لزوم توجه به هوشمندسازی، رقابت پذیری و بهبود بخش حمل و نقل
لزوم توجه به هوشمندسازی، رقابت پذیری و بهبود بخش حمل و نقل

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر لزوم هوشمندسازی، رقابت‌پذیری و بهبود بخش حمل‌ونقل  با اشاره به تأثیرات کرونا بر این حوزه، برگزاری نمایشگاه حمل ونقل در ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ را فرصتی برای بازنگری نیازها، بررسی مشکلات و  توسعه اقتصادی صنعت حمل‌ونقل برشمرد.  سیاوش امیرمکری در پیامی به مناسبت هفته حمل و […]

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر لزوم هوشمندسازی، رقابت‌پذیری و بهبود بخش حمل‌ونقل  با اشاره به تأثیرات کرونا بر این حوزه، برگزاری نمایشگاه حمل ونقل در ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ را فرصتی برای بازنگری نیازها، بررسی مشکلات و  توسعه اقتصادی صنعت حمل‌ونقل برشمرد.  سیاوش امیرمکری در پیامی به مناسبت هفته حمل و نقل و برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار داشت: ضمن تبریک ۲۶ آذر، روز و هفته حمل‌ونقل و همچنین قدردانی از خدمات ارزشمند دست‌اندرکاران این صنعت، افتتاح نمایشگاه پس از وقفه دوساله کرونایی را سبب خرسندی علاقه‌مندان، متولیان و فعالان این صنعت می‌دانم و امیدوارم این رویداد، موجبات بازنگری نیازها و مشکلات و  توسعه اقتصادی صنعت حمل‌ونقل را فراهم آورد.رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه نمایشگاه حمل‌ونقل، عرصه‌ای برای ایجاد تعامل اجتماعی و اقتصادی میان فعالان صنعت و بهره‌برداران است، یادآور شد: بزرگداشت هفته حمل‌ونقل، هرساله با برپایی نمایشگاهی با همین موضوع همراه است. که این نمایشگاه عرصه‌ای برای ایجاد تعاملات اجتماعی و اقتصادی میان فعالان صنعت حمل‌ونقل و بهره‌برداران است که تاثیر بسزایی در افزایش سطح کمی و کیفی مراودات و بهره‌مندی  مستمر از آثار و مواهب آن دارد. وی افزود: از سوی دیگر، برپایی نمایشگاه، اهمیت صنعت حمل‌ونقل را نیز نشان می‌دهد؛ چراکه این صنعت یکی از عناصر کلیدی توسعه پایدار کشورها است. آثار توسعه‌ای این صنعت را می‌توان در رابطه با همه فعالیت‌های اقتصادی در حوزه صنایع برشمرد که موجبات بهبود و ارتقای زندگی تک‌تک افراد جامعه را فراهم می‌آورد. امیر مکری ادامه داد: در سال‌های اخیر، کشورهای مختلف جهان، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در هوشمندسازی و رقابت‌پذیری بخش حمل‌ونقل، داشته‌اند و سازمان ملل متحد نیز هرساله طرح‌هایی را به‌منظور توسعه و بهبود سیستم‌های حمل‌ونقلی کشورها مطرح می‌کند. رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: نکته مهم در این زمینه، چگونگی اتخاذ سیاست‌های حمایتی دولت‌ها، ارتقای کیفیت فنی و دانش مدیریت سیستم‌های حمل‌ونقلی، در کنار تلاش برای کاهش هزینه حمل‌ونقل و بالتبع کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی به بازارهای مصرف یا کاهش هزینه‌های حمل مسافر است که جملگی نقش زیادی در توان رقابت داخلی، اقتصاد ملی و بین‌المللی ایفا می‌کنند.  وی در پایان یادآور شد: درجهان امروز  آمار جابه‌جايي مسافر در فرودگاه‌هاي هر كشور و حجم  بار هوايي کشورها، نشانگر قدرت اقتصادی است. نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته از ۲۸ تا ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

 

اولین بودجه قرن؛
پیش بینی اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی وزارت راه برای سال آینده

جمله، راه و شهرسازی
بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور حاکی از آن است که بودجه وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است. به گزارش روزنامه جمله، بر اساس لایحه پیشنهادی سال آینده کل کشور بودجه درآمد عمومی وزارت راه و شهرسازی ۶۹۹۶۶۳۷ میلیون ریال پیش‌بینی شده است. اعبتارات عمرانی این وزارتخانه ۲۴۲۶۵۴۰ میلیون ریال و مجموع این دو ۹۴۲۳۱۷۷ میلیون ریال پیشنهاد شده است. با احتساب درآمد اختصاصی، جمع کل منابع دستگاه‌ و منابع عمومی دولت بودجه سال آینده وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه ۲۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

سرعت گرفتن طرح‌های ریلی و جاده‌ای در سال ۱۴۰۱
در بودجه سال ۱۴۰۱ منابع خوبی برای طرح های حمل و نقل ریلی و جاده ای دیده شده و اهداف مشخصی در این حوزه برای دستگاه‌های مجری تعیین شده است. از جمله این اهداف تعیین شده در بودجه سال ۱۴۰۱ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– افزایش طول خطوط راه آهن از ۱۲۱۹۰ کیلومتر به ۱۲۷۰۰کیلومتر
– افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه از ۲۸۵ به ۲۹۰ میلیون تن
– افزایش طول بزرگراهها از ۱۹۶۰۰به ۱۹۸۰۰ کیلومتر
– افزایش طول شبکه آزاد راهی از ۲۷۳۰ به ۲۹۵۰ کیلومتر
– تکمیل ۴۳ کیلومتر خطوط متروی درون شهری و برون شهری با همکاری شهرداریها
– باز سازی ۵ هزار دستگاه اتوبوس درون شهری با همکاری شهرداری ها در ۷۰ شهر کشور
براساس بند ب تبصره ۱۱، به‌ منظور توسعه‌ زیربناهای حمل‌ و نقل‌ کشور و ارتقای سطح‌ بهرهوری در این‌ بخش‌، وزارت راه و شهرسازی از طریـق‌ شـرکت‌هـا و سـازمانهـای تابعـه‌ مجـاز بـه‌ مولدسازی اموال منقول و غیرمنقول خود و همچنین‌ تغییر کاربری و فروش زمین‌های مازاد در اختیار تاسقف‌ یکصد هزار میلیارد ریـال اسـت‌. منـابع‌ حاصله‌ پس‌ از واریز به‌ حساب صندوق توسعه‌ حمل‌ ونقل‌ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور صرف تکمیل‌، توسعه‌ و نگهداری زیرساخت‌های حمل‌ و نقـل‌ جـادهای، ریلـی‌، هـوایی‌، دریایی‌ و تجهیزات و ناوگان می‌شود.
افزایش سود وام مسکن مهر به ۱۸ درصد از خردادماه ۱۴۰۱
بررسی لایحه بودجه سال آینده حاکی از آن است که از خردادماه تسهیلات واحدهای مسکن مهر فروش اقساطی نشده‌ به ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت. جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که در تبصره ۱۱ (مسکن و حمل‌ونقل) و در بند الف به دولت اجازه داده شده برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری، مصلی تهران، ‌طرح‌های مسکن و سایر موارد پیش‌بینی شده در قانون جهش تولید  مسکن اقدامات زیر انجام شود؛ در بند یک آمده؛  وزارت راه مجاز است تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع داخلی یا تهاتر اراضی املاک شرکت‌های زیرمجموعه را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده مشروط به حفط کاربری بعد از واگذاری با ساز و کار گردش خزانه از طریق صندوق ملی مسکن صرف طرح‌های فوق کند. ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز برای تکمیل عملیات اجرایی مصلی تهران هزینه می‌شود. در بند ۴ این تبصره نیز به مالکان مسکن مهر تا خرداد ۱۴۰۱ فرصت داده شده تا نسبت به فروش اقساطی واحدهای خود مهلت داده، در غیر اینصورت به بانک مسکن اجازه داده شده نرخ سود تسهیلات را به ۱۸ درصد افزایش دهد. در بند ۵ مالیات واحدهای مسکن مهر ۳۰۰ هزار تومان برای هر واحد تعیین شده است. این در حالی است که در شهرهای جدید به‌خصوص پرند طی دو سال اخیر ارقامی بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان تحت عنوان مالیات از متقاضیان دریافت شده است.

تشکیل صندوق مسکن محرومین با اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان
براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پنج هزار میلیارد تومان برای راه اندازی صندوق مسکن محرومین اختصاص پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه  از ظرفیت داراییهای غیر منقول وزارت راه و شهر سازی و منابع صندوق پیشرفت و عدالت برای تقویت منابع صندوق ملی مسکن استفاده خواهد شد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای تامین اراضی طرح مسکن به استعداد ۴ میلیون واحد مسکونی تا پایان سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است. برهمین اساس، اعتبارات صندوق ملی مسکن تقویت و برنامه ریزی برای  اجرایی شدن دو میلیون مسکن تا پایان سال آینده که ۳۰ درصد آن به پایان خواهد رسید، انجام شده است. ۵ هزار میلیارد تومان برای راه اندازی صندوق مسکن محرومین اختصاص پیدا خواهد کرد. از ظرفیت داراییهای غیر منقول وزارت راه و شهر سازی و منابع صندوق پیشرفت و عدالت برای تقویت منابع صندوق ملی مسکن استفاده خواهد شد.

جریمه سنگین برای ندادن عوارض
وزارت راه و شهرسازی مکلف شد تا پایان خرداد ۱۴۰۱ همه عوارضی های آزادراه ها را الکترونیکی کند. بر اساس بند ک تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی در پایان زمان مقرر، خودروی مذکور مشمول ۲۰ درصد جریمه غیر قابل بخشودگی علاوه بر عوارض مصوب در آن آزادراه خواهد شد. همچنین در صورت تأخیر بیش از یک ماه، علاوه بر پرداخت اصل و جریمه ۲۰ درصدی مذکور، ۲ درصد نرخ عوارض آزادراه نیز مجدداً جریمه خواهد شد. از سوی دیگر به ازای هر یک ماه تأخیر در پرداخت ارقام مذکور، ۲۰ درصد جریمه دیگر به این ارقام افزوده می‌شود. این منابع صرف استهلاک اصل و سود سرمایه گذاری صورت گرفته در احداث آزادراه می‌شود. وزارت راه و شهرسازی نیز مکلف است با همکاری بخش خصوصی همه عوارضی‌های آزادراه‌های کشور را تا پایان خرداد ۱۴۰۱ الکترونیکی کند. ناجا هم مکلف است عوارض آزادراه‌های پرداخت نشده را در مفاصا حساب تسویه بدهی‌ها در هنگام نقل و انتقال خودرو لحاظ کند.

درآمد پروازهای عبوری از شرکت فرودگاه‌ها گرفته شد
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیمی از درآمد پروازهای عبوری به صندوق حمل و نقل و نیمی دیگر به نیروهای مسلح پرداخت می شود. بر اساس بند ی تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت راه و شهرسازی با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح مکلف شد به منظور افزایش درآمدهای ارزی از محل پروازهای عبوری و ترددهای بین المللی هوایی، مسیرهای پروازی را اصلاح کرده و افزایش دهند. نیمی از درآمدهای حاصله به صندوق توسعه حمل و نقل و ۵۰ درصد دیگر در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار می‌گیرد. گفتنی است پیش از این درآمد حاصله از پروازهای عبوری در اختیار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران قرار می‌گرفت.

 

با حکم وزیر راه و شهرسازی؛
محمدی بخش سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شد
وزیر راه و شهرسازی در حکمی محمد محمدی بخش را با حفظ سمت به عنوان سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، رستم قاسمی در حکمی، محمد محمدی بخش معاون خود و رییس سازمان هواپیمایی کشوری را با حفظ سمت به عنوان سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» منصوب کرد.
در حکم وزیر راه و شهرسازی خطاب به محمدی بخش آمده است: نظر به سوابق و تجارب جنابعالی با حفظ سمت شما را به سرپرستی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم.
امیداست با اتکال به الطاف الهی در اجرای سیاست های نظام از تمامی ظرفیت ها و استعداد های بالقوه وزارت خانه اهتمام ویژه داشته و با تمتع از تجارب خویش در چارچوب قوانین و مقررات در ایفای بهینه و مطلوب وظایف محوله موفق و موید باشید.
گفتنی اس پیش از این، علیرضا برخور مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود که با پایان ماموریت وی، محمدی بخش مسئولیت وی را با حکم وزیر راه و شهرسازی در دولت سیزدهم برعهده گرفته است.

با صدور حکمی از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی صورت پذیرفت؛
انتصاب سرپرست اداره کل خط و سازه‌های فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران
دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، طی حکمی مهندس روح‌اله تقی‌زاده را با حفظ سمت به عنوان سرپرست اداره کل خط و سازه‌های فنی شرکت راه آهن منصوب کرد.
به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تقی‌زاده دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران است و مدیر کل فعلی خدمات ساختمانی و ایستگاهی بوده و از جمله سوابق وی می توان به مدیر کل راه‌آهن غرب، مشاور معاونت فنی و زیربنایی، معاون مدیر کل خط و سازه‌های فنی، رئیس گروه برنامه‌ریزی و کنترل پروژه‌های خط و سازه‌های فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
در متن حکم تقی‌زاده آمده است:
«نظر به مراتب تعهد، تخصص و سوابق جنابعالی، به موجب این ابلاغ با حفظ سمت به عنوان «سرپرست اداره کل خط و سازه‌های فنی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» منصوب می شوید.
انتظار می‌رود با رعایت اصول تحول‌گرایی انقلابی، کارآمدی و فسادستیزی و با جدیت در راستای تحقق اهداف و راهبردهای شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ضمن هماهنگی با معاونت محترم فنی و زیربنایی، نسبت به انجام امور محوله اهتمام ورزید.
توفیقات روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم.»
گفتنی است پیش از این، مهندس شاپور ارسلانی عهده دار این مسئولیت بود.