قیمت‌های سر به فلک کشیده!
قیمت‌های سر به فلک کشیده!
هر ساله و همزمان با شروع اربعین حسینی و شروع راهپیمایی گسترده به مناسبت این رویداد بزرگ مذهبی، یکی از مهمترین مسائلی که مطرح می‌شود مسئله رفت و آمد زائران و هزینه‌هایی است که باید برای این سفر متحمل شوند.

خوشبختانه در چند سال اخیر تمهیدات ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شده است که بیشتر مربوط به فراهم کردن امکانات وسایط نقلیه مسافران اربعین است. همانطور که می‌دانیم امروزه به طرق مختلف ریلی، هوایی و حتی از طریق آبی می‌توان در مراسم بزرگ اربعین شرکت کرد. خروج مسافران از کشور به طریق پیاده یا با استفاده از وسایل نقلیه شخصی با لغو روادیدی که بین کشور ایران و عراق در
دستور کار قرار گرفته نیز به میزان زیادی تسهیل شده است. با این حال و با تمام این امکاناتی که وجود دارد یکی از مهم‌ترین مسائلی که هنوز مطرح است، گران بودن هزینه سفر با برخی از این وسایل نقلیه است و در صدر این لیست، قیمت بلیط هواپیما قرار دارد. مسئله قیمت بلیط هواپیما مدتی است که به شکل افسارگسیخته گران می‌شود و نظارتی به شکلی که نتیجه داشته باشد و مسافران از آن نتیجه بهره‌مند شوند تاکنون در دستور کار قرار نگرفته است و با وجود تاکیدات وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، هنوز هستند سازمان‌های هواپیمایی که در این زمینه تخلفات گسترده انجام می‌دهند. میزان تفاوت نرخ مصوب بلیط هواپیما توسط مراجع ذی‌ربط با آنچه که در عمل انجام می‌شود و مردم از طریق سایت‌های فروش بلیط با آن مواجه می‌شوند، فاصله‌ای به اندازه زمین تا آسمان دارد و اصلاً به مقداری نیست که نتوان در برابر آن سکوت کرد و به شرایط ویژه راهپیمایی اربعین نسبتش داد .آنچه در چند روز گذشته توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرده، قیمت‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان بلیط هواپیما برای سفر به نجف است.
به گزارش تجارت نیوز، قیمت بلیط هواپیما تهران به نجف در پایان هفته گذشته، با پرواز غیر مستقیم، با شروع قیمت از ۱۳ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۵۷۴ هزار تومان است که در بیشترین قیمت با مبلغ ۱۰۷ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسید.
این در حالیست که در هفته‌های گذشته آنچه توسط مسئولین مربوطه اعلام شده بود اصلاً چنین رقم‌های نجومی نبود و قرار بود مردم حداکثر چیزی حدود ۱۵ میلیون تومان در این خصوص هزینه بکنند.
به گزارش خبرآنلاین، «حسام قربانعلی»، سخنگوی هواپیمایی ایران‌ایر گفت: قیمت بلیت رفت و برگشت برای زائران اربعین حسینی از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تا فرودگاه بین المللی نجف ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: تلاش شد تا حداقل قیمت را در نظر بگیریم و بخش عمده‌ای از این هزینه به فرودگاه بین‌المللی نجف ارائه می‌شود.
وی به خریداران بلیت‌های پروازهای اربعین توصیه کرد: برای خرید بلیت پروازهای ایران ایر در مسیر تهران به نجف و برعکس فقط به سایت‌های
www.iranair.com و www.ebooking.iranair.com مراجعه کنند و با زمانبندی مناسب بتوانند بلیت خود را تهیه کنند.

«محمد محمدی بخش»، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این خصوص تاکید کرده است: زائران اربعین به هیچ عنوان نباید بدون بلیت به فرودگاه‌های داخلی و فرودگاه نجف مراجعه کنند. در فرودگاه نجف اجازه ورود به مسافران بدون بلیت را نمی‌دهند، ازاین‌رو از زائران عزیز می‌خواهیم بلیت خود را به‌صورت رفت و برگشت خریداری کنند.
حال سوال اینجاست که چه کسی باید روی رفتار سازمان‌های هواپیمایی متخلف نظارت داشته باشد؟ اگر هم چنین نظارت سختگیرانه‌ای در دستور کار باشد، این روزهای ویژه که در یک بازه زمانی خاص مردم به خرید بلیط‌های کشور عراق احتیاج دارند تمام می‌شود و در نهایت مردم نتوانسته‌اند از امکانات کافی بهره لازم را ببرند. مجدداً تاکید می‌کنیم که تمهیدات بسیار ویژه‌ای در سال‌های اخیر جهت سهولت رفت و آمد مسافران اربعین در دستور کار قرار گرفته است اما هنوز به شرایط ایده‌آل خود نزدیک نیست و یکی از اصلی‌ترین موانعی که این مسافرت را از شرایط ایده‌آل خود دور می‌کند، همین هزینه بالای مسافرت با وسایط نقلیه، به خصوص ناوگان هوایی است.