زهرا ایرانشاهی/ قرار است از امروز ساعت اداری کشور به حالت قبلی خود بازگردد. این در حالی است که با وجود تمهیدات متنوعی که سایر کشورهای همسایه برای مقابله با این ویروس به کار بستهاند، اتخاذ چنین تصمیماتی خالی از عیب نیست. ممکن است اینگونه تلقی شود که با وجود تعطیلاتی که بعید […]
زهرا ایرانشاهی/
قرار است از امروز ساعت اداری کشور به حالت قبلی خود بازگردد. این در حالی است که با وجود تمهیدات متنوعی که سایر کشورهای همسایه برای مقابله با این ویروس به کار بستهاند، اتخاذ چنین تصمیماتی خالی از عیب نیست. ممکن است اینگونه تلقی شود که با وجود تعطیلاتی که بعید نیست بصورت خودخواسته برای بسیاری از مشاغل تا نوروز۹۹ ادامه یابد، چرخ صنعت میخوابد و این اتفاق در شرایط فعلی اقتصادی به نفع کشور نیست. اما این در حالی است که با اتصال به شبکه جهانی اینترنت در همین دو هفته گذشته اکثر مشاغل و حرفهها خود را با شرایط تطبیق دادند و حتی بارنامه های حمل کالا و بیمه رانندگان ناوگان عمومی به این وسیله تمدید و انجام شد. بنابراین به صورت تخمینی می توان گفت که ۸۰ درصد مشاغل بصورت دورکاری یا نیمهحضوری قابل انجام هستند و فقط درصدی از مشاغل هستند که نیازی به حضور دائمی دارند.
این در حالی است که بخش حمل ونقل در این روزها به درستی مشغول مدیریت کارکردی خود است و علاوه بر گندزدایی ساعت به ساعت ناوگان خود، بر ادامه انجام سفرهای ضروری نیز کمک کرده است. درواقع میتوان گفت که در هیچکدام از شقوق حمل ونقل، چرخ صنعت نخوابیده اما جوانب احتیاط سنجیده شده است. ویژگی های تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با کوید۱۹ را، در روزهای گذشته به سمع و نظرتان رسانده ایم و در انتهای همین گزارش هم جدیدترین و مهم ترین اقدامات انجام شده را از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای مقابله با کرونا را بررسی خواهیم کرد. اما بعنوان مثال در بخش دریایی کشور، در چند روز گذشته برای جذب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بنادر اقداماتی اندیشیده و عمل شده است.
در همین زمینه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تغییر جایگاه و رویکرد سازمان بنادر طی دو دهه اخیر از تصدیگری به نظارتی، تصریح کرد: در شرایط شدیدترین تحریم های اقتصادی علیه کشور، پایش مستمر کیفیت خدمات بندری نسبت به گذشته ضروری است.
راستاد با بیان اینکه در فرآیندهای بندری به تسریع و تسهیل به صورت همزمان نیاز داریم، خاطرنشان کرد: تسهیل فرآیندها و سرعت دهی به خدمات، باید به گونه ای باشد تا مشتریان و ذی نفعان شاهد حداقل تشریفات و بهترین خدمات باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه روند جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر نباید تحت هیچ شرایطی کاهش پیدا کند، افزود: فرصت های سرمایه گذاری کماکان در بنادر وجود دارد و ما به جز بازاریابی داخلی به بازاریابی منطقه ای نیز نیاز داریم، چراکه این الگو با توجه به امکانات و ظرفیت های بنادر کشور، قابل اجرا است.
به گفته راستاد، در مذاکرات صورت گرفته با کشورهای پیرامونی، خصوصا آسیای میانه، برخی از کشورها برای حضور و سرمایه گذاری در بخش های چون مراکز نگهداری کالا و امکانات لجستیکی در بنادر شمال و جنوب ایران ابراز تمایل کردند و این استقبال از سرمایه گذاری خارجی در بنادر ایران، در مذاکرات سطح کلان و دیدارهای مسولان کشوری نیز مطرح شده است.
اما در ابتدای گزارش، درباره اقدامات الکترونیکی بخش حمل ونقل در شرایط شیوع کرونا توضیحاتی دادیم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز نظر به کارکرد وسیع توسعه شبکه اینترنت، گفته است که قرار است خدمات الکترونیکی را در بنادر کشور توسعه دهیم و از سویی فرآیند هوشمند سازی بنادر نیز باید با سرعت پیگیری شود.
گفتنی است که با جابجایی ۱۳۸ میلیون تن کالا در بیشتر بنادر، عملکرد آنها نسبت به پارسال مثبت بوده است. این در حالی است که ۵۳ شرکت برای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در سال ۹۸ اعلام آمادگی کردند. با توجه به موقعیت استراتژیک بندر چابهار و اهمیت و جایگاه ویژه این بندر در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه از ابتدای امسال ۱۷۰ هیات متشکل از سرمایهگذاران داخلی و خارجی و مقام های کشوری و لشکری از این بندر بزرگ اقیانوسی بازدید کردند. این بازدیدها به ارائه ۵۳ درخواست سرمایه گذاری و انعقاد ۷ قرارداد به ارزش ۴۰۸ میلیارد تومان منجر شده است.
اقدامات ۴۱ موردی انجام شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای مقابله با کرونا
همانطور که گفتیم چرخ اقتصاد حمل ونقل در این دو هفته بدون مشکل اداره شده است اما مهم ترین اقدامات این سازمان طی مدت اخیر به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس در حوزه ناوگان و پایانه ها بدین شرح است.
اقدامات در حوزه ناوگان
۱- هماهنگی تخصیص اعتبار به بنادر به منظور تامین تجهیزات و اقلام بهداشتی و حفاظت فردی
۲- ابلاغ راهنماهای کنترل بهداشتی و فرم گزارش روزانه اقدامات ارسالی از ستاد مدیریت بحران وزرات راه و شهرسازی به بنادر و واحدهای ستادی به منظور اجرا و ابلاغ به کارگزاران دریایی و بندری
۳- انجام عملیات تب سنجی رانندگان خودروها و کامیون های ورودی به بندر( امیرآباد، بوشهر)، شناورها (بندر بوشهر)، کارکنان بندر، گمرک و ارباب رجوع
۴- تدابیر لازم در خصوص تردد خدمه شناورهای خارجی
۵- هماهنگی جهت اعزام مامور بهداشت مرزی ( قرنطینه) قبل از اعزام راهنما و انجام اقدامات پهلوگیری شناورهای خارجی (در خصوص موتورلنج ها و لنج های باری نیز پس از ورود به بندرگاه وقبل از پیاده شدن موارد کنترلی انجام می گیرد.)
۶- کنسل شدن تمامی فعالیت های شناورهای تفریحی وگردشگری با مبدا بندر کیش
۷- ضدعفونی کردن شناورهای باری
۸- الزام مالکین شناورها به تأمین اقلام ایمنی و ضد عفونی شناورها
۹- توزیع اقلام بهداشتی بین کارکنان بنادر
۱۰- الزام شرکت های پیمانکار مبنی بر غربالگری و معاینه تمامی پرسنل اقماری قبل از ورود به محل کار
۱۱- الزام تأمین کنندگان خدمات دریایی و بندری به تأمین اقلام بهداشتی و حفاظت فردی برای کارکنان
۱۲- الزام سوختگیری تجهیزات و ماشین آلات توسط اپراتور جایگاه سوخت
۱۳- امحاء دستمال ها و دستکش و ماسک های استفاده شده از سطل های در دار و تخلیه روزانه زباله ها در کیسه های پلاستکی محکم در هر روز کاری توسط مسئول نظافت
۱۴- شناسایی افراد پر خطر براساس نتایج معاینات ادواری و اعلام به امور اداری ( بندر خرمشهر)
۱۵- شناسایی افراد دارای علائم یا مبتلا به بیماری در مبادی ورودی شرکت های فعال بندری و ارجاع به مراکز درمانی ( بندر شهید رجایی)
۱۶- آماده سازی اتاق ایزوله در درمانگاه مجتمع بندری شهیدرجایی
۱۷- آماده سازی آمبولانس ایزوله در درمانگاه مجتمع بندری شهیدرجایی
۱۸- خرید دستگاه تب سنج در بندر شهید رجایی
۱۹- تهیه تب سنج و استفاده ازآن در بندر آستارا
۲۰- تجهیز نمودن آمبولانس ها از نظر تجهیزات اولیه مقابله با کرونا ( بندر امام)
۲۱- تهیه و ابلاغ فلوچارت مقابله با بیماری کرونا ویروس به تمامی شرکت ها ( بندر امام)
۲۲- تحویل تب سنج لیزری به بنادر تابعه در برخی استان ها از قبیل استان بوشهر جهت کنترل خدمه شناورهای وارد شده به بنادر
۲۳- ضدعفونی تمامی شناورهای مسافری ۴۰ دقیقه قبل از مسافرگیری
۲۴- تب سنجی گروه پاس شناورها با همکاری واحد قرنطینه
۲۵- جلوگیری از تردد کارکنان شناورهای خارجی پهلو گرفته در بندر به بنادر، به ویژه امکان عمومی عرضه مواد غذایی
۲۶- نظارت دقیق بر فرآیند پاس شناورها در لنگرگاه
اقدامات در حوزه پایانه ها
۲۷- انجام کنترل های بهداشتی مسافرین در بنادر مسافری با همکاری مراکز بهداشت شهرستان های بندری
۲۸- انجام عملیات ضدعفونی و سمپاشی محیط های اداری و پایانه ها با تاکید بر پایانه های مسافری
۲۹- بازدیدهای مستمر بهداشتی از اماکن عرضه خدمات بهداشتی، رفاهی و تغذیه ای در بنادر (از قبیل رستوران ها، فروشگاه ها، آسایشگاه ها، مراکز ارائه خدمات درمانگاهی، اماکن ارائه دهنده خدمات در کوی های سازمانی و…) و تشدید نظارت های بهداشتی
۳۰- نصب تجهیزات تزریق مواد شوینده و ضدعفونی در اماکن عمومی
۳۱- انجام عملیات تب سنجی مسافرین در پایانه های مسافری
۳۲- تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و حفاظت فردی
۳۳- پیگیری جهت استقرار قرنطینه انسانی در مبادی ورودی مسافران به بندرگاه کیش
۳۴- ضدعفونی تمامی مکان های اداری، عملیاتی و پایانه ها، تجهیزات و خودروها
۳۵- تمهیدات لازم در آسانسورها جهت جلوگیری از تماس دست با کلیدها ( بندر امیرآباد)
۳۶- اختصاص یک پست اسکله برای پاس ورود شناورهای چوبی (بندر شهید باهنر)
۳۷- ضدعفونی پایانه های مسافری دوبار در شبانه روز ( قبل و بعد از شروع فعالیت پایانه)
۳۸- تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و حفاظت فردی
۳۹- الزام تأمین کنندگان خدمات دریایی و بندری به تأمین اقلام بهداشتی و حفاظت فردی برای کارکنان
۴۰- کنترل بهداشتی و تب سنجی کارکنان فعال و مسافران در بنادر
۴۱- کاهش ساعت کاری برخی از تأمین کنندگان خدمات بندری با مدنظر قراردادن عدم ایجاد اختلال در فرآیندهای بندری