قدرت بازدارندگی یک تهدید
قدرت بازدارندگی یک تهدید
نیروی مجهز و جنگ‌آزموده «حزب الله لبنان» که عمری به اندازه عمر انقلاب اسلامی ایران دارد در مرزهای شمالی اسراییل همانند «شمشیر داموکلس» بالای سر اسراییل توصیف شده و خاصیت بازدارندگی خود را حفظ کرد.

سرویس سیاسی جمله – نیروی مجهز و جنگ‌آزموده «حزب الله لبنان» که عمری به اندازه عمر انقلاب اسلامی ایران دارد در مرزهای شمالی اسراییل همانند «شمشیر داموکلس» بالای سر اسراییل توصیف شده و خاصیت بازدارندگی خود را حفظ کرد و تا امروز اجازه نداد اسراییل چه در اراضی اشغالی و چه در مرزهایش با سوریه و لبنان هرچه دلش خواست انجام دهد ضمن این‌که بارها این شمشیر، بر سر تل‌آویو کوبیده شد و تلفات سنگینی برای اشغالگران داشت.
از حمله گروه‌های جهادی به جنوب اسراییل در هفتم اکتبر -پانزدهم مهر- تا امروز نیز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سردمداران آمریکا و اسراییل این بود که حزب‌الله لبنان وارد این معرکه نشود و حتی برخی کشورهای عربی از جمهوری ایران به‌واسطه قرابت گفتمانی خواسته بودند از این نیروی نظامی بخواهد که ورود نظامی به جنگ غزّه نداشته باشد.
البته دو روز قبل روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» نوشته بود گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه ازجمله حزب‌الله لبنان، در تصمیم‌گیری‌های خود استقلال دارند و این‌گونه نیست که مانند مُهره‌ای در دست تهران باشند موضوعی که حسین امیرعبداللهیان نیز بر آن تأکید داشت و گفت ما نیروی نیابتی در منطقه نداریم و گروه‌هایی چون انصارالله یمن، حزب‌الله لبنان و کتائب عراق مستقل هستند هرچند ما با آنان اشتراک‌نظرهای فراوان داریم.
تصمیم حزب‌الله برای ورود به فاز نظامی با اسراییل برای همه بازیگران منطقه‌ای و جهانی جنگ غزّه مهم است چون می‌تواند شعله‌های جنگ را گسترش دهد و به همین دلیل عمده تحرکات نظامی و حتی کلامی رجال نزدیک به این گروه تحت مانیتورینگ شدید غرب قرار داشته تا این‌که پنج روز قبل فیلم ده ثانیه‌ای از رهبر این گروه در حالی‌که از کنار نشان حزب‌الله رد می‌شد درحالی‌که آیه‌ای بر آن نقش بسته بود مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از تحلیل‌نویسان آن را بر عزم این گروه به ورود به نبرد با اسراییل تفسیر کردند. «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان که رییس دولت ندارد و با مشکلات متعدد سیاسی و اقتصادی دست به گریبان است آخر هفته گذشته با یکی از شبکه‌های خبری جهانی مصاحبه‌‌ای داشت و طی آن تأکید کرد حزب‌الله ابداً قصدی برای حمله به اسراییل ندارد و کشورش نیز می‌خواهد اسراییل با آتش‌بس در جنگ غزّه موافقت کند اما اسراییل نه در جنوب با توقف جنگ موافق است و نه از حملات پراکنده به مواضع حزب‌الله کم می‌کند.
سه روز قبل نیز اعلام شد سید حسن نصرالله روز جمعه قصد دارد در این خصوص سخنانی داشته باشد.
جمعه موعود که دیروز بود فرارسید و رهبر حزب‌الله سخنان خود را روشن و رسا بیان کرد که در تحلیل این سخنان می‌توان بر چند نکته تأکید داشت:
نخست این‌که موضع خود را در محور مقاومت، صریح و شفاف گفت و تأکید کرد جنگ با اشغالگران برای ما مقدس و روشن‌ترین مصداق ستیز در راه خداست.
نکته مهم بعدی در سخنان سید حسن نصرالله، تأیید حمله طوفان الاقصی و تأیید حرکت گروه‌های مقاومت فلسطینی بود. رهبر حزب الله به تاریخ اشاره کرد و گفت طی دهه‌های اخیر نه سازمان ملل، نه اتحادیه عرب و اتحادیه اروپایی هیچ کدام هیچ توجهی به حقوق پایمال شده فلسطینی‌ها نداشتند و چشم خود را به روی جنایان اسراییل بسته بودند و نیروهای مقاومت در غزه کاری کردند که پس از بیست سال جهان ناچار شد چشم خود را به فلسطین باز کند.
رهبر حزب‌الله در ادامه سخنان خود به استقلال گروه‌های مقاومت منطقه از جمهوری اسلامی ایران اشاره و تأکید کرد ایران همواره از ما حمایت می‌کند اما این‌گونه نیست که این گروه‌ها گوش به تهران داشته باشند و از تهران دستور بگیرند.
وی همچنین گفت اقدام حماس نیز تصمیم خودشان بود و حتی ما هم مانند همه جهان روز شنبه ۷ اکتبر متوجه چنین ابتکار عملی شدیم.
نصرالله همچنین به آمریکا حمله کرد و گفت: آمریکا در این حملات حضور دارد و اسراییل بازوی آمریکا است و ایالات متحده باید پاسخگوی جنایات خود باشد و از گروه‎های مقاومت عراق نیز قدردانی کرد که پایگاه‌های عراق را هدف می‌گیرند.
رهبر حزب‌الله در بخشی از سخنان خود گفت برخی در انتظار هستند ببینند چه زمانی حزب‌الله وارد عملیات نظامی می‌شود و من در پاسخ به این افراد لازم است بگویم از روز هشتم اکتبر ما عملیات خود را در مزارع شبعا آغاز کردیم و اکنون نیز در میانه جنگ هستیم و تا امروز ۵۷ شهید دادیم اما آینده حوادث و حرکت بعدی ما را مسیر تحولات در غزه تعیین خواهد کرد.
وی با اشاره به احتمالات باز و گزینه‌های روی میز به اشغالگران و حامیان آمریکایی و غربی‌اش هشدار داد که ما از ناوهای آنان هراسی نداریم و اگر این روند ادامه یابد سراغ احتمالات بعدی خواهیم رفت.
رهبر حزب الله لبنان همچنین به ادعای اسراییل برای نابودی حماس پرداخت و گفت رژیم صهیونیستی در چنین شرایطی تلاش می‌کند باک اهداف خود را پر کند ازجمله در جنگ ۳۳ روزه و حمله به حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ ادعا داشت آمده تا حزب‌الله را از بین ببرد و من تعجب می‌کنم کسانی که چنین ادعایی دارند گویا عقل ندارند. به نظر می‌رسد سخنرانی سید حسن نصرالله که بسیاری در انتظارش بودند یک پایان باز داشت به این معنا که نه از ورود جدی‌تر به جنگ گفت و نه این احتمال را رد کرد و خبر از کنارکشیدن گروه تحت امر خود گفت و همین رویکرد و این تهدید ضمنی موجب بازدارندگی خواهد شد همین کابوس بیش از گذشته در ذهن رهبران تل‌آویو ماندگار خواهد بود.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی