قبایی که برای برخی «گشاد» است
قبایی که برای برخی «گشاد» است

گروه سیاسی ‏آیت الله علم‌الهدی در خطبه نماز جمعه مشهد بااشاره به برگزاری جلسات رأی اعتماد وزیران خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر در آینده یکی از وزرا ناکارامد درآمد، «مردم» گریبان نمایندگان مجلس را می‌گیرند، چون رییس‌جمهور را با بصیرت انتخاب کرده‌اند. حرف امام جمعه مشهد درعین حالی‌که به نظر می‌آید شائبه شخصی و […]

گروه سیاسی

‏آیت الله علم‌الهدی در خطبه نماز جمعه مشهد بااشاره به برگزاری جلسات رأی اعتماد وزیران خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر در آینده یکی از وزرا ناکارامد درآمد، «مردم» گریبان نمایندگان مجلس را می‌گیرند، چون رییس‌جمهور را با بصیرت انتخاب کرده‌اند. حرف امام جمعه مشهد درعین حالی‌که به نظر می‌آید شائبه شخصی و فامیلی داشته باشد، در اصل درست و منطقی است هر چند این ایراد نیز به ایشان وارد است که چرا تا دیروز که دولت تدبیر و امید به ریاست حسن روحانی بر سر کار بود، ایشان در بررسی و نقد از وزرا، این نگاه را نداشتند و به نمایندگان و «خانه ملت» متعرض نمی‌شدند.

برابر قانون اساسی، انتخاب و معرفی کابینه و هیأت وزیران، حق و نکلیف رییس‌جمهور است و آیت الله سید ابراهیم رییسی هم حق دارد نیروهای همسو با خود را انتخاب و هم تکلیف دارد نیروهای کارآمد را به مجلس معرفی کند و برابر همان قانون اساسی نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق پرسش و نقد دارند و در چند روز گذشته نیز وزیران پیشنهادی هم در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حاضر شدند و هم در صحن علنی مورد ارزیابی قرار گرفتند و مشخص شد برخی از این افراد، نیروهایی کارآزموده و باتجربه هستند و برخی نیز قبای وزارت برای‌شان بلند و گشاد است.
امروز که پس از چندین روز، جلسات رأی اعتماد برگزار می‌شود نمایندگان باید به دو دلیل زیر مراقب آرای خود باشند و از سر دقت نظر رأی دهند.
نخست این‌که همه نمایندگان سوگند خوردند تا در انجام وظایف و تکالیف نمایندگی خود، خدا و منافع کلان نظام را در نظر بگیرند و نه اهداف جناحی و منافع شخصی خود را و براین اساس باید با دقت نظر و بررسی دقیق به افرادی که شایستگی جایگاهی که دارند، رأی اعتماد بالا بدهند تا آن فرد نیز با قدرت راهی وزارت‌خانه خود شود و با قدرت و اعتماد به نفس بالا کار خود را آغاز کند.
براین اساس شایسته نیست تنها به دلیل پاسخ منفی شنیدن از یک گزینه وزارت برای سهم‌خواهی‌های منطقه‌ای از دادن رأی اعتماد به فردی شایسته خودداری کنند و این در تعارض با سوگند نمایندگی‌شان است.
دوم این‌که فرد یا افرادی که در این مدت، به‌عنوان گزینه ضعیف به چشم آمد و در جلسات معارفه خود نیز نتوانست نظر مثبت نمایندگان را به خود جلب کند را نیز با این نگرش که دولت جوان انقلابی نیازمند حمایت مجلس دارد، مورد لطف قرار ندهند، چون این لطف معنایی جز خیانت به مردم و منافع کشور ندارد.
همان‌گونه که رأی اعتماد دادن به فرد شایسته برای نماینده مجلس، واجب و معروف است، دادن رأی اعتماد به گزینه‌ای که قبای وزارت از وی بزرگتر است نیز منکر و مستوجب عذاب است.
هشداری که امام جمعه مشهد داد را نیز فراموش نکنند و از فردای روزی بترسند که وزیری به دلیل ناکارآمدی، باعث ایجاد مشکلاتی در وزارت‌خانه شد و برخی خطبای جمعه از جمله امام جمعه مشهد، نمایندگان مجلس را زیر سوال ببرند.
نکته بعدی این‌که نماینده هم در قبال رأی دادن‌های خود در خانه ملت باید پاسخ‌گو باشد و هم در خصوص رأی‌ندادن‌های خود و این موضوع شامل همه مسائل به‌ویژه رأی اعتماد به وزیران کابینه می‌شود.
صرف نظر از تذکرِ درست امام جمعه مشهد، نمایندگان باید بدانند که در قبال کوتاهی و کاستی وزیران ناکارآمد به‌ویژه در شرایط حساس کنونی، مسئول هستند. وزیران مدیران ارشد اجرایی قوه مجریه هستند که طیف گسترده‌ای از کارها را در سراسر کشور باید به‌درستی مدیریت کنند و هر گونه کوتاهی و مماشاتی برای نماینده محترم از نظر شرعی و وجدانی، مسأله‌ساز است ضمن این‌که پس از آغاز به کار وزیران نیز باید سازوکارهای نظارتی خود را اعمال کنند تا جلوی کاستی‌ها و کوتاهی‌های احتمالی در همان گام‌های نخست گرفته شود.
همسویی قوا به معنای سکوت قوا در قبال کوتاهی‌ها و ناکارآمدی‌های همدیگر نیست بلکه به معنای تعامل سازنده است و گاه تعامل سازنده اقتضا می‌کند یک نماینده، وزیر و حتی رییس دولت را زیر سوال ببرد و همه این موارد نیز در قانون اساسی که میثاق ملی ماست، بندها و اصل‌های جداگانه‌ای دارد.
کلام آخر اینکه از اعضای پارلمان توقع داریم امروز و در جلسه رأی اعتماد تنها به منافع ملی و مطالبات مردم توجه کنند که در زیر مشکلات متعدد اقتصادی کمر خم کردند و نیاز به حمایت و همراهی دولت و مجلس دارند. اگر این تعامل و همراهی دو قوه امروز در جلسه رأی اعتماد، به‌خوبی پی‌ریزی شود قطعاً در سه سال آینده نیز استمرار خواهد داشت اما اگر در جلسه امروز، شائبه نگاه و نگرش جناحی و منافع مشترک ایجاد شود، نمی‌توان توقع داشت دولت و مجلسی کارآمد شکل بگیرد.