وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فراهم شدن شرایط سفر زائرین به عتبات با خودروهای شخصی، گفت: در صورتی که شرکتهای هواپیمایی به فروش بلیت به صورت چارتری یا با قیمت بالاتر از نرخ مصوب اقدام کنند، اجازه پرواز برای آنها صادر نخواهد شد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی […]
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فراهم شدن شرایط سفر زائرین به عتبات با خودروهای شخصی، گفت: در صورتی که شرکتهای هواپیمایی به فروش بلیت به صورت چارتری یا با قیمت بالاتر از نرخ مصوب اقدام کنند، اجازه پرواز برای آنها صادر نخواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در حاشیه جلسه ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پیشبینی جمعیت ۵ میلیون نفری مسافران اربعین و همزمانی آن با سفرهای تابستانی، گفت: در حال آماده سازی شرایط مرزها برای زائرانی که با خودروهای شخصی خود سفر میکنند هستیم.
این عضو کابینه سیزدهم خاطر نشان کرد: مرزهای متعددی برای این منظور در کشور باز شده و امکانات لازم در مرزها برای زائرین از جمله تامین وسایل سرمایشی، ایجاد مه پاش و سایهبان و افزایش تعداد پارکینگها در مرزها از سوی سازمان راهداری کشور در حال اجراست تا شرایط برای سفر با خودروی شخصی نیز
فراهم شود.
وی افزود: به منظور ارتقاء ایمنی جادههای کشور از مرز میرجاوه (برای ورود زائران) تا مرزهای مهران و شلمچه و … به تعریض و روکش آسفالت پرداختیم و در مجموع حدود یک هزار میلیارد تومان به منظور اصلاح جادهها برای ایام اربعین هزینه شد.
وزیر راه و شهرسازی سفر به عتبات در اربعین حسینی را عملیات بزرگی دانست و افزود: به منظور بهبود هرچه بهتر سفرهای اربعین از چند ماه گذشته جلسات در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و کمیتههای مختلف در حوزههای حمل نقل ریلی، جادهای و هوایی در سازمانهای زیر مجموعه وزارت راه شکل گرفت تا برنامهریزیها انجام شده و سهم هر یک از بخشها مشخص شود.
قاسمی تاکید کرد: بر این اساس، در حوزه حمل و نقل ریلی حدود ۳۰۰ هزار نفر، در بخش هوایی حدود ۶۰ هزار نفر و در بخش جادهای نیز بیشترین حجم یعنی حدود ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار مسافر جابه جا خواهند شد.وی درباره نرخ بلیتها در شقوق مختلف حمل و نقل برای ایام اربعین گفت: فعلا نرخ مصوب برای پروازهای عتبات عالیات ۶ میلیون تومان است.
وی ادامه داد: برای قیمتگذاری نرخ بلیت اتوبوس نیز جلسات با اصناف ادامه دارد و نتیجه آن به زودی اعلام میشود اما اجازه نمیدهیم در هیچ حوزهای اعم از حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی قیمت بلیت طی ایام اربعین سال جاری
افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی بر ممنوعیت فروش چارتری بلیت هواپیما برای سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین تاکید کرد و افزود: به سازمان هواپیمایی کشوری دستور داده شد که به هیج عنوان بلیت چارتری در ایام اربعین به فروش نرسد، بنابراین تقاضا میکنم هیچکس بلیت چارتری نخرد و ایرلاینها نیز بلیت چارتری نفروشند.
وی گفت: آژانسهای هواپیمایی که اقدام به فروش بلیت جارتری میکنند مطمئن باشند که اجازه پرواز نخواهیم داد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر با حدود ۵ ایرلاین از جمله ایرانایر، آسمان، کیش ایر، قشم ایر و معراج میتوان بیش از ۶۰ هزار نفر مسافر را انتقال داد.
وی ضمن توصیه به ایرلاینها برای همکاری با زائران در ایام اربعین گفت: حتی اگر شخصا در فرودگاه مستقر شوم اجازه تغییر قیمتها را نخواهم داد تا آشفتگیهای سال گذشته در فروش بلیت تکرار نشود.
وی با اشاره به عدم افزایش نرخ بلیت هواپیما در سال جاری، از تعیین مشوقهایی برای ایرلاینها در فرودگاههای کشور برای جبران کاهش قیمت آنها در پروازهای نجف خبر داد.
قاسمی همچنین فروش دلاری بلیت هواپیما را در حال حاضر ممنوع دانست و افزود: متخلفین در این حوزه به تعزیرات معرفی شدهاند و ممکن است درباره فروش دلاری بلیت بعد از اربعین تصمیم جدیدی اتخاذ شود.وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اختلاف قیمت پروازهای خارجی توضیح داد: هزینه سفرهای هوایی خارجی متفاوت است و دلیل این افزایش قیمت، هزینههای فرودگاهی بخش خصوصی در فرودگاه نجف است که از ایرلاینها دریافت میشود.قاسمی با بیان اینکه فرودگاه نجف به همین دلیل جزو گرانترین فرودگاههای دنیاست، افزود: البته در حال مذاکره با عراق برای کاهش این هزینهها هستیم.
وی گفت: ستاد اربعین و هم سازمانهای زیر مجموعه وزارت راه وشهرسازی همه توان خود را گذاشتهاند تا خدمات خوبی برای سفر اربعین به زائران ارائه دهد.
معاون امور بندری سازمان بنادر:
دیپلماسی اقتصادی، سیاست راهبردی دولت در تجارت بینالمللی است
معاون امور بندری سازمان بنادر دیپلماسی اقتصادی را به عنوان یکی از سیاستهای کلیدی دولت سیزدهم دانست.جلیل اسلامی در آیین تکریم و معارفه مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بیان رویکردهای اخیر سازمان بنادر و دریانوردی به جایگاه بندر شهید رجایی اشاره کرد و افزود: توسعه زیرساختهای بندر شهید رجایی به عنوان بندری شناخته شده و راهبردی در سرنوشت اقتصادی کشور و به ویژه توسعه تجارت خارجی بسیار حیاتی و مهم است.وی از دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از سیاستهای بسیار دقیق دولت سیزدهم یاد کرد و بیان داشت: سازمان بنادر یکی از سازمانهای بسیار محوری در حوزه توسعه همکاریهای تجاری در منطقه به شمار میرود و در راستای این سیاست، دولت نیز فعالیتهای ذاتی و حاکمیتی خود را پیش میبرد.معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه دیپلماسی همزمان با توسعه سایر زیرساختها فعالیت مثبتی را آغاز کرده است، ابراز امیدواری کرد که با حضور متعدد سرمایهگذاران خارجی در بندر شهید رجایی شرایط جدید و ظرفیتسازیهای مثبتی در حوزههای مختلف توسعه اقتصادی و بازرگانی فراهم شود.اسلامی با اشاره به نقش سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه بازدارندگی و پاسخ به اقدامات شرورانه دشمنان که در دریاها علیه منافع جمهوری اسلامی انجام میشود، را نمونههایی از فعالیتهای حساس و تعیینکننده دانست و ابراز داشت: در بخش دریایی طیفی از مدیران و کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی نیز مجاهدتهای زیادی داشته و در این حوزه بسیاری از نگرانیهای اولیه برطرف شده که نمونههای آن را امروز در حوزههای دریایی، دفاعی و نظامی شاهد هستیم.وی در خصوص نقش بنادر کوچک در راستای حفظ و تامین معیشت ساحلنشینان این استان نیز بیان داشت: سازمان بنادر در ایجاد اشتغال و زمینههای توسعه بنادر در قالب مدل سازی برای واگذاری بنادر کوچک نقش خود را ایفا کرده و این هدفگذاریها ادامه خواهد داشت.
نقش کلیدی بنادر کوچک در تامین معیشت ساحلنشینان
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، حفظ سرمایهگذاریهای انجام شده و اجرای طرح های جدید را از دیگر برنامههای سازمان بنادر و بنادر زیرمجموعه اعلام کرد و گفت: استراتژی این برنامه نیز در قالب سامانهای، بزودی رونمایی خواهد شد.اسلامی اضافه کرد: با اجرای این برنامه به دنبال این هستیم در کنار ظرفیتهای ایجاد شده بتوانیم در راستای سیاستهای کلان نیز ظرفیتهای جدید سرمایهگذاری به ویژه در حوزه سرمایهگذاری خارجی گامهای مثبتی برداریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ترانزیت و کریدورهای جدید در بندر شهید رجایی اشاره کرد و بیان داشت: بندر شهید رجایی به واسطه اینکه محور ترانزیت در این بندر متصل به ریل است و ظرفیتهای پایانهای آن کامل بوده، میتواند به عنوان پایگاه اصلی ترانزیت کشور در کنار سایر کشورها مطرح باشد.معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص ناوگان دریایی به نقش هرمزگان به عنوان پایتخت سفرهای دریایی اشاره و تاکید کرد: در این بخش باید در تمامی حوزهها اعم از زیرساخت، سرمایهگذاری و ساماندهی مدل کسب و کار یک تغییر اساسی رقم بخورد.اسلامی در خصوص همکاریهای بین بخشی سازمانهای مرتبط با اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، گفت: با یک ارتباط هوشمندانه با سایر سازمانهای درگیر با موضوع کالاهای تجاری میتوان پاسخگویی مناسبی به خدمت گیرندگان در بندر شهید رجایی را شاهد باشیم.وی اضافه کرد: نقش مدیریت بنادر و دریانوری استان به دلیل نقش همگرایی و خدمات بینبخشی بسیار حائز اهمیت است و در دوره مدیریت جدید نیز نسبت به این موضوعات توجه ویژه و جدی را میطلبد.
معاون اداره کل راه و شهرسازی مازندران:
۱۵ هزار مازندرانی تسهیلات نهضت ملی مسکن را دریافت کردند
معاون اداره کل راه و شهرسازی مازندران گفت که تاکنون حدود ۱۵ هزار و ۲۳۸ نفر از شهروندان مازندرانی تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن را دریافت کردهاند.
سید عباس رهگشای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مجموع مبلغ تسهیلات پرداختی به این متقاضیان را در این مرحله حدود ۶۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود که میزان تسهیلات پرداختی به هر نفر طبق شرایط از قبل تعیین شده ۳۵۰ میلیون تومان برای مرکز استان و ۳۰۰ میلیون تومان برای سایر شهرستان ها بوده است که براساس پیشرفت فیزیکی طرح در سه گام به متقاضیان
پرداخت میشود.
وی همچنین گفت که تاکنون ۱۰ بانک عامل مستقر در مازندران پنج هزار میلیارد تومان از منابع مالی مورد نیاز برای ساخت ۳۵ هزار خانه در قالب طرح نهضت ملی مسکن را تامین کرده اند.
رهگشای با اعلام این که کارمزد این تسهیلات ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت آن ۲۰ساله است، افزود : ۱۵ هزار و ۲۳۸ هزار نفری که تسهیلات بانکی را دریافت کرده اند در حال ساخت خانه هایشان هستند و پرو ژه ها نیز در مرحله سفتکاری و آجرچینی
قرار دارد.
وی در باره پراکنش جغرافیایی ساخت این خانه ها هم توضیح داد : سههزار واحد از این خانهها در بابل، سههزار واحد در آمل، ۲ هزار واحد در قائمشهر، یکهزار واحد در ساری، سههزار واحد به صورت خودمالک در تمامی شهرهای استان و سه هزار و ۲۳۸ واحد هم به عنوان طرح روستایی در مناطق روستای مازندران در دست ساخت است.
معاون راه و شهرسازی مازندران با اعلام این که ساخت خانه در طرح نهضت ملی مسکن در دیگر شهرستانهای مازندران با جمعبندی تعداد متقاضیان واجد شرایط در هفتههای آینده در گام اجرایی قرار می گیرد ، گفت : حدود ۲۰۰ انبوه ساز و پیمانکار در اجرای این طرح با راه و شهرسازی مازندران همکاری دارند.
وی با تاکید بر این که متقاضیان خانه دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن مازندران قبل از دریافت تسهیلات باید آورده ۴۰۰ میلیون ریالی خود را به حساب راه و شهرسازی استان واریز کنند، افزود که تاکنون حدود ۲۵هزار نفر از افراد واجدشرایط اقدام به واریز این مبلغ کرده اند.
تصویب ۴۵ هزار میلیارد تومان اعتبار
رهگشای همچنین گفت که برای ساخت ۱۵۲ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مازندران طی چهار سال حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی بانکی تصویب شده است که طبق برنامهریزی و زمانبندی وزارت راه و شهرسازی پرداخت می شود.
طبق گزارش رسمی راه و شهرسازی مازندران در مجموع ۱۲۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن مازندران نام نویسی کردند که از میان این افراد ۲۰ هزار نفر به علت نداشتن شرایط قانونی حذف شدند. نداشتن شرط سابقه پنج سال سکونت در شهر منتخب و داشتن ملک خصوصی مهم ترین علت حذف شدن این افراد از گردونه طرح بوده است.
سهمیه مازندران در طرح نهضت ملی مسکن ساخت سالانه ۳۸ هزار واحد مسکونی و در مجموع چهار سال دولت سیزدهم ۱۵۲ هزار خانه است. طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت
درشهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، میتوانند نسبت به ثبتنام اقدام کنند.
بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن میتوانند در قانون جهش تولید مسکن( نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف میشوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی میکنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن میتوانند ثبتنام کنند.
همزمان با روز تاسوعای حسینی برگزار شد
مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در ساختمان شهدای راه آهن
مراسم عزاداری روز تاسوعای حسینی با حضور مدیران و همکاران راه آهن جمهوری اسلامی ایران و خانواده آنان، روز یکشنبه ۱۶ مرداد در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، این مراسم با حضور دکتر سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن، اعضای هیات مدیره، معاونین، مدیران و کارکنان راه آهن و خانواده آنان از ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه صبح روز تاسوعا آغاز شد و پس از قرائت زیارت عاشورا، استاد حامد شاکرنژاد، قاری ممتاز و بین المللی کشورمان و مشاور فرهنگی وزیر محترم راه و شهرسازی به تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید پرداخت.
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن آتشکار و مداحی ذاکرین اهل بیت (علیهم السلام) از دیگر بخشهای این مراسم بود.
دیدار و گفتگوی صمیمانه برخی از مدیران و همکاران با مدیرعامل راه آهن از حاشیههای این مراسم بود. این مراسم مقارن با اذان ظهر با برپایی نماز جماعت پایان یافت.
از سوی معاون وزیر راه؛
زمان آغاز فروش بلیت سفرهای زمینی و ریلی اربعین اعلام شد
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از پیش فروش بلیتهای اربعین از ۱۶ تا ۳۱ شهریور خبر داد.شهریار افندی زاده گفت: به دلیل همزمانی اربعین با سفرهای تابستانی از ۱۴ هزار اتوبوس تحت اختیار راهداری ۸ هزار اتوبوس برای سفرهای اربعین در نظر گرفته شده است و کمبود اتوبوسها را از طریق سایر ارگانها و نیروهای مسلح جبران میکنیم و اگر نیاز بود از سایر مسیرهای ریلی قطار به مسیر تهران اهواز شلمچه ارسال میکنیم.
پیش فروش بلیتهای اربعین از ۱۶ شهریور
وی بابیان اینکه سهم حمل و نقل ریلی و هوایی برای اعزام زائران ۳۵۰ هزار نفر است افزود: ۴ میلیون ۶۵۰ هزار نفر نیز از طریق جاده به صورت اتوبوس و ماشینهای شخصی جابه جا میشوند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش فروش بلیتها از ۱۶ تا ۳۱ شهریور خواهد بود تصریح کرد: تلاشهایی برای تخصیص پارکینگها صورت گرفته و پایانههای شلمچه، چزابه، مهران، خسروی باشماق و تمرچین برای تردد زائران باز است.وی در پاسخ به این سوال که در زمان پیش خرید ممکن است به دلیل ازدیاد درخواست سامانهها با اختلال مواجه شوند اظهار کرد: تا شهریور ماه یک ماه و نیم فرصت داریم و هماهنگیهای لازم را انجام میدهیم البته برای اتوبوسها پیش فروش ۱۰۰ درصدی نخواهیم داشت.
مدیرکل راه و شهرسازی:
۲۵۸ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در دست اجرا است
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه ۲۸۵ کیلومتر بزرگره در استان در دست احداث است، از بانکها خواست با کاستن از فرایندهای بروکراسی و تسهیل در پرداخت تسهیلات ماده ۵۶ نقش خود را در تکمیل این پروژهها ایفا کنند.
محبوب حیدری اظهار کرد: با تکمیل و راه اندازی پروژههای بزرگراهی، بخش عمدهای از عقبماندگیهای استان در بهسازی راهها و بزرگراهها جبران شده و استان اردبیل به میانگین کشوری دست پیدا خواهد کرد.وی اظهار کرد: عقبماندگیهای بزرگراهی استان اردبیل تا ۲ سال آینده جبران شده و پروژههای راهسازی در یک فرآیند سه تا چهار ساله به نتیجه میرسد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه این استان دارای ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه است، افزود: در حال حاضر میانگین و شاخص برخورداری استان از بزرگراه ۲۱ درصد است که این رقم به ۲۷ درصد می رسد.وی گفت: توسعه بزرگراهها جزو دغدغههای اصلی مسئولان استان است و برای رفع این دغدغهها تکمیل کریدور شمال- جنوب استان در دستور کار قرار گرفته تا شهرستانهای شمالی استان به مرکز و جنوب این استان متصل شده و ایمنی جادههای استان ارتقا یابد.حیدری همچنین درباره مطالبات پیمانکاران در احداث بزرگراه افزود: میزان مطالبات پیمانکاران در احداث بزرگراهها ۳ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال است و با تأمین اعتبار از محل سفر رئیس جمهور بخشی از این مطالبات پرداخت شود.
وی ادامه داد: برای تکمیل پروژههای مصوب سفر رئیس جمهور به استان نیازمند تأمین اعتبار هستیم و در کنار آن انتظار داریم تا از محل تهاتر نفت برای سه پروژه مشترک با قرارگاه خاتمالانبیا تامین اعتبار شود.حیدری اظهار کرد: پروژههای راهسازی در یک فرآیند سه تا چهار ساله به نتیجه میرسد و مقرر است از محل منابع سفر رئیس جمهور در سه سال منابع مورد نیاز در حوزه توسعه بزرگراهها اختصاص پیدا کند.مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: اگر منابع مورد نیاز برای توسعه بزرگراهها سریعتر اختصاص پیدا کند در کوتاهترین زمان می توان پروژههای بزرگراهی به ویژه شمال تا جنوب این استان را به سرانجام رساند.حیدری با بیان اینکه تا پایان سال شاهد احداث و بهره برداری از ۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان خواهیم بود،گفت: امیدواریم بانکهای عامل با کاستن از فرآیند بروکراسی در پرداخت تسهیلات ماده ۵۶ ، راه و شهرسازی استان را در تکمیل محورهای بزرگراهی کمک کنند.از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی و قرار گرفتن در سرزمین فلاتی شکل با شیبهای بسیار تندی به زمینهای کمارتفاع اطراف خود شامل کرانههای دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشتهای کمارتفاع استانهای آذربایجانشرقی و زنجان منتهی میشود و به همین لحاظ جادههای این استان اغلب دارای پیچها و شیبهای بسیار تند است.هشت گردنه سختگذر و برفگیر به نامهای حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قرهآغاج و اسالم در جادههای این استان قرار دارد.