آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رییس جمهوری در نخستین حکم خود پس از تشکیل دولت سیزدهم، دیروز یکشنبه «محمد مخبر» را به عنوان معاون اول ریاست جمهوری منصوب کرد. مخبر با این حکم جایگزین «اسحاق جهانگیری» شد که از ۸ سال پیش تاکنون و در دولتهای یازدهم و دوازدهم به عنوان معاون اول رییس جمهوری در […]
آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رییس جمهوری در نخستین حکم خود پس از تشکیل دولت سیزدهم، دیروز یکشنبه «محمد مخبر» را به عنوان معاون اول ریاست جمهوری منصوب کرد.
مخبر با این حکم جایگزین «اسحاق جهانگیری» شد که از ۸ سال پیش تاکنون و در دولتهای یازدهم و دوازدهم به عنوان معاون اول رییس جمهوری در دوران دکتر حسن روحانی فعالیت می کرد.
معاون اول رییسجمهوری را بیشتر بشناسیم
محمد مخبر معاون اول رییسجمهوری که پس از کسب انتخاب آیت الله رییسی در کسوت سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران، نامش در جایگاه معاون اولی سر زبانها قرار گرفت، رییس ستاد فرمان اجرایی امام (ره) بود.
محمد مخبر با حکم رهبر معظم انقلاب در دو دهه اخیر ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را برعهده داشت و دستاوردهای دوره مدیریت وی به خصوص در سالهای اخیر و ایام شیوع کرونا مورد توجه مردم و اقشار مختلف کشور قرار گرفت.وی دارای سوابقی همچون مسئول بهداری سپاه دزفول، حضور در جبهه های جنگ تحمیلی، معاون بازرگانی بنیاد مستضعفان، مدیرعامل مخابرات خوزستان و معاون استانداری خوزستان است و از سال ۱۳۸۶ نیز با حکم آیتالله سیدعلی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را برعهده داشته است.
محمد مخبر دارای مدرک دکتری در رشته حقوق بین الملل است و مقالات و کتابهای متعددی در حوزههای اقتصاد و حقوق تألیف کرده که رهیافتی به توسعه اقتصادی توام با عدالت، رشد اقتصادی شتابان در ایران، اقتصاددانان برتر جهان (۲ جلد)، مبانی لزوم ایجاد نهاد تجدیدنظر در مرکز بین المللی حل اختلافهای ناشی از سرمایهگذاری (ایکسید)، معاذیر معاف کننده مجازاتها در اساسنامه دیوان بین المللی کیفری و اقتصاد دریا؛ محور توسعه، از جمله آنهاست.
از اقدامات تاثیرگذار مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام، تاسیس و راهاندازی بنیاد برکت، بنیاد احسان، موسسه دانشبنیان برکت و جهتدهی همه منابع و سرمایهگذاریهای ستاد به مناطق محروم و روستایی و سرمایهگذاری زیربنایی برای “پیشرفت و محرومیتزدایی” در این مناطق و ورود به مباحث استراتژیک و حیاتی کشور بوده است.
فلسفه وجودی بنیاد برکت، کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروهها و واحدهای کسبوکار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در مناطق کم برخوردار کشور، در راستای تحقق اهداف سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است. بنیاد برکت با مشارکت در راهاندازی و توسعه طرحهای اقتصادی در بخشهای مختلف صنعتی، کشاورزی و …، انجام طرحهای عمرانی و زیربنایی، مدرسهسازی و ارایه خدمات سلامت، عامالمنفعه و بیمهای، افزایش فرصتهای شغلی، توسعه کارآفرینی، محرومیتزدایی، فقرزدایی و جلوگیری از مهاجرت نیروهای محلی به شهرهای بزرگ است. بنیاد احسان نهادی است که ماموریت اصلی آن کمک به افزایش سرمایه اجتماعی نظام اسلامی از طریق تقویت جبهه مردمی فعالان اجتماعی در عرصههای توسعه، تعمیق و تکمیل زنجیره فعالیت های توانمندساز در حوزه های اجتماعی و حمایتی در مناطق کمبرخوردار، گفتمانسازی، شبکهسازی و جریانسازی در زیست بوم محرومیتزدایی و پیشرفت، کمک به تحقق هرچه بیشترعدالت اجتماعی در کشور و کمک به کاهش آسیبهای اجتماعی میباشد. مؤسسه دانشبنیان برکت در توسعه فعالیتها و طرحهای دانش بنیان از جمله مشارکت در سرمایهگذاریهای جسورانه در بنگاههای دانشبنیان، ایجاد یا مشارکت در تشکیل شتابدهندهها در زمینه راهاندازی کسب و کارهای دانشبنیان، حمایت از ایجاد بسترها و زیرساختهای دانشبنیان، کمک به فعالیت مجموعهها و تیمهای دانشبنیان کوچک و فرهنگسازی و نهادینهکردن باور «ما میتوانیم» با برگزاری رویدادها و برنامههای مرتبط و تعاملات موثر بینالمللی در حوزههای دانشبنیان فعالیت میکند.
درکنار اینها، گروه توسعه اقتصادی تدبیر یکی دیگر از زیرمجموعههای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با ورود به حوزههای راهبردی نظیر امنیت غذایی، امنیت دارویی و امنیت انرژی که بخش خصوصی و دولتی به دلیل وجود تحریمهای سنگین ظالمانه و محدودیتهای خود قادر به اجرای آنها نبودند، درکمترین زمان و با کمترین هزینه و با بالاترین کیفیت روز جهان و با بکارگیری نیروهای متخصص داخلی و عمدتا بومی همان مناطق بسیاری از پروژه های حساس و استراتژیک کشور را به سرانجام رساند. در حال حاضر، کلیه فعالیتهای این بخش به سوی محرومیتزدایی و اشتغالزایی در مناطق محروم در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی سوق یافته است.
شناختهشدهترین بخش فعالیتهای ستاد نزد افکار عمومی در دوره ریاست محمد مخبر را شاید بتوان در دوران همهگیری ویروس منحوس کرونا و ورود همهجانبه این مجموعه برای مبارزه تمامقد با این بیماری دانست که کمبودهای به وجود آمده در سطح کشور را مرتفع میکرد که در این عرصه میتوان به دستاوردهای زیر اشاره کرد: تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا (کوو ایران برکت) و کسب مجوز تزریق عمومی به عنوان اولین واکسن تاییدشده از سوی وزارت بهداشت، احداث بزرگترین کارخانه تولید واکسن خاورمیانه توسط دانشمندان ایرانی، احداث بزرگترین شهرک دارویی کشور، احداث بزرگترین کارخانه تولید ماسک در منطقه با ظرفیت ۵ میلیون ماسک در روز با کمک شرکتهای دانشبنیان ظرف ۲۰ روز درنخستین ماههای آغاز کرونا و در ایامی که کشورهای خارجی حاضر به فروش و ارسال ماسک نبودند، راهاندازی کارخانه تولید وداروی رمدسیویر و ایورمکتین و شکستن بازار سیاه و نجومی این دارو و راهاندازی خطوط تولید انواع کیتهای تشخیص فوری کرونا.
در عرصه خدمت رسانی صادقانه به مردم، از دستاوردهای گسترده دوره مدیریتی دکتر محمد مخبر میتوان به موارد زیر اشاره کرد: ایجاد یک میلیون شغل درمناطق محروم و روستایی، احداث ۲۱۰۰ مدرسه،۱۷۰۰ مسجد و مرکز فرهنگی، مشارکت در ساخت ۴۵ هزار واحد مسکن محرومین ، ساخت ۱۲ بیمارستان و ۲۵۰ مرکز بهداشتی- درمانی در مناطق محروم، اهدای ۱۲ میلیون بسته معیشتی و بهداشتی به مناطق محروم در ایام کرونا، ساخت بزرگترین بیمارستان سیار کشور به وسعت ۳۰۰۰ مترمربع با ظرفیت ۱۱۰ تختخواب و مجهز به امکان تلهمدیسین، اهدای یک میلیون بسته لوازمالتحریر در مناطق محروم، تأمین و اهدای ده ها هزار ویلچر برای معلولین، آزادسازی بیش از ۳ هزار نفر از زندانیان جرایم غیرعمد، درمان ۱۳ هزار زوج نابارور، کاشت حلزون شنوایی برای ۵ هزار کودک ناشنوا، احداث بزرگترین مجتمع استحصال اتان کشور در مُهر و عسلویه با ظرفیت خوراک ۳ فاز پارسجنوبی، بهرهبرداری از میدان نفتی یاران شمالی در شرایط تحریم، راهاندازی اولین خط تولید روغنهای پیشرفته تحریمی صنایع هوایی و دریایی، تکمیل زنجیره ارزش سرمایهگذاری خطرپذیر بهعنوان مهمترین عامل توسعه اقتصاد دانشبنیان در کشور، ایجاد ۶ صندوق، ۱ فراصندوق و ۱۲ شتابدهنده تخصصی سرمایهگذاری خطرپذیر در بیش از ۳۳۰ استارتاپ و شرکت، اشتغال مستقیم بالغ بر ۱۱ هزار نفر از نخبگان کشور و ایجاد بیش از ۹ هزار مترمربع زیرساخت فضای کار برای گروههای دانشبنیان و نوآور. مدیریت محمد مخبر در طی این سالها مدیریتی مردمی، جهادی، تحولگرا، چابک، کمهزینه و فارغ از هرگونه جانبداری از گروههای سیاسی و صرفاً در راستای منافع مردم و همکاری با قوای سهگانه بوده است.