حدس زدن این که کدام کشور بزرگ ترین تولیدکننده اسباب بازی در جهان است، کار آسانی نیست. اگر وفور اسباب بازی های چینی در بازار موجب شده تصور کنید سرزمین چشم بادامی ها بزرگ ترین تولیدکننده اسباب بازی در جهان است در اشتباه هستید. چین به واسطه در اختیار داشتن نیروی کار ارزان و […]
حدس زدن این که کدام کشور بزرگ ترین تولیدکننده اسباب بازی در جهان است، کار آسانی نیست. اگر وفور اسباب بازی های چینی در بازار موجب شده تصور کنید سرزمین چشم بادامی ها بزرگ ترین تولیدکننده اسباب بازی در جهان است در اشتباه هستید.
چین به واسطه در اختیار داشتن نیروی کار ارزان و ارزی که توسط دولت کنترل می شود و نرخ برابری آن با سایر ارزها پایین نگاه داشته می شود، بزرگ ترین تولیدکننده اسباب بازی در جهان از حیث کمیت است.
شرکت های اسباب بازی چینی سال گذشته میلادی در مجموع حدود ۱۳ میلیارد دلار اسباب بازی تولید کردند. در همان سال صادرات اسباب بازی از چین به ۵ / ۱۰ میلیارددلار بالغ شد که بخش اعظم آن روانه بازارهای اروپا و آمریکای شمالی شد.
درست است که چین بزرگ ترین صادرکننده اسباب بازی دنیاست، اما وقتی پای مرغوبیت در میان باشد ایالات متحده در جایگاه بالاتر قرار می گیرد. این کشور خاستگاه بزرگ ترین شرکت های تولیدکننده اسباب بازی دنیاست. ماتل و هاسبرو به عنوان اولین و دومین شرکت معتبر اسباب بازی دنیا با گردش مالی ۵/۶ و ۲/۴ میلیارد دلار در سال، ملیت آمریکایی دارند. در بین ۱۰ شرکت برتر اسباب بازی ساز دنیا حتی نام یک شرکت چینی هم به چشم نمی خورد. به عبارت ساده تر چینی ها تولیدکننده اسباب بازی های ارزان و بی کیفیت هستند در حالی که شرکت های بزرگ این صنعت به تولید محصولات پیشرفته و با کیفیت مشغولند.
بازارهای بزرگ
ایالات متحده با داشتن بازاری ۲۲ میلیارددلاری در زمره مهم ترین و بزرگ ترین بازارهای اسباب بازی در جهان است.
پس از آمریکا، کشورهای ژاپن، چین، بریتانیا و فرانسه دارای بزرگ ترین بازارهای اسباب بازی در جهان هستند و مردم این کشورها به مراتب بیشتر از سایرین اسباب بازی می خرند.
بخش اعظم بازار اسباب بازی در این کشورها متمرکز شده است.
آسیا با داشتن بیشترین جمعیت در بین قاره های جهان، ۲۵درصد بازار اسباب بازی را داراست. نرخ بالای زادوولد و به تبع آن جمعیت قابل توجه کودکان موجب شده بازار اسباب بازی در این کشورها بالاترین رشد را داشته باشد و گمان می رود بازار اسباب بازی آسیا در آینده ای نزدیک بازار اروپا و آمریکای شمالی را پشت سر بگذارد.
اما بیشترین رشد بازار در این بخش مربوط به اقتصادهای نوظهور یعنی برزیل، روسیه، چین و هند است که به طور میانگین رشد سالانه بازار اسباب بازی شان به ۱۳درصد بالغ می شود.
مشکلات اقتصادی موجب شده بازار اسباب بازی در اتحادیه اروپا که زمانی دارای ۳۲درصد بازار جهانی بود به ۲۸درصد از مجموع بازار جهانی برسد.
پیش بینی ها می گوید با وجود کاهش نرخ زادوولد در مقیاس جهانی گردش مالی صنعت اسباب بازی به دلیل بالا رفتن قیمت ها و توجه بیشتر خانواده ها به نیاز بچه ها کاهش نخواهد یافت.
با وجود وخامت اوضاع اقتصاد جهانی، اسبا ب بازی همچنان یکی از اقلام اصلی خرید برای کودکان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه باقی خواهد ماند.
چشم انداز آینده
بررسی وضع فعالیت ۱۰ شرکت بزرگ اسباب بازی دنیا به تنهایی می تواند نشانگر چشم انداز این صنعت در آینده باشد.
تقریبا همه این شرکت ها تولیدکننده محصولات با فناوری بالا هستند و نوآوری در آنها حول محور تولید محصولات دارای فناوری بالا دور می زند. تولیدات این شرکت ها به شکلی از فناوری های نوین الهام گرفته اند.
به عنوان مثال ماتل که بزرگ ترین اسباب بازی ساز دنیاست در کنار عروسک های باربی (محصولی که تولیدش در انحصار این شرکت است) طیفی از محصولاتی مانند انواع اسباب بازی های رباتی و نمونه اسباب بازی قهرمانان کارتونی را نیز می سازد.
لگو، شرکتی دانمارکی با سابقه ای ۶۳ ساله از جورچین های معروفش گرفته تا ربات های سری هیرو را تولید می کند و تولید محصولاتی ساده که خلاقیت در کودکان را شکوفا می کند، سرلوحه کار خود قرار داده است.
دست اندرکاران صنعت اسباب بازی اتفاق نظر دارند که آینده این صنعت به شکلی غیرقابل انکار در حوزه خطوط تولید و محصول نهایی تحت الشعاع فناوری های نوین قرار خواهد گرفت. البته نگاه به خود اسباب بازی هم در حال تغییر است. اسباب بازی دیگر چون گذشته فقط وسیله ای برای تفریح نیست، بلکه می تواند ابزاری برای تسهیل بازی هم باشد.