قاچاق ۲سال سلاح در ۳ماه اخیر
قاچاق ۲سال سلاح در ۳ماه اخیر

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:  به واسطه مشکلات اقتصادی در شهر‌های مرزی کشور، قاچاق سلاح در این مناطق کم و بیش وجود داشته اما در جریان اغتشاشات اخیر حجم قاچاق سلاح به کشور از مرز‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و برخی آمار‌ها از کشفیات […]

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:  به واسطه مشکلات اقتصادی در شهر‌های مرزی کشور، قاچاق سلاح در این مناطق کم و بیش وجود داشته اما در جریان اغتشاشات اخیر حجم قاچاق سلاح به کشور از مرز‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و برخی آمار‌ها از کشفیات سلاح قاچاق بیانگر این است که حجم کشفیات در ۳ ماه‌ اخیر برابر با میزان قاچاق سلاح در دو سال گذشته بوده است.
وی افزود: آنطور که آمار کشفیات نشان می‌دهد، حجم قاچاق سلاح عمدتاً از شمال غرب و غرب کشور و در مجاورت عراق و ترکیه بود. البته در شرق کشور و در مجاورت کشور پاکستان نیز حجم قابل توجهی سلاح در مدت اخیر به کشور قاچاق شده است. البته نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که تا پیش از ناآرامی‌های اخیر حجم زیادی از سلاح‌های قاچاق مربوط به سلاح‌های شکاری می‌شد ولی در ۳ ماه گذشته بیشتر سلاح‌های قاچاق را کلاشینکف و کلت کمری و بعضاً نیز سلاح‌های اتوماتیک تشکیل می‌داد.
حیدری تاکید کرد: البته برخی تسلیحات دیگر از جمله سلاح‌های دوش‌پرتاب نیز وارد کشور شده بود که متعلق به گروه‌هایی می‌شد که به دنبال فرسایشی کردن ناآرامی‌ها و بردن اغتشاشات به سمت جنگ داخلی بودند که خوشبختانه با اقدام به‌موقع دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ثبت و ضبط شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما تفاهنامه‌های امنیتی با کشور‌های همسایه از جمله عمان، قطر، عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس و دریای خزر داریم. منتها عملاً واقعیت این است که ما به شکل میدانی کم می‌بینیم که دولت‌های همسایه برخورد قاطعی با گروه‌های قاچاقچی سلاح داشته باشند.
به طور مثال منشأً بخش قابل توجهی از سلاح‌های قاچاق به ایران کشور ترکیه است، به طوری که ما اطلاع داریم حتی بسیاری از کارخانه‌های تولید سلاح در ترکیه که مدت‌ها بود تعطیل شده بود، در جریانات اخیر فعال شده‌اند و عمدتاً سلاح‌های سبک منتاژی آمریکایی و روسی، اتریشی، آلمانی و فرانسوی را تولید می‌کنند که بسیاری از این سلاح‌ها وارد ایران می‌شود.
وی گفت: در همین رابطه مسأله‌ای که شاید برای اولین بار باشد که مطرح می‌کنم این است که بحث فروش بخش‌هایی از مرز‌های مشترک ایران با دو کشور عراق و ترکیه توسط  مرزداران عراقی و ترکیه‌ای به قاچاقچیان کالا و سلاح است.   به عبارت دقیق‌تر و در کمال تعجب امنیت قاچاقچیان توسط برخی پاسگاه‌های مرزی در عراق و ترکیه تأمین می‌شود تا به راحتی کالا‌های قاچاق از جمله سلاح و مهمات وارد
ایران شود.