وزیر راه و شهرسازی خطآهن زاهدان-چابهار را نخستین پروژه ریلی کشور خواند که تمام مراحل طراحی، اجرا و تامین اقلام مورد نیاز آن با تکیه بر توان و تولید داخل انجام میشود. محمد اسلامی شامگاه چهارشنبه ۱۸ تیرماه با حضور در برنامه تلویزیونی متن حاشیه شبکه سوم سیما، به تشریح آخرین اقدامات این وزارتخانه برای […]
وزیر راه و شهرسازی خطآهن زاهدان-چابهار را نخستین پروژه ریلی کشور خواند که تمام مراحل طراحی، اجرا و تامین اقلام مورد نیاز آن با تکیه بر توان و تولید داخل انجام میشود.
محمد اسلامی شامگاه چهارشنبه ۱۸ تیرماه با حضور در برنامه تلویزیونی متن حاشیه شبکه سوم سیما، به تشریح آخرین اقدامات این وزارتخانه برای توسعه شبکه حملونقل و ساماندهی بازار مسکن پرداخت. وزیر راه و شهرسازی در بخش نخست این برنامه به آخرین تحولات انجامشده در حوزه توسعه شبکه ریلی کشور پرداخت و با اشاره به آغاز ریلگذاری خطآهن استراتژیک زاهدان-چابهار در هفته جاری و نقش پررنگ این خط ریلی پس از بهرهبرداری در توسعه مناطق شرقی کشور و سواحل مکران، گفت: برای توسعه محور شرقی کشور دو بحث کانونی ترانزیت از طریق کریدور شمال-جنوب و توسعه درونزای صنعتی و معدنی در نظر گرفته شده است؛ پروژه راهآهن زاهدان-چابهار یکی از برنامههای زیرساختی است که بندر شهیدبهشتی را بهعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل میکند. او افزود: با توجه به ضرورت انجام هرچه سریعتر این پروژه و موافقت مقام معظم رهبری برای برداشت منابع مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی، این خط ریلی در دست ساخت قرار گرفته و هدفگذاری شده است تا پیش از پایان دولت دوازدهم این پروژه بزرگ را برای بهرهبرداری آماده کنیم. در ساخت پروژه راهآهن زاهدان-چابهار فقط به تسهیلات محیطی، محلی و ملی ندارد. این خط ریلی نقش پررنگی در جابهجایی بار و کالا از منطقه اقیانوس هند تا شرق آسیا، آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز برعهده دارد و سهمی که می تواند در شکوفایی اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی مردم شرق کشور و به ویژه سیستان و بلوچستان داشته باشد قابل ملاحظه است. تلاقی توسعه کانونی محور شرقی کشور با توسعه سواحل مکران موجب تسهیل اهداف مدنظر در این دو منطقه میشود.
اسلامی، قرارگاه خاتمالانبیاء را پیمانکار این پروژه عنوان کرد و با اشاره به اینکه سرمایهگذاری این ابرپروژه بهصورت کامل توسط دولت انجام شده است، بیان کرد: بهتازگی برای کمک به تسریع عملیات روسازی، یکی از شرکتهای وابسته به شرکت راهآهن را به منطقه اعزام کردهایم. با ظرفیتی ایجاد شده در این پروژه امیداریم از مرز پیشرفت ۵۰ درصد به پیشرفت ۱۰۰ درصدی برسیم و رکوردی منحصربهفرد در این زمینه به ثبت برسانیم.
او در ادامه به بیان برخی از ویژگیهای خط آهن زاهدان-چابهار پرداخت و با بیان اینکه طول این خط ریلی ۶۲۸ کیلومتر و با احتساب خطوط فرعی و ایستگاهی حدود ۷۱۰ کیلومتر است، آن را از پروژههای ریلی بزرگی خواند که با حجم سرمایهگذاری اولیه و تکمیلی بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان انجام میشود. وزیر راه و شهرسازی در ادامه به طراحی بومی و داخلی این خط ریلی نیز پرداخت و خاطرنشان کرد: تمام طراحی این پروژه توسط مهندسان و متخصصان داخلی انجام شده است و اقلام و متعلقات مورد نیاز نظیر ریل و سوزن نیز از تولیدات داخل کشور است؛ بنابراین میتوان گفت، برای نخستینبار در کشور شاهد اجرای پروژهای ریلی بهصورت ترکیبی و تمام عیار با تکیه بر توان داخل هستیم.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر اعلام کرد:
تشریح اقدامات سازمان بنادر برای هوشمندسازی عملیات دریایی
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره ضمن تشریح اقدامات انجام شده در راستای هوشمندسازی عملیات دریایی، آخرین میزان بازرسی از کشتیها و ثبت شناوران را اعلام کرد.
حسین عباس نژاد با بیان اینکه در زمینه تاثیر کرونا بر حمل و نقل نشان می دهد ویروس کرونا باعث لغو بسیاری از سفرهای دریایی شده است و فعالیتهای برخی از خطوط کشتیرانی بزرگ را به نصف تقلیل داده است و در نتیجه ظرفیتهای حمل و نقل کانتینری را در بسیاری از اوقات به حداقل رسانده است، اظهار داشت: در این میان خطوط کشتیرانی برای جلوگیری از بیکار شدن کشتیها و خالی بودن سفرهای دریایی تمهیدات لازم را به کار گرفتهاند. وی افزود: با این وجود، نرخ بلندمدت و کوتاه مدت حمل بار برای کشتیهای کانتینری تا حدودی پایدار مانده است که این مسئله باعث شده خطوط کشتیرانی بخشی از خسارت های خود را تأمین کنند، اما متأسفانه نمیتوان برای این نرخ پایدار آینده روشنی را پیشبینی کرد. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه به نظر میرسد آنچه در ماههای پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی و چند ماه اخیر سال جاری میلادی تجربه کردهایم در سی سال اخیر در صنعت دریایی کم سابقه بوده و به تعبیر دیگر شاهد چنین تحولاتی نبودهایم، گفت: تجارت جهانی، امنیت شغلی، بهداشت و سلامت افراد چه در دریا و چه در خشکی به همین دلیل چالش برانگیز شده و تجزیه و تحلیل رویدادهایی که پس از شیوع کووید ۱۹ در جهان صورت گرفته نشان می دهد، این اتفاقات سرآغاز یک دوره رنسانس برای صنایع و حمل و نقل دریایی است و بدون شک اثر آتی که این بحران در سراسر دنیا از خود بر جای گذاشته به تضعیف اقتصاد جهانی منجر شده است.
هوشمندسازی عملیات دریایی
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، عباس نژاد با اشاه به اقدامات انجام شده در راستای هوشمندسازی عملیات دریایی، عنوان کرد: تجهیز و تامین وسایل محافظت فردی برای افسران کنترل و بازرسی کشتی ها بر اساس توصیه های IMO و جلوگیری از هرگونه وقفه برای کشتی ها از جمله این اقدامات است و در عین حال دستورالعمل های مرتبط با نحوه انجام فعالیت های بازرسی و کاهش حضور افسران کنترل و بازرسی به جهت جلوگیری از ریسک ابتلا به کرونا ابلاغ شده است.
میزان بازرسی از کشتی ها و ثبت شناوران
وی افزود: همچنین در سه ماه اسفند و فروردین و اردیبهشت ۹۸-۹۹ ۱۷۸۸۰ فقره بازرسی از کشتی ها صورت گرفته است و همچنین طی همین بازه زمانی عملکرد سازمان ۶۸ مورد ثبت شناوران بوده است.