مجلس در مذاکرات احتمالی دولت چهاردهم بنا را بر همراهی بگذارد
مجلس در مذاکرات احتمالی دولت چهاردهم بنا را بر همراهی بگذارد
مسعود پزشکیان در حالی مهیای ورود به پاستور می‌شود که به واسطه نوع حضورش در فضای تبلیغاتی انتخابات جامعه را به این نتیجه رسانده است که دولتش می‌تواند در راستای گره گشایی از مردم توفیق داشته باشد.

با این حال پررنگ شدن تحرکات تندرو‌ها این نگرانی را موجب شده است که شاید مانع از فعالیت دولت در آرامش لازم شوند. به همین دلیل مقام رهبری در دیداری که اوائل هفته جاری با نمایندگان مجلس داشتند، قویا تاکید کردند باید با تمام وجود از دولت پشتیبانی کرد تا شرایط برای پیشرفت فراهم شود.
محمدتقی فاضل میبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با «جمله» اذعان دارد، توصیه‌های مقام معظم رهبری می‌تواند فضای بین دولت و مجلس را به شکلی در بیاورد که در نهایت فعالیت دو قوه منجر به کارآمدی و کاهش مشکلات شود. چرا که کشور شرایطی به قاعده دشوار دارد و بر همین اساس لازم است، همه بنا را برای همراهی و انسجام بگذارند تا از این طریق مشکلات کمرنگ‌تر شوند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه می‌گوید: کلیدی‌ترین نکته‌ای که رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس مطرح کردند، این بود که ایشان به آثار مخرب تحریم‌ها اشاره کرده و گفتند باید شرایط را برای برچیده شدن این مساله فراهم شود. به نظر من مقام معظم رهبری به این دلیل نسبت به تحریم حساسیت نشان دادند که این پدیده بار روانی رو دوش جامعه ایجاد می‌کند و اگر گرانی به حدی رسیده است که مردم را به سختی‌های زیادی دچار کرده است، دلیلی جز دوری ایران از بازار‌های اقتصاد دنیا ندارد. در واقع قانونی نانوشته اینطور حکم می‌کند که الزام اصلی توسعه برقراری رابطه تجاری با کشور‌های دنیا است.
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه گروهی تندرو اینطور عنوان می‌کردند که تحریم اثری ندارد و به همین دلیل وقتی مسئولیت گرفتند، کمترین تلاشی برای رفع مشکل کشور با کشور‌های دیگر نکردند تا امروز با مشکلاتی روبرو شویم که رفع شان هزینه و دشواری زیادی را می‌طلبد. از آنجایی که رفتار رادیکال تندرو‌ها شدیدا خسارت زا است، باید دست به دست هم بدهیم و هر کاری که برای خنثی سازی رفتار‌های رادیکال لازم است، انجام بدهیم.
او تصریح می‌کند: امیدوارم حالا که مقام معظم رهبری هم به این موضوع مهم ورود کرده اند، مجلس در مذاکرات احتمالی دولت چهاردهم بنا را بر همراهی بگذارد تا هم در راستای ترمیم فضا تاثیرگذاری مثبتی داشته باشند و هم به تقابل با رهبری متهم نشوند! به همین دلیل دیگر نباید منافع گروهی را به مصالح جمعی ترجیح بدهند. با این توضیح که ترجیح منافع سیاسی و جناحی نسبت به مصلحت عمومی در این سال‌ها هزینه‌های زیادی تحمیل کرده است.
استاد دانشکده مفید قم توضیح می‌دهد: دولت با هر سلیقه و رویکردی روی کار بیاید، نیاز زیادی به همراهی مجلس دارد تا از این طریق بتواند، مسائل را یکی پس از دیگری حل کند. پس وقتی مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند که در رای اعتماد به کابینه، شرایط کشور در نظر گرفته شود، نمایندگان مجلس باید بنا را بر فعالیتی کارشناسی و به دور از سیاسی کاری و جدل‌های مرسوم بگذارند تا انشاءالله دولت پزشکیان از شرایط لازم برای عملکردی توام با کارآمدی برخوردار باشد.
فاضل میبدی در پایان یادآور می‌شود: دولت پزشکیان در شرایطی مهیای گرفتن مسئولیت می‌شود که به دلیل سانحه‌ای که برای مرحوم رییسی پیش آمد، پروسه انتخابات تا تشکیل دولت کمی بیشتر از ۲ ماه طول می‌کشد که همین تعجیل اجباری به هرحال آثار سوئی دارد؛ بنابراین همه باید در کنار دولت باشیم تا بلکه کشور از این برهه حساس به سلامت عبور کند.