لی‌لی‌پوت یا تهران؟
لی‌لی‌پوت یا تهران؟
هنوز پروژه پر سروصدای خانه‌های ۲۵ متری محل توجه کارشناسان است، درحالی‌که مسئولان دولتی این ادعا را تکذیب کرده‌اند، صداوسیما جمهوری اسلامی در بخش اخبار از قول مسئولان وعده ساخت خانه‌های نقلی را می‌دهد.

سرویس سیاسی جمله- هنوز پروژه پر سروصدای خانه‌های ۲۵ متری محل توجه کارشناسان است، درحالی‌که مسئولان دولتی این ادعا را تکذیب کرده‌اند، صداوسیما جمهوری اسلامی در بخش اخبار از قول مسئولان وعده ساخت خانه‌های نقلی را می‌دهد.
اما ماجرای از کجا آغاز شد؟ مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران دو روز پیش در گفتگو با یک خبرگزاری رسمی گفته پس از انجام مطالعات تقریبا ۲.۵ ساله روی طرح مسکن اقتصادی، به‌زودی قرارداد اولین پروژه ساخت خانه‌های ۲۵ متری در منطقه ۱۹ تهران امضا خواهد شد تا شاهد به زمین خوردن کلنگ ساخت آپارتمان ۲۵ متری باشیم. چهار سال پیش هم خبرگزاری‌ها چنین موضوعی را روی خروجی خود قرار داده بودند، اما خیلی زود با واکنش منفی جامعه و افکارعمومی طرف‌های درگیر تصمیم گرفتند عقب‌نشینی کنند و موضوع را مسکوت بگذارند.
بانک مرکزی دی ماه سال گذشته ارزش هر مترمربع خانه در تهران را به‌طور متوسط ۴۸ میلیون تومان اعلام کرده بود. با این حساب خرید خانه زیر یک میلیارد تومان عملا در تهران به رویا بدل شده و به همین جهت ساخت خانه‌های ۲۵ متری قرار است پاسخی به کمبود و گرانی خانه باشد. اما مردم می پرسند مگر قرار نبود بعد از انقلاب رفاه، ارزانی و شادی افزایش پیدا کند، پس چرا حالا کار به جایی رسیده که دولت انتظار دارد زوج های جوان در چنین خانه‌های کوچکی زندگی کرده و حتی بچه‌دار شوند؟!
انتشار آمار‌های رسمی مربوط به قیمت مسکن از دی ۱۴۰۱، متوقف شده است، ولی آمار‌های غیررسمی می‌گویند ظرف ۹ ماه گذشته متوسط قیمت مسکن که یک شاخص آماری است، در تهران حدود ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده و حالا با عدد ۶۶ میلیون تومان برای هر مترمربع روبرو هستیم.
قیمت خانه در نیمه شمالی تهران، بیش از متری ۶۶ میلیون تومان است و در مناطق یک و سه از ۱۰۰ میلیون تومان فراتر می‌رود. منطقه ۱۸، ارزان‌ترین خانه‌های پایتخت را در دل خود جا داده، اما متوسط قیمت هر مترمربع خانه در این نقطه ۳۱ میلیون تومان است. یعنی در حال حاضر خرید خانه ۱۰۰ متری به سه میلیارد تومان و خرید خانه ۵۰متری به ۱.۵ میلیارد تومان وجه رایج ممل نیاز دارد.با این حساب به نظر می‌رسد اصلی ترین دلیل مخالفت‌ها فرهنگی و اجتماعی باشد به خصوص آنکه وقتی دولت از یک طرف تقاضای فرزندآوری دارد، نمی‌تواند از سوی دیگر شروع به کاهش متراژ زندگی کند. این دو با هم در تعارض هستند و از همه مهمتر با وعده‌های دولت و چشم اندازی که برای مردم ترسیم کرده بود یک دنیا فاصله دارد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی