فرصتی برای دیپلماسی منطقه‌ای
فرصتی برای دیپلماسی منطقه‌ای
ضایعه سقوط بالگرد حامل سید ابراهیم رییسی و هیأت همراه، البته تلخ بود و تا مدت‌ها از خاطر مردم محو نخواهد شد اما گاه حتی از دل چنین ضایعه‌ای نیز ممکن است فرصت و زمینه‌ای مهیا شود.

سرویس سیاسی جمله، ضایعه سقوط بالگرد حامل سید ابراهیم رییسی و هیأت همراه، البته تلخ بود و تا مدت‌ها از خاطر مردم محو نخواهد شد اما گاه حتی از دل چنین ضایعه‌ای نیز ممکن است فرصت و زمینه‌ای مهیا شود و لازم است آن را مغتنم دانست. به‌عنوان یک نمونه لازم است یادآور شویم در اول آبان‌ماه سال ۱۳۵۶ و در کوران مبارزه امام خمینی (ره) با رژیم سابق، فرزند ارشد و مشاور و همراه ایشان، به‌طرز ناگهانی در نجف اشرف از دنیا رفتند و بعدها بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی، مرگ فرزند ارشد خود را «الطاف خَفیّه الهی» خواندند و توضیح دادند که به‌خاطر مرگ مرحوم آقامصطفی، گروه‌ها، شخصیت‌های موثر و اقشار مختلف مردم برای عرض تسلیت به نجف اشرف رفتند و امام خمینی که در عراق در تبعید بودند، از این فرصت استفاده کردند و آخرین هماهنگی‌ها را انجام دادند تا نهضت در کوتاه زمان پس از آن، به پیروزی رسید.
دو روز پس از شهادت سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم، حدود ۷۰ مقام سیاسی از کشورهای مختلف به تهران آمدند و در مراسم یادبود بزرگان دولت شرکت کردند و برخی از این مقامات نیز با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند.
آنچه که از نظر این تحلیل اهمیت فراوانی دارد سفر سه وزیر امور خارجه است، وزرای امور خارجه عربستان، مصر و بحرین. لازم است تأکید کنیم مصر و جمهوری اسلامی ایران سال‌ها است که مناسبات دیپلماتیک ندارند، ریاض و تهران نیز پس از طی کردن تنش‌های زیاد و اوج و فرود بسیار در روابط خود، از ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ و با نقش‌آفرینی و میانجی‌گری پکن پس از چند سال، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند و بحرین نیز چند سال است که روابط و مناسبات دیپلماتیک خود را تهران را به‌طور کامل قطع کرده است.
حضور این سه وزیر خارجه از آنجا اهمیت بسیار دارد که جمهوری اسلامی ایران در حال ترمیم و تنظیم روابط خود با کشورهای منطقه است و عزم کرده تا شکاف‌هایی که از قبل ایجاد شده را پر کند و فضا برای سوءاستفاده‌های احتمالی دشمنان را ببندد و آخرین سفر مرحوم سید ابراهیم رییسی و دیدار با الهام علی‌اف در نقطه صفر مرزی و سر پروژه سد قیزقلعه‌سی نیز ناظر بر هیمن رویکرد بود.
«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر و «عبداللطیف بن راشد الزیانی»‌ وزیر امور خارجه بحرین که به‌منظور شرکت در مراسم گرامیداشت شهدای سانحه بالگرد ریاست‌جمهوری به تهران آمده بود، با محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری اسلامی ایران و علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه دولت سیزدهم دیدار و رایزنی کرد.
سفر وزیر امور خارجه مصر به ایران یکی از بی‌سابقه‌ترین حضور مقامات مصری در ایران است به‌ویژه در شرایطی که دو کشور از حدود دو سال قبل عزم خود را جزم کردند تا مناسبات دیپلماتیک خود را رسماً آغاز کنند و گفت‌وگوهایی نیز در این بستر انجام گرفته بود.
نکته مهم بعدی این است که عربستان و مصر دو کشور متنفذ در جهان عرب هستند و از آنجایی‌که این کشورها همسایه دور و نزدیک ما هستند و اشتراکات دینی و فرهنگی بسیاری بین مردم ایران و کشورهای عرب منطقه، وجود دارد ایجاد فاصله در هیچ سطحی با این کشورها به صلاح ما نیست و سیاستمداران این کشورها نیز همین نگاه و نظر را دارند و بخش اعظمی از اختلافات و سوءتفاهمات بین ما، حاصل دسیسه و تفرقه‌افکنی دیگران بوده است.
درخصوص بحرین که به‌رغم قطع مناسبات دیپلماتیک، روز گذشته وزیر امور خارجه خود را به تهران فرستاد و بر تجدید روابط و مناسبات سیاسی تأکید کرد باید بگوییم این کشور تنها کشور عرب منطقه با اکثریت شیعه است و لازم است مناسبات سیاسی و فرهنگی با بحرین نیز برقرار باشد.
نکته حائز اهمیت دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله یا بی‌اثر کردن تحریم‌های غرب و آمریکا، نیاز دارد مناسبات تجاری و اقتصادی خود را با کشورهای همسایه تنظیم کند، همان‌گونه که با کشورهایی چون چین، روسیه، پاکستان و هندوستان چنین کرد و نتایج آن را نیز مشاهده گرفت.
ما ضمن عرض تسلیت و تعزیت به‌خاطر اتفاق تلخی که رخ داد از معاون اول که با حکم رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری دولت را هدایت می‌کند و همچنین از علی باقری کنی که با حکم محمد مخبر به‌عنوان سرپرست وزیر امور خارجه فعالیت دارد، توقع داریم فرصت حضور این سه وزیر را مغتنم بدارند و برای توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و تجاری با کشورهای عرب و مسلمان منطقه قدم بردارند ضمن این‌که این نزدیکی در نهایت می‌تواند به نفع فلسطین و به زیان اسراییل باشد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی