علیرضا زاکانی در صد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر مقوله عدالت در شهر تهران گفت: ما در تهران به دنبال عدالتیم و عدالت هم با حرف و شعار جاری و ساری نمیشود، آنچه مهم است این است که عدالت باید به هر طریقی محقق شود. به گزارش بازار، […]
علیرضا زاکانی در صد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر مقوله عدالت در شهر تهران گفت: ما در تهران به دنبال عدالتیم و عدالت هم با حرف و شعار جاری و ساری نمیشود، آنچه مهم است این است که عدالت باید به هر طریقی محقق شود.
به گزارش بازار، شهردار تهران تاکید کرد: تهران مشکلات متعددی دارد که باید رسیدگی شود که برای این منظور ۴ تحول باید در پایتخت ایجاد شود؛ یک تحول درون شهرداری است؛ ما تنها یک نهاد خدماتی نیستیم بلکه یک نهاد خدمتگزار اجتماعی هستیم و مراد و مقصود ما رفع نیاز مردم و مطالبهای است که رهبر انقلاب در این باره داشتند.
وی افزود: نکته دوم ناظر به حوزه کالبدی شهر است که مربوط به حمل و نقل عمومی میشود. محور سوم تحول نرم شهر است، یکی از اشکالات ما در این خصوص توجه بیش از حد به کالبد شهر است. بخش چهارم تحول هوشمند است تا بر اساس آن شهر بتواند به تحول فناورانه برسد که هدف از آن تشدید و افزایش خدمات به مردم است.
زاکانی در ادامه با اشاره به برنامه TOD تصریح کرد: این برنامه تنها برای نجات از ترافیک است؛ در حالی که شهر ما از چند موضوع مختلف رنج میبرد؛ نخست معضل ترافیک، دوم آلودگی هوا و سوم ناایمنی و سستی شهر و نکته چهارم بی هویتی شهر است یعنی هویت معماری در شهر تهران گم شده است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه قبل از ۱۳۴۸ تهران در جهات مختلف رشد کرده و بر مبنای یک الگوی درست رشد نکرده است، اظهار کرد: بی عدالتی در شمال و جنوب شهر نیازمند یک بازبینی در شهر است؛ مشکل تهران جمعیت نیست بلکه جاسازی نامناسب جمعیت در بافت شهر است. برای اینکه بخواهیم کمبود مسکن و بی هویتی را در شهر برطرف کنیم باید یک راه حلی بیابیم که همه مشکلات را با هم حل کنیم. TOD راه حل نیست و تنها بخش حمل و نقل را حل میکند مسائل دیگری از جمله معماری شهر، ایمنی شهر و … همچنان لاینحل
باقی میماند.
وی در پایان یادآور شد: ما برای احداث بی آرتی و ایستگاه مترو بیشتر شهر را بر مدار جدیدی قرار دادیم. ما برای نوسازی شهر نیازمند بودجهای بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم. یا نباید بر سطح شهر کار کنیم و همانگونه فرسوده آن را رها کنیم و به مسئول بعدی تحویل دهیم و یا یک نوسازی کامل انجام دهیم.
علیرضا زاکانی در حاشیه صد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۵۰۷ هزار میلیارد تومان در برنامه چهارم توسعه ناظر بر ناوگان حمل و نقل عمومی است، افزود: از این میزان ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای مترو و ۱۴۷ هزار میلیارد تومان نیز جداگانه در نظر گرفته
شده است.
شهردار تهران افزود: اعداد و ارقام در هر مدل آماده شده و به دنبال این هستیم گره ترافیکی تهران را باز کنیم، گره آلودگی هوا نیز با این اقدامات تا حدودی باز میشود، ما به دنبال باز شدن گره نوسازی شهر و ایجاد تسهیلات برای رفاه
مردم هستیم.
علیرضا زاکانی با بیان اینکه برنامه چهارم توسعه ۱۴۶ حکم دارد، گفت: قرار بود ۶۳۰ دستگاه ون وارد شود که در مسیر پلاک گذاری است و سپس دستورالعمل برای واگذاری را وزارت کشور برای استفاده کنندگان صادر میکند که امیدواریم تا پایان سال این دستگاهها وارد شود.
شهردار تهران افزود: اولویت ما در توسعه ناوگان، تمام بخشهاست و، چون مترو زمانبر است، در کوتاه مدت روی تاکسی، ون و اتوبوس سرمایه گذاری کرده و در برنامه میان مدت مترو مدنظر است، چون مترو پروسه خاص و زمانبر خود را دارد، بازخورد فعالیتها در میان مدت ایجاد خواهد شد که مصوبات برنامه چهارم مقدمه آن
خواهد بود.
علیرضا زاکانی در پایان گفت: اولویت در تاکسیرانی، نوسازی تاکسیهای فرسوده است و دستورالعمل آن همان وام و قدرالسهمی است که ما تامین میکنیم.