مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه افزایش سهم ریلی بار کانتینری، یک مساله فرابخشی است گفت: برای افزایش سهم بار ریلی در کشورضرورت دارد که فقط به زیربخش های حمل و نقلی متمرکز نشویم چرا که آثار و تبعات آن ملی است. محمد راستاد در نشست اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی تاکید […]
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه افزایش سهم ریلی بار کانتینری، یک مساله فرابخشی است گفت: برای افزایش سهم بار ریلی در کشورضرورت دارد که فقط به زیربخش های حمل و نقلی متمرکز نشویم چرا که آثار و تبعات آن ملی است.
محمد راستاد در نشست اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: برای اجراییسازی افزایش سهم بار ریلی در بنادر لازم است تکالیف سایر دستگاه ها از جمله گمرک و راه آهن نیز مشخص و تبیین شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برای مقایسه کردن سهم ریل در کشور با برخی از نقاط دیگر دنیا، باید شرایط خاص خودمان را درنظر بگیریم.
وی اظهارداشت: برای افزایش سهم ریل در بنادر از منظر بهره بردار ، نمی توانیم به صورت دستوری عمل کنیم و لازم است به اقتصاد و شرایط اقتصادی صاحب کالا و بهره بردار نهایی نیز توجه ویژه داشته باشیم.
راهکار افزایش سهم ریلی، راهاندازی قطار برنامهای باری از بنادر است
مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز در اینباره، راه اندازی قطار برنامهای باری را یکی از راهکارهای افزایش سهم ریلی در جابهجایی بار از بنادر کشور عنوان کرد و گفت: ایده «بنادر ریل پایه» علاوه بر بنادری که در دست بهرهبرداری هستند، شامل بنادر در حال توسعه نیز میشود تا در آینده شاهد محدودیتها نباشیم.
مرتضی باقری به ضرورت توسعه و نوسازی خطوط ریلی در بنادر پرداخت و گفت: حدود ۱۲۰ کیلومتر خط آهن در بندر امام خمینی(ره) و ۵۰ کیلومتر در بندر شهید رجایی در طول سالهای گذشته توسعه یافته اما بهرهبرداری بهینه از آنها در طول زمان مورد غفلت قرار گرفته است.
وی افزود: از پنج سال پیش افزایش سهم ریل در بنادر به عنوان یکی از سیاستهای اصلی وزارت راه و شهرسازی با جدیت مورد پیگیری قرار گرفت و برای تقویت آن، میان شرکت راهآهن و سازمان بنادر و دریانوردی در عرض یک سال و نیم گذشته اقدامات موثر صورت گرفته که از جمله آنها میتوان به ایجاد «دفتر لجستیک و حملونقل چند وجهی» در هر دو دستگاه اشاره کرد.