ارسال نامه انتقادی سازمان بازرسی کل کشور به سازمان هواپیمایی کشوری باعث شد تا این سازمان بهترین و سریعترین گزینه برای کنترل قیمت بلیت هواپیما را مسدود سازی سایت های فروش بداند. چندی پیش سازمان بازرسی کل کشور در نامهای هشداری به محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، خواستار نظارت بیشتر بر قیمت بلیت هواپیما […]
ارسال نامه انتقادی سازمان بازرسی کل کشور به سازمان هواپیمایی کشوری باعث شد تا این سازمان بهترین و سریعترین گزینه برای کنترل قیمت بلیت هواپیما را مسدود سازی سایت های فروش بداند.
چندی پیش سازمان بازرسی کل کشور در نامهای هشداری به محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، خواستار نظارت بیشتر بر قیمت بلیت هواپیما شد.
به گزارش بازار، مهدی خنجری بازرس کل امور راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی، در نامهای هشداری به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در حالی خواستار اعمال نظارت بیشتر بر فروش بلیت به نرخهای اعلامی شد که در آن نامه اعمال نظارت بیشتر بر فروش بلیت به نرخهای اعلامی و جلوگیری از فروش خارج شبکه رسمی فروش بلیت شرکتهای هواپیمایی (ایجاد بازار سیاه) و مازاد بر ظرفیت هواپیما تاکید شده بود.
اعلام ممنوعیت فروش بلیت گروهی یا چارتری در ایام سفرهای نوروزی از طریق ابلاغ بخشنامه به شرکتهای هواپیمایی و تاکید بر قابل استرداد بودن بلیت و رعایت سقف قیمتها از جمله موارد مطروحه در نامه مذکور بود به همین دلیل سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به این نامه برخی سایت های غیر مجاز فروش بلیت هواپیما را مسدود کرد.
جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در حالی از مسدود سازی ۹ سایت فاقد مجوز فروش بلیت هواپیما خبر داد که گفته می شود این سایت ها با آشفته کردن بازار و تضییع حقوق مردم اقدام به فروش بلیت میکردند.
او تاکید کرد: با پیگیری های سازمان هواپیمایی کشوری و ورود دادستانی، ۹ سایت فاقد مجوز و متخلف که با آشفته کردن بازار و تضییع حقوق مردم اقدام به فروش بلیت هواپیما میکردند مسدود خواهند شد.
بنابراین مسافران گرامی ضمن مطالعه آئین نامه حقوق مسافر حتما از شرکتها و دفاتر معتبر فروش به خرید بلیت
اقدام کنند.
این اقدام سازمان هواپیمایی کشوری در حالی انجام می شود که در جلسه ایرلاین ها با وزیر راه و شهرسازی مقرر شده است که افزایش قیمت بلیت هواپیما بعد از ۲۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ مطرح و ابلاغ شود.
آنطور که مشخص است این است که سازمان بازرسی کل کشور از سازمان هواپیمایی کشوری خواستار آن شده تا اعمال نظارت روزانه و برنامهریزی شده بر عملکرد شرکتهای هواپیمایی، سامانههای فروش بلیت، آژانسهای مسافری و دفاتر فروش، شرکتهای خدمات هندلینگ و فرودگاههای کشور از طریق انجام بازدیدهای میدانی و کنترلهای فرایندی و مبتنی بر دادههای کلان صورت گیرد.
اما «جعفر یازرلو» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار گفته است که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یک سازمان حاکمیتی وظیفه تامین ایمنی و امنیت پروازها را دارد.
او معتقد است: ایمنی و امنیت پروازها کار ویژه سازمان هواپیمایی کشوری است. منتهی موضوعات مربوط به قیمت بلیت هواپیما و گرانفروشی به حوزه سازمان هواپیمایی مربوط نمی شود.
او با ذکر یک مثال اعلام کرد: اگر در حوزه ای ، سازمان بالا دستی تعیین قیمت می کند یا بر اساس برخی آیتم ها قیمت تعیین و ابلاغ می کند اگر صنف یا پایین دست تخلف می کند دادستان یا سازمان تعزیرات ورود می کند.
سازمان هواپیمایی کشوری که وجاهت قانونی برای ورود به این موضوع ندارد. این سازمان فقط می تواند مجوز ایرلاین و یا آژانس را تعلیق یا لغو کند.
قانون به طور مشخص در مورد تعیین قیمت مشخص و صراحتا اعلام کرده است که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی صاحب اقتدار و قدرت در حوزه تنظیم قوانین بالاتر از رگولاتوری صاحب مرجعیت در حوزه هوانوردی
غیر نظامی است.
یازرلو خاطر نشان کرد: کارویژه سازمان هواپیمایی کشوری ایمنی و امنیت پروازها است و موضوعات مربوط به قیمت بلیت هواپیما به این سازمان مربوط نمی شود.
اینکه می گویم به ما ارتباطی ندارد یعنی وجاهت قانونی نداریم. قانون به طور مشخص در مورد تعیین قیمت مشخص و صراحتا اعلام کرده است که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی صاحب اقتدار و قدرت در حوزه تنظیم قوانین بالاتر از رگولاتوری صاحب مرجعیت در حوزه هوانوردی
غیر نظامی است.
وی با تاکید بر اینکه به عنوان مثال اگر آژانس هواپیمایی اقدام به فروش بلیت به همراه تور می کند بهترین کار این است که مردم نخرند گفت: کارویژه سازمان هواپیمایی کشوری امنیت و ایمنی
پروازها است.
محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی نیز با اشاره به ممنوعیت فروش بلیت با اقامت اجباری از مبداء تهران به مقاصد مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، کرمان، اهواز و تبریز که حدود ۸۰ درصد پروازها را به خود اختصاص میدهند خبر داده و گفته است: شرکتهای هواپیمایی موظفند در این مسیرها پروازهایشان را بر روی سامانه قرار داده و بدون اقامت اجباری، بلیت تکی را به فروش برسانند.
در بعضی مسیرها فروش چارتری ممنوع بوده و در صورت تخلف مجوز پرواز شرکتهای هواپیمایی خاطی لغو میشود. چنانچه شرکتهای هواپیمایی نرم افزارهای موبایلی فروش یا آژانسهای هواپیمایی خارج از قیمت مصوب اقدام به فروش بلیت کنند با آنان برخورد
قانونی میشود.
محمدی بخش با بیان اینکه فروش بلیت به صورت بستهای در بعضی مسیرها مجاز است گفت: در بعضی مسیرها فروش چارتری ممنوع بوده و در صورت تخلف مجوز پرواز شرکتهای هواپیمایی خاطی لغو میشود. چنانچه شرکتهای هواپیمایی نرم افزارهای موبایلی فروش یا آژانسهای هواپیمایی خارج از قیمت مصوب اقدام به فروش بلیت کنند با آنان برخورد
قانونی میشود.
رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته نیز با متخلفان برخورد شد گفت: روی سایت سازمان هواپیمایی مسیرهایی که به صورت بستهای به فروش میرسد وجود دارد.
رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان اینکه نرخ بلیت هواپیما در ایام نوروز نباید تغییر پیدا کند گفته است دولت برای ساماندهی و کمک به حمل و نقل عمومی باید لایحه ای به مجلس
ارائه کند.
وی با بیان اینکه مردم توان پرداخت هزینههای بیشتر برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را ندارند چرا که درآمدها بسیار اندک و هزینه ها سنگین است لذا تلاش می کنیم، نرخ بلیط هواپیما و قطار در ایام نوروز تغییر پیدا نکند ادامه داد: دولت برای ساماندهی و کمک به حمل و نقل عمومی باید لایحه ای به مجلس ارائه کرده و منابع برای این حوزه در نظر بگیرید و بیش از این فشار را بر دوش مردم نیاندازیم.