ققنوس آبی ایران
ققنوس آبی ایران

از تحریم های گسترده که از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تا همین امروز علیه کشورمان اعمال شده و از زمان دولت باراک اوباما به بیشترین میزان خود رسیده و حتی وارد حوزه های غیر انسانی و اخلاقی همانند دارو شده است، یک نتیجه مهم می توان گرفت و آن این است که اگر […]

از تحریم های گسترده که از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تا همین امروز علیه کشورمان اعمال شده و از زمان دولت باراک اوباما به بیشترین میزان خود رسیده و حتی وارد حوزه های غیر انسانی و اخلاقی همانند دارو شده است، یک نتیجه مهم می توان گرفت و آن این است که اگر در حوزه ای تحریم شده ایم، بیانگر پیشرفت و توانمندی مان در آن حوزه است که خشم دشمنان را برانگیخته و با همه موانعی که اعمال تحریم بر سر راه ادامه مسیر پیشرفت می گذارد، باید قدرتمند تر و با باور عمیق تر ادامه داد.
البته به هیچ عنوان نمی توان فشار ناشی از تحریم ها را کتمان کرد و اگر بگوییم تحریم های گسترده علیه ایران تنها برای کشورمان ایستادگی، خودکفایی، قدرت و اتکا به نفس به ارمغان آورده، شعار داده ایم. تحریم های فلج کننده اگرچه باعث شدند به توانمندی های خود بیشتر ایمان آورده و از میزان وابستگی خود به کشور های خارجی کم کنیم، با این حال نمی توان منکر سختی ها و فشاری که جامعه ایرانی زیر بار این تحریم ها تحمل می کند شد و نگاه تنها به دستاوردهای غرور آمیز، نگاه کاسبان تحریم است. گذشته از این صحبت ها، هدف این متن پرداختن به علت یکی از تازه ترین تحریم های ایالت متحده آمریکا علیه کشورمان است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود نام ۲ شرکت ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. شرکت نسیم بهار کیش و شرکت خطوط کشی‌رانی دریای خزر دو شرکت ایرانی هستند که با فرمان اجرایی شماره ۱۴۰۲۴ برای تحریم روسیه در فهرست
قرار گرفته‌اند.
تحریم این دو شرکت بخشی از تحریم‌های گسترده‌ای است که آمریکا علیه ۳۰۰ شرکت و فرد معرفی کرده است. واشنگتن مدعی شده هدف این تحریم‌ها جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها و فرار از تحریم‌ها توسط روسیه است.
به زعم «جمله»، علت اصلی این تحریم ها، دستاوردهای بین المللی اخیر ایران در حوزه دریایی است و همانطور که ودانت پاتل، معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا  در تازه ترین صحبت هایش از همکاری‌های گسترده دفاعی و امنیتی ایران و روسیه آشکارا ابراز نگرانی کرد، این تحریم تازه نیز نوعی ابراز خشم و نگرانی از پیشرفت های اخیر کشور در حوزه دریایی است و اگرچه محدوده جغرافیایی شرکت های تحریم شده منحصر به فرد است، با این حال این تحریم ها فشاری بر کشتیرانی و بنادر و دریانوردی کل کشور محسوب میشود که در نتیجه پیشرفت هایی است که در ادامه به مرور
آن ها می پردازیم.

ایجاد خطوط کشتیرانی میان بندر خرمشهر و کویت
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: احداث ترمینال کانتینری باعث افزایش ۲ برابری ظرفیت اسمی بندر خرمشهر و رونق صادرات کالاهای یخچالی و فساد پذیر به حوزه خلیج فارس
شده است.
نوراله اسعدی بر به روز بودن امکانات به کار رفته در ترمینال کانتینری برای جابه‌جایی کالاهای خشک و یخچالی تاکید کرد و افزود: مهم‌ترین کالاهای صادراتی از بندر خرمشهر تره و بار و خشکبار بوده که هم اکنون کالاهای فساد شدنی روزانه در حال بارگیری از بندر خرمشهر به سمت
کویت است‌.
وی در ادامه به ایجاد خطوط کشتیرانی میان بندر خرمشهر و کویت برای حمل کانتینرهای خشک و یخچالی اشاره کرد و گفت: به صورت منظم و در هفته ۲ بار کانتینرهای یخچالی به مقصد کویت منتقل می‌شوند و ظرفیت خوب و آمار مناسبی از صادرات کالا را سبب شده است.

موافقت ایران و سوریه برای برقراری خطوط منظم کشتیرانی میان دو کشور
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی که طی سفری دو روزه همراه با رئیس جمهور به دمشق سفر کرده بود، با تجار و بازرگانان ایرانی فعال در سوریه در محل ستاد توسعه ایران و سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد و از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های آنان را مورد بررسی قرار داد.
بذرپاش در این سفر در پاسخ به ایجاد خطوط کشتیرانی برای حمل محموله‌های بزرگ‌تر و تردد منظم کشتی از بنادر ایران به سوی بنادر سوریه که از دیگر درخواست‌های تجار بود، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر افزایش روابط سیاسی و تجاری با کشورهای همسو و همچنین توسعه اقتصاد دریامحور  هرگونه همکاری با بازرگانان در این راستا را دریغ نخواهد کرد.

تسهیل ارتباطات بنر دیر دیر و قطر
راحله پورمحمد در نشست هم‌اندیشی اداره امور بندری با تجار و بازرگانان و بررسی مشکلات اپراتور بندر دیر اظهار کرد: این بندر به عنوان یکی از کانون‌های فعال در صادرات به کشور قطر با هدف کسب عنوان بندر سبز تمام تلاش‌های خود را بکار گرفته است. وی بیان کرد: در راستای تحقق بندر سبز برق‌رسانی به شناورهای مستقر در اسکله با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس اداره بندر و دریانوردی افزود: همچنین برای بررسی مشکلات اپراتور بندر دیر و شرکت های کشتیرانی به ویژه در مکتوب کردن قرارداد جهت حمل کالا تمهیدات لازم پیش بینی
شده است.

راه اندازی خط کشتیرانی ایران و عمان
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان از برگزاری نشست کشورهای عضو توافقنامه عشق‌آباد برای اجرایی شدن مفاد آن خبر داد و بر گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان ضمن اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری در بنادر عمان و توسعه حمل و نقل و زیرساخت ها گفت: خطوط کشتیرانی مسافری که بین بندرعباس و بندرهای کشور عمان برای ترددهای مسافری در حال انجام است گسترش خواهد یافت.  تلاش خواهیم کرد تا هرچه سریعتر خط کشتیرانی ایران و عمان را راه‌اندازی کنیم تا فعالیت اقتصادی آسان
و تسهیل شود.

همکاری در حوزه حمل و نقل ترکیبی میان ایران و امارات
وزیر راه و شهرسازی که با حضور در ابوظبی با وزرای حمل و نقل کشورهای منطقه دیدار کرد، گفت: ما با کشور امارات از گذشته ارتباطات زیادی در حوزه حمل و نقل دریایی داشتیم و هم اکنون نیز این ارتباطات برقرار است؛ اما ظرفیت‌های بیشتری برای همکاری در حوزه حمل و نقل ترکیبی به ویژه برای حمل کالاها از دبی به سمت بندرعباس و سپس به سمت روسیه و کشورهای آسیانه میانه از مسیر ایران با حمل و نقل ریلی وجود دارد و ما آماده همکاری و مساعدت با شرکت‌های کشتیرانی، لجستیک و فورواردری برای این امر مهم هستیم.
بذرپاش به عنوان رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات در جمع وزرا و میهمانان حاضر در کنفرانس راه آهن گفت: کریدور بین المللی شمال-جنوب می تواند در آینده سهم بالایی از حمل و نقل بین المللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد و در حال حاضر در شاخه شرقی از طریق مرزهای سرخس و اینچه برون و در شاخه میانی از طریق بندر امیر آباد برقرار است.
این ها تنها نمونه هایی از پیشرفت در حمل و نقل دریایی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که پر واضح است علت اصلی اعمال تحریم علیه شرکت نسیم بهار کیش و شرکت خطوط کشی‌رانی دریای خزر، این دستاوردهاست. البته مجددا یادآور می شویم هدف این متن به هیچ عنوان تایید تحریم ها و نگاه صرفِ فرصت به این فشار ها نیست و همچنان که امیدواریم با انعقاد برجام یا هر توافق و صلح دیگری تمام تحریم ها علیه کشورمان لغو شود، معتقدیم در زیر بار فشار های گسترده، این دستاوردها ستودنی و شایسته یادآوری و افتخار است.