مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد چالش‌های فرهنگی ریشه در وضعیت معیشت معلمان دارد
مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد چالش‌های فرهنگی ریشه در وضعیت معیشت معلمان دارد

به گزارش جمله به نقل از ایسنا، علی رمضانی به مرور چالش‌های فعالیت‌های فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش پرداخت و با بیان اینکه ۱۳ درصد از وقت دانش‌آموزان در یک سال شمسی در اختیار آموزش و پرورش است، اظهار کرد: برای ساعاتی که دانش آموزان در اختیار ما نیستند، برنامه نداریم. وی افزود: ما […]

به گزارش جمله به نقل از ایسنا، علی رمضانی به مرور چالش‌های فعالیت‌های فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش پرداخت و با بیان اینکه ۱۳ درصد از وقت دانش‌آموزان در یک سال شمسی در اختیار آموزش و پرورش است، اظهار کرد: برای ساعاتی که دانش آموزان در اختیار ما نیستند، برنامه نداریم.

وی افزود: ما از دوران فراغت دانش آموزان نیز غفلت کرده‌ایم. تنوع تصمیم‌گیران حوزه فرهنگ، هنر و فضای مجازی، آموزش و پرورش را به تنگنا آورده است.

مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه ما در این بخش پنج میلیارد تومان است که برای هر دانش آموز ۳۳۳ تومان می‌شود، گفت: برای مقابله با تهاجمات نیازمند بودجه هستیم. یک و نیم درصد بودجه آموزش و پرورش مختص فعالیت‌های کیفیت‌ساز است، چرا امکانات داده نمی‌شود؟

رمضانی با اشاره به ۳۰۴ اردوگاه و ۱۱۸۲ کانون فرهنگی در سطح کشور اظهار کرد: علیرغم آنکه در قانون احیای معاونت پرورشی، تاکید بر دیده شدن بودجه خاص برای این بخش‌ها شده، اما در برنامه پنجم و ششم توسعه باز هم بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: ۱۰۰ هزار مربی تربیتی طبق قانون احیای معاونت پرورشی نیاز داریم و اکنون با کمبود مواجه هستیم که از مجلس می‌خواهیم به ما در تامین این نیرو کمک کند. طبق قانون احیا، هر واحد آموزشی یک معاون و مربی پرورشی نیازمند است.

مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید کل بودجه فرهنگی سنین شش تا ۱۸ سالگی به آموزش و پرورش بیاید و در بین دستگاه‌های دیگر توزیع نشود، گفت: برخی سیاست‌گذاری‌ها اشتباه است. هفته اخیر انتخابات شورای دانش آموزی برگزار شد و مقدمه‌ای برای آماده شدن دانش آموزان برای عرصه‌های انتخابات واقعی کشور است، ولی وزارت کشور هیچ ورودی به انتخابات و کمک به ما نداشت.

وی درباره علت عملیاتی نشدن آیین نامه اردوگاه‌ها و کانون‌ها گفت: سال گذشته آیین نامه تدوین شد و در دستور کار قرار گرفت و انتظار داریم آیین نامه کانون‌ها و اردوگاه‌ها اجرایی شود. با وضعیت اقتصادی که داریم باید اجازه دهیم که مجموعه غیردولتی برای ساخت و توسعه تجهیزات ورود کند، نامه‌نگاری‌هایی نیز در این باره انجام شده است.

رمضانی در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد بتدریج اردوگاه باهنر از فضای دانش آموزی دور می‌شود و اخیرا شنیدیم هتلی در آنجا در حال ساخت است و به محلی برای گردهمایی مدیران تبدیل شده است، گفت: ۳۰۴ اردوگاه داریم که در برنامه‌های توسعه‌ای از آنها غفلت شد. برای خواب و استراحت دانش‌آموزان با کمبود مواجه بودیم و از محل درآمد خود اردوگاه ساختمانی در حال ساخت است.

وی افزود: امسال ۱۶ میلیون نفر روز اردو برگزار شد و خانواده‌ها سرمایه گذاری می‌کنند. در گام دوم انقلاب هستیم و برنامه‌های متنوعی در حوزه حجاب و عفاف داریم. دستگاه‌های ذیربط بودجه را برای رفع آسیب نگذرانند بلکه در امر پیشگیری کمک کنند. اکنون در بحث تجهیز کتابخانه‌ها نیز کمکی از سوی وزارت ارشاد نداریم، قبلا بودجه‌ای بود اما اکنون تعطیل شده است. حال فرهنگ و هنر خوب نیست، باید فکری بیاندیشیم.

محمدرضا صباغیان، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به سندتحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش از زیرساخت‌های تعالی همه جانبه و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته است. اگر تعلیم و تربیت که زیرساخت همه امور است وظیفه اصلی خود را که تربیت نیروی انسانی سالم و صحیح است را انجام دهد، رشد و پیشرفت همه جانبه محقق خواهد شد.

وی افزود: وقتی به وضعیت تعلیم و تربیت امروز نگاهی می‌اندازیم در می‌یابیم که به شکل تک بعدی و سرطانی در حوزه آموزش حرکت کرده‌ایم و مقوله فرهنگ نتوانسته همراه بال آموزش حرکت کند. بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه و ساختارهای مختلف داریم به همین موضوع بازمی‌گردد.

صباغیان ادامه داد: وقتی بعد فرهنگی مورد غفلت قرار می‌گیرد آثار و تبعاتی دارد که آسیب‌های اجتماعی، طلاق، اعتیاد و… از این جمله است. اگر کار فرهنگی درست انجام شده بود، بسیاری از این آسیب‌ها کاهش یافته بود. با توجه به ضعف موجود در حیطه فرهنگی امروز دچار این بحران‌ها شده‌ایم.

وی با بیان اینکه چالش‌های فرهنگی ریشه در وضعیت معیشت و حقوق معلمان و آموزش و پرورش دارد، عنوان کرد: معیشت معلمان ریشه در قانون مدیریت خدمات کشوری دارد که سراسر تبعیض و بی عدالتی است و دستپخت مجلس و دولت است.

صباغیان افزود: وزارت نفت، علوم و صنعت و معدن از این قانون مستثنی شده‌اند. طبیعتا نیروهای انسانی متنفذ وزارتخانه‌هایی چون آموزش و پرورش به همین وزارتخانه های مستثنی شده مامور می‌شوند، مثلا تعدادی عضو هیئت علمی دانشگاه می‌شوند. نتیجه آنکه همه کسی دلش برای آموزش و پرورش نمی‌سوزد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی معلمان ۶۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند، مگر اینها می‌توانند خوب کار کنند؟ گفت: طبیعی است درختی که به آن آب نمی‌دهیم، ثمر نمی‌دهد. این بار و ثمر متعلق به وزارت نفت است. مشکل اصلی، مجلس است. مجلس می‌تواند اعتبار و بودجه را به سمت وزارتخانه ببرد و بعد کار بخواهد. متاسفانه وزرای آموزش و پرورش هم ضعیف‌اند؛ در حالی که باید پرقدرت و مطالبه‌گر ظاهر شوند. امروز می‌گویند خط فقر شش میلیون است؛ در حالی که معلم‌ها دومیلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند.

صباغیان افزود: وقتی ۱۳۰ پزشک در مجلس داریم نگاه مثبت و بهتری روی پزشکان می‌رود. البته در همین دوره اتفاقات خوبی هم افتاد. به عنوان مثال مجلس مصوب کرد یک درصد از هزینه همه دستگاه‌ها به آموزش و پرورش داده شود و مدارس از پرداخت بهای آب و برق معاف شوند.

وی با تاکید بر اینکه وزیر آموزش و پرورش باید مقتدر و مطالبه‌گر باشد و به صحن بیاید و وضعیت را تشریح کند و اثرگذار باشد، اظهار کرد: معلمی که چندشغله است مگر می‌تواند کار فرهنگی در کلاس انجام دهد؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه ما باید به عنوان نماینده مجلس هرکجا می‌توانیم از حقوق معلمان دفاع کنیم، اظهار کرد: وزیر باید در این دوره به صحن بیاید، نطق داشته باشد و جلساتی ترتیب دهد و مجلس را همراه کند تا وضعیت بهتر شود.