بخشی از وارد کنندگان و مونتاژ کنندگان موتورسیکلتهای بنزینی به دلیل منافعی که در این حوزه دارند، از نفوذ خود استفاده کرده و مانع از توسعه موتورسیکلتهای برقی در کشورمان شدهاند؛ چرا که دست آنها برای تعیین قیمتهای نجومی موتورسیکلتهای بنزینی باز است. ابوالفضل حجازی؛ رییس سابق انجمن سازندگان موتورسیکلت و از فعلان اقتصادی در […]
بخشی از وارد کنندگان و مونتاژ کنندگان موتورسیکلتهای بنزینی به دلیل منافعی که در این حوزه دارند، از نفوذ خود استفاده کرده و مانع از توسعه موتورسیکلتهای برقی در کشورمان شدهاند؛ چرا که دست آنها برای تعیین قیمتهای نجومی موتورسیکلتهای بنزینی باز است.
ابوالفضل حجازی؛ رییس سابق انجمن سازندگان موتورسیکلت و از فعلان اقتصادی در حوزه تولید موتورسیکلت در این باره به تسنیم گفت:قطعاً یکی از ضروریترین راهکارها بحث “اسقاط” موتورسیکلتهای فرسوده است؛ در حال حاضر اسقاط موتورسیکلت انجام نمیشود و در عوض در قبال هر موتورسیکلت تولیدی، ۱٫۵ درصد قیمت کارخانهای آن به صندوق محیط زیست میرود!
در زمان خانم ابتکار، شرکت ما قراردادی را با سازمان حفاظت محیط زیست امضا کرد که طبق آن ۱۰ هزار موتورسیکلت را
اسقاط کردیم.
در آن زمان ۵۰ درصد قیمت موتورسیکلت را میدادیم و ۵۰ درصد دیگر را متقاضی پرداخت میکرد.
یکی از دلایلی که طی این سالها هیچ اسقاط موتورسیکلتی انجام نشده این است که موتورسیکلت به شدت گران شده اما مبلغی که برای اسقاط داده میشود از سالها پیش هنوز تغییر نکرده و این مبلغ در مقابل قیمت فعلی موتورسیکلت بسیار
ناچیز است.
وی افزود: متأسفانه برخی کارخانهها یک موتورسیکلت برقی را ۳ بار شمارهگذاری میکنند! چرا که در قانون گفته شده در ازای تولید موتورهای بنزینی به جای اینکه بخشی از مبلغ آن را به صندوق ملی محیط زیست بریزند میتوانند موتورسیکلت برقی تولید کنند.
تولیدکنندگان نیز گاهی برای اینکه تولید موتورسیکلت برقی را به جای واریز مبلغ انجام دهند، یک موتورسیکلت برقی را
۳ بار شمارهگذاری میکنند!
حجازی تاکید کرد: متأسفانه نظارت درستی بر نحوه قیمتگذاری موتورسیکلتهای بنزینی در کشورمان وجود ندارد و هیئت مدیره شرکتهای مونتاژکننده، خودشان قیمت موتورسیکلتها را تعیین میکنند.
لبته یکی از دلایل این افزایش قیمت نیز نبودن ثبات قیمت ارز در کشور است؛ اگر دولت بتواند بازار ارز را کنترل کند، قیمتها نیز حداقل برای ۶ ماه بدون تغییر
خواهد بود.
وی در پایان گفت: اکثر موتورسیکلتهای برقی هم که در بازار فعلی کشور موجود است، موتورسیکلتهای بیکیفیتی است که پاسخگوی نیازهای موتورسواران در شهر تهران نیست؛ ممکن است واردات این موتورها نیز توسط افرادی صورت گرفته باشد که نفع آنها در واردات موتورهای بنزینی است و قصد داشتهاند موتورسیکلت برقی را پیش مردم بدنام کرده و تصور غلطی را در در مصرفکنندگان موتورسیکلتهای برقی ایجاد کنند!