كلاهبرداری از شرکت های بیمه با تصادفات ساختگي
كلاهبرداری از شرکت های بیمه با تصادفات ساختگي

  رئيس‌کل بيمه مرکزي به تازگي اعلام کرده است که «فردي را شناسايي کرده‌ايم که در مدت يک سال مبلغ يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان خسارت شخص ثالث از بيمه‌ها به بهانه تصادف‌هاي ساختگي کلاهبرداري کرده است.» البته آنطور که گفته مي‌شود معضل تصادفات ساختگي تنها مختص ايران نيست و در ساير کشورها نيز […]

 

رئيس‌کل بيمه مرکزي به تازگي اعلام کرده است که «فردي را شناسايي کرده‌ايم که در مدت يک سال مبلغ يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان خسارت شخص ثالث از بيمه‌ها به بهانه تصادف‌هاي ساختگي کلاهبرداري کرده است.» البته آنطور که گفته مي‌شود معضل تصادفات ساختگي تنها مختص ايران نيست و در ساير کشورها نيز انجام مي‌گيرد.

بر اساس بررسي‌هاي انجام‌شده، افرادي که اقدام به ترتيب دادن حوادث ساختگي براي اخذ خسارت از بيمه مي‌کنند، معمولا به شکل تيم و باند فعاليت مي‌کنند و به صورت فردي کار نمي‌کنند. در همين راستا، اخيرا يک تصادف ساختگي براي فريب شرکت بيمه لو رفت که معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداري پليس آگاهي پايتخت در تشريح جزئيات اين تخلف، گفت: «اعضاي يک باند سه نفره که با ساخت صحنه تصادف جرحي دروغين قصد داشتند ۵۰۰ ميليون تومان از شرکت بيمه اخاذي کنند دستگير شدند.»

طبق اطلاعات موجود، حدود ۲۰ درصد از تصادفات با هدف اخذ خسارت شخص ثالث، ساختگي بوده و يا در مدارک و مستندات آن تخلف و دستکاري صورت گرفته است. همچنين، مقامات مسئول مي‌گويند که تصادفات ساختگي و کلاهبرداري‌ها از موسسات بيمه‌اي توسط افراد غيربومي در حال افزايش است.

چندي پيش مديرکل پزشکي قانوني استان تهران به ايرنا، گفته بود: « در سال ۹۷، ۱۸۵ پرونده تصادف ساختگي کشف و با انجام کارشناسي‌هاي تخصصي به مراجع قضائي معرفي شد.» در همين راستا، رئيس‌کل بيمه مرکزي مي‌گويد که نصب دوربين و نرم‌افزارهاي مخصوص شناسايي تصادف در خودروها، در دستور کار قرار گرفته است تا بدين ترتيب تعداد تخلفات از اين دست در کشور کاهش پيدا کند. غلامرضا سليماني، رئيس‌کل بيمه مرکزي، درباره آمار تصادفات ساختگي، اظهار کرد: «بررسي‌ها نشان مي‌دهد که حدود ۲۰ درصد تصادفات با هدف اخذ خسارت شخص ثالث، ساختگي بوده و يا در مدارک و مستندات آن تخلف و دستکاري صورت گرفته است».

او با اشاره به اقدامات انجام‌شده براي کاهش تصادفات ساختگي به ايرنا گفت: «در سطح کشور ما دو اقدام در بخش مطالعاتي و اجرايي براي رفع اين معضل در حال انجام است». سليماني اضافه کرد: «نخست اينکه، مطالعه‌اي درباره زمان، شرايط و مناطق وقوع تصادفات ساختگي با همکاري نيروي انتظامي در حال اجراست که دستاوردهاي جالبي داشته است». رئيس‌کل بيمه مرکزي ادامه داد: «بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد که افراد متخلف، در مناطق مختلف از شرکت‌هاي بيمه متعدد، بيمه‌نامه اخذ مي‌کنند تا بتوانند در طول سال، چندين بار اقدام به اخذ بيمه‌نامه کنند». او اضافه کرد: «در بررسي‌هاي ما فردي پيدا شد که در طول يک سال يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان از شرکت‌هاي بيمه، خسارت شخص ثالث گرفته بود».

سليماني اظهار کرد: «اين مطالعات به شرکت‌هاي بيمه‌اي کمک کرده است که اين افراد متقلب را شناسايي کنند».

رئيس‌کل بيمه مرکزي با بيان اينکه براي جلوگيري از اين تخلفات به امکانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاي نياز است، گفت: «بر اساس طرح‌هاي جديد، قرار است کروکي تصادفي که پليس از محل تصادف مي‌کشد به صورت آنلاين در اختيار بيمه‌ها و نيروهاي انتظامي قرار بگيرد تا افراد متخلف نتوانند کروکي ساختگي ارائه کنند». سليماني افزود: «برخي شرکت‌هاي بيمه اقدام به نصب نرم‌افزارهايي کرده‌اند که تشخيص مي‌دهد که آيا تصادف رخ داده و اينکه جزئيات تصادف چگونه بوده است». او ادامه داد: «اين نرم‌افزارها هم در تلفن همراه و هم به صورت جداگانه قابل نصب در خودروها هستند». سليماني اضافه کرد: «همچنين بر اساس طرحي جديد قرار است که دوربين‌هايي در خودروها نصب شود که از همه حوادث تصويربرداري کنند. اين تجهيزات مدت‌هاست در جهان کاربرد دارد و مدتي است که به کشور ما نيز وارد شده است». او اظهار کرد: «قيمت دستگاه‌ها و تجهيزات شناسايي تصادفات در خودروها بالاست که باعث شده استقبال از آنها کم باشد، اما تلاش مي‌کنيم که اين دستگاه‌ها و نرم‌افزارها به طور رايگان يا قيمت پايين به همراه بيمه‌نامه شخص ثالث به رانندگان تحويل داده شود».