لندینگ تهاتر نفت با چین در فرودگاه امام(ره)
لندینگ تهاتر نفت با چین در فرودگاه امام(ره)
به گفته مسئولان اقتصادی دولت، پیوستن رسمی جمهوری اسلامی به سازمان همکاری شانگهای که ۱۵ کشور را در بر می‌گیرد، فرصت مناسبی است تا یک مجموعه اقتصادی و امنیتی منسجمی برای شکل‌گیری یک سازمان اقتصادی قدرتمند فراهم شود.

سرویس راه و مسکن جمله – آخرین اخبار رسیده حاکی از آن است که تهاتر ۲.۵ میلیارد یورویی نفت با چین برای توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) نهایی شده‌است. پیرو همین خبر، «سعید چلندری»، مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) این ماجرا را تایید کرده و با اشاره به انجام مطالعات ساخت این پروژه، ابراز امیدواری کرده که با انتخاب پیمانکار برای این کار،‌ در ماه جاری قرارداد نهایی و عملیات اجرایی آغاز شود. برآورد اولیه منابع مالی مورد نیاز برای فاز توسعه‌ای حدود ۲.۵میلیارد یورو است که از طریق تهاتر نفت با چین تامین خواهد شد و ممکن است این مبلغ تا ۳میلیارد دلار افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاه امام در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت مذاکره با چینی‌ها برای ساخت ترمینال جدید فرودگاه امام اظهار داشت: «چندین شرکت داخلی و خارجی برای ساخت ترمینال جدید در فرودگاه امام اعلام آمادگی کردند و وارد مذاکره با آنها شدیم.در نهایت بهترین شرکت را که یک شرکت چینی است، انتخاب کردیم.»
وی درباره نحوه همکاری و تامین مالی شرکت چینی برای احداث فاز دوم فرودگاه امام گفت: «تامین مالی از طریق تهاتر نفتی خواهد بود که چیزی حدود ٢.۵ تا ٣ میلیارد یورو تهاتر شود.» به گزارش روزنامه جمله، مطالعات اجرایی فاز دوم به پایان رسیده و ترمینال جدید در فاز دو در اراضی ۴١٠ هزار هکتاری در ضلع جنوب فرودگاه احداث می‌شود و ترمینال جدید با زیرساخت‌ها، امکانات و تجهیزات مستقل از ترمینال فعلی ساخته خواهد شد؛ البته سرمایه گذاری چینی‌ها در ایران محدود به فرودگاه امام نیست. در سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران حدود ۱۵۹ درصد رشد داشته‌است که بسیار قابل توجه است. «حجت الله عبدالملکی»، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی نیز از ارائه ۷۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد خبر داد و گفت: «این بسته‌ها برای معرفی به شرکت‌های چینی به رایزن اقتصادی چین ارائه شد که امیدواریم مورد استقبال سرمایه گذاران این کشور قرار گیرد.»‌ وی بیان کرد: «شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور آماده همکاری هستند.»
زمستان سال گذشته نیز اخبار سرمایه‌گذاری کلان چینی‌ها در ایران منتشر شد. امضای ۲۰سند همکاری اقتصادی و آمادگی چین برای سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در حوزه مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز، توسعه خطوط ریلی سریع‌السیر و بنادر ایران فرصت مناسبی است تا دو کشور برنامه‌ریزی طولانی مدتی برای توسعه اقتصادی داشته باشند. به گفته مسئولان اقتصادی دولت، پیوستن رسمی جمهوری اسلامی به سازمان همکاری شانگهای که ۱۵ کشور را در بر می‌گیرد، فرصت مناسبی است تا یک مجموعه اقتصادی و امنیتی منسجمی برای شکل‌گیری یک سازمان اقتصادی قدرتمند فراهم شود.گفتنی‌است همکاری ایران و چین پس از سفر آیت الله رئیسی به پکن وارد فاز جدیدی شده‌است.