ما حکمرانانی پُرادعا و بی‌برنامه!
ما حکمرانانی پُرادعا و بی‌برنامه!

 گروه سیاسی با اوج گرفتن سویه دلتا در کشور، تأکید رهبر معظم انقلاب بر انجام واکسیناسیون همگانی و همچنین تجربه کشورهای مختلف، واکسیناسیون سرعت گرفت و بنا شد به‌موازات تولید واکسن داخلی، حدود ۵۰ میلیون دُز واکسن نیز وارد شود تا کمبود واکسن موجب تأخیر در واکسیناسیون نشود اما برابر گزارش‌ها و فیلم‌های متعددی که […]

 گروه سیاسی
با اوج گرفتن سویه دلتا در کشور، تأکید رهبر معظم انقلاب بر انجام واکسیناسیون همگانی و همچنین تجربه کشورهای مختلف، واکسیناسیون سرعت گرفت و بنا شد به‌موازات تولید واکسن داخلی، حدود ۵۰ میلیون دُز واکسن نیز وارد شود تا کمبود واکسن موجب تأخیر در واکسیناسیون نشود اما برابر گزارش‌ها و فیلم‌های متعددی که از چندین استان رسید، صف‌های طولانی از مردم ازجمله سالمندان، زنان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای در جلوی مراکز واکسیناسیون موجبات سردرگمی مردم و نگرانی از انتشار بیشتر دلتا شد.
اگر با خود صادق باشیم باید بگوییم در شرایط امروز و با وجود موبایل‌های هوشمند و شماره ملی، برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون و اطلاع به افرادی که مشمول واکسن هستند و نوبت‌دهی برای این کار نباید چندان کار دشواری باشد اما در این مدت شاهد صحنه‌های نامناسبی از این بی‌برنامگی بودیم. دلیل آن نیز چیزی نیست جز این‌که ما مردم اسیر دست مدیرانی هستیم که در حکمرانی، پُرادعا و بی‌برنامه هستند به همین سادگی.
حکمرانی در دنیای مدرن و با وجود سازمان‌های پیچیده و ساختارهای کلان، یک پیش‌شرط خردمندانه دارد و آن گماردن مردانی بر مصدر امور است که توان ذهنی بالایی باشند تا بتوانند در مأموریتی که در دست می‌گیرند مفید و موثر ظاهر شوند.
گویا ما برعکس این قاعده عقلانی عمل می‌کنیم و افرادی را به کار می‌گیریم که توانی ندارند و تنها به این علت که بله‌قربان‌گو هستند و از مداری که ما برایشان ترسیم می‌کنیم خارج نمی‌شوند، آنان را به پست‌های مهم و محوری منصوب می‌کنیم.
این ملاک گزینش موجب می‌شود افرادی که به مأموریتی مهم انتخاب می‌شوند پس از آغاز به کار به جای تمرکز بر اجرای موفق مأموریت خود، به مجیزگویی، دروغ و اقدامات نمایشی مبادرت می‌کنند.
نمونه دیگر این اقدامات از روی بی‌برنامگی همین تعطیلات ۵ روزه است که بیشتر از این‌که به کنترل بیماری کمک کند، موجبات انتشار آن را فراهم می‌سازد. با آغاز این تعطیلات، موج سفرهای مردم به شهرهای مختلف و به‌ویژه مازندران و گیلان آغاز شد و همین موضوع می‌تواند دلتا را از این وحشی‌تر سازد.
امروز آمار مرگ و میر ناشی از کرونا، به بالاترین سطح خود رسید و آمار بستری نوزادان مبتلا به دلتا نیز به شکلی نگران‌کننده در حال افزایش است و تعطیلات کامل و قرنطینه سه‌هفته‌ای می‌تواند گامی در مسیر حل مشکل باشد که به دلیل مشکلات اقتصادی صاحبان مشاغل و اصناف و ناتوانی دولت از کمک به این افراد
بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و در جهت مدیریت خیز پنجم بیماری در کشور، از امروز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه تعطیل اعلام شد.
دکتر علیرضا رییسی – سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت: در جلسه ستاد بر رعایت و تشدید نظارت و عمل بر پروتکل‌ها تاکید شد. همچنین ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی صورت گیرد؛ به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره. بنابراین منع تردد از ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه تا صبح شنبه دو هفته آینده (آخر وقت جمعه پنجم شهریور) اعمال خواهد شد. این منع تردد سراسری و بین استانی خواهد بود.
وی گفت: بنابراین تمام مجوزهایی که برای تردد صادر شده بود، لغو خواهد شد. علاوه بر این افرادی که بنا به هر دلیلی تخلف و جریمه شدند بعد از یک ماه این جریمه دو برابر می شود و حتما هم اخذ می‌شود.
رییسی درخصوص تعطیلی همه ادارات نیز گفت: از امروز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مردادماه) همه ادارات به جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و … تعطیل خواهند بود.
وی افزود: تعطیلی ادارات شامل بانک‌ها، اصناف، ادارات و… است و تنها اصناف ضروری در گروه شغلی یک فعال خواهند بود.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در رعایت پروتکل‌ها نیز سختگیری خواهد شد و مماشاتی صورت نخواهد گرفت.
رییسی ادامه داد: امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا، رییس جمهور هم تاکید کردند همه دستگاه‌های اجرایی و ناظر باید به شدت و قدرت وارد عمل شوند و ضمانت اجرایی در ارتباط با تخلفات نیز میزان جرایم مشخص شده است و در این زمینه دادستانی، نیروی انتظامی و اصناف موظف به رعایت هستند.
گفتنی است؛ پیش از این پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای برای کنترل پیک پنجم از سوی وزیر بهداشت و جمعی از متخصصان وکارشناسان سلامت مطرح و در عین حال تاکید شده بود که «اگر قرار باشد تعطیلی مانند دفعه قبل باشد که فقط کارمندان دولت نیامدند، اما همه جا باز بود و نظارتی نبود، فایده‌ای ندارد.»
در هر حال کارشناسان سلامت تاکید دارند که تعطیلی که همه جا را تعطیل کند، در کنترل تاخت و تاز پیک فعلی بیماری در کشور موثر خواهد بود؛ تعطیلی که بتواند بار انتقال ویروس را در جامعه کم کند؛ به‌طوری‌که علاوه بر کارمندان و کارکنان دولتی، راه‌ها و رستوران‌ها و پاساژها و… نیز بسته شوند. نه مانند دو سه روزی که اخیراً و در تعطیلات منتهی به عید قربان اعمال شد اما همه جا باز بود و جاده‌های شمالی کشور شاهد بار عظیمی از مسافران بود؛ بی‌تردید در این صورت تعطیلی موثر نخواهد بود. بنابراین لازم است نظارت ویژه و سختگیرانه‌ای بر اعمال پروتکل‌ها و رعایت محدودیت‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف برقرار شود.