مدیریت متعهد و در چارچوب زمان
مدیریت متعهد و در چارچوب زمان
یکی از انتقاداتی که همیشه به مسئولان ایران وارد است، عدم ارائه پاسخ‌های قطعی و استفاده بی‌جا از کلیدواژه‌هایی چون «به زودی» و «امیدواریم» است؛ در صورتی که افکار عمومی دوست دارد بداند که مطالبه‌اش دقیقا چه زمانی قرار است انجام شود و این «به‌زودی»، به اندازه عمر یک نسل طول می‌کشد یا همین فرداست؟

سایه برین روزنامه نگار – یکی از انتقاداتی که همیشه به مسئولان ایران وارد است، عدم ارائه پاسخ‌های قطعی و استفاده بی‌جا از کلیدواژه‌هایی چون «به زودی» و «امیدواریم» است؛ در صورتی که افکار عمومی دوست دارد بداند که مطالبه‌اش دقیقا چه زمانی قرار است انجام شود و این «به‌زودی»، به اندازه عمر یک نسل طول می‌کشد یا همین فرداست؟ در مقابل، مدیری که برای برنامه‌هایش زمان تعیین می‌کند، از قرار گرفتن در برابر تیغ انتقادات نمی‌هراسد و آمادگی کامل دارد که به مطالبات اهالی رسانه و نمایندگان مردم پاسخ دهد. او می‌خواهد که کار انجام دهد و جهت از زیر کار در رفتن و به اصطلاح دست به سر کردن مطالبه‌گرانش وعده و وعید قطار نمی‌کند. تجربه ثابت کرده‌است که وزیر راه و شهرسازی، از این دست مدیران است.
تایین زمان برای تحقق وعده‌ها و به سرانجام رساندن برنامه ریزی‌ها، از ویژگی‌های مدیرتی مهرداد بذرپاش است. او معمولا برای عمل کردن به وعده‌هایش زمان مشخص تعریف می‌کند و مبرهن است که بار این تعریف زمان بر دوش پروژه‌های سنگین وزارت راه و شهرسازی، مسئولیت را چندین برابر می‌کند. مثلا پس از وقوع زمین‌لرزه در شهرستان خوی در تاریخ ۸ بهمن ۱۴۰۱، وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های تابع از همان ابتدا وعده جبران کامل آن بخشی از خسارت‌ها که تحت مسئولیتشان بود را تا بهمن ماه ۱۴۰۲ دادند. یعنی بهمن‌ماه سال‌جاری، می‌توان عملکرد وزارت راه را زیر ذره‌بین گذاشت و سنجید که چقدر ادعا‌ها به واقعیت نزدیک شده‌است. در تازه‌ترین وعده زمان‌مند نیز مهرداد بذرپاش اعلام کرده که خط ریلی چابهار، سال آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری است. همچنین اعلام کرد که ساخت شهرک‌های ساحلی نیز از سال آینده آغاز خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی که رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی نیز هست، پس از بازگشت از سفر پر دستاورد ترکمنستان در نشست مشترک معاونان هماهنگی، امور عمرانی استانداری، مدیران کل راه و شهرسازی و مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حاضر شد. او در این نشست ضمن نظارت بر تشریح عملکرد توسط معاونین وزارت راه که در شماره روز گذشته روزنامه «جمله» به سمع و نظر مخاطبان رسید، از تازه‌ترین تمهیدات در دستور کار خود نیز پرده برداشت.
وی در حاشیه نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: «یکی از طرح‌های مناسب و کارشناسی شده، ایجاد و احداث ۲۷ شهرک ساحلی جدید است که هدف‌گذاری ایجاد آن انجام شده است.»
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که مکان‌یابی ۲۷ نقطه شهرک ساحلی در منطقه مکران، ملاحظات زیست‌محیطی، پدافندی، امنیتی و سایر موارد را دارد توضیح داد: «۲۷ نقطه ساحلی در کمیته فنی و شورای برنامه‌ریزی چهار استان بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. هم‌اکنون این ۲۷ نقطه ساحلی در مرحله ارائه است و طرح در شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای تصویب نهایی قرار دارد.»
بذرپاش با اشاره به طرح «هم‌پیوندی» که مربوط به استان‌های فاقد ساحل است، گفت: «در این طرح، استان‌های فاقد ساحل از مواهب دریا بهره‌مند خواهند شد.»
وزیر راه و شهرسازی افزود: «هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدی و بازرگانی برای سرمایه‌گذاری در منطقه مکران اعلام آمادگی کرده‌اند. حتی در سفرهایی که به کشورهای منطقه انجام شد، کشورهای همسایه برای سرمایه‌گذاری در مکران، اعلام آمادگی کردند.»
وی افزود: «عملیات ساخت شهرک‌های ساحلی از سال آینده آغاز می‌شود. با توسعه زیرساخت‌ها تلاش می‌کنیم تا سرمایه‌گذاران بیشتری در مکران مشارکت داشته باشند.»
وی ادامه داد: «هم‌اکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن با مدل‌های مختلف در حال ساخت است. تا پایان امسال ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی و تا پایان دولت سیزدهم یک میلیون قطعه زمین روستایی تامین و تحویل می‌شود. در بخش شهری نیز برنامه امسال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در شهرها در برنامه بوده که تاکنون ۴۰۰ هزار قطعه زمین شهری تامین شد.»
بذرپاش همچنین در جمع‌بندی نشست مشترک معاونان هماهنگی، امور عمرانی استانداری، مدیران کل راه و شهرسازی و مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اعلام آن‌که بخشی از جمعیت کشور مستأجر هستند، تصریح کرد: «همچنان سهم اجاره در سبد خانوار بالاست که باید تلاش کنیم با تولید و عرضه مسکن، این سهم را در سبد خانوار کم کنیم.»
وی افزود: «ایجاد و احداث ۲۷ شهر ساحلی در نوار جنوبی کشور پروژه مترقی است که بخشی از برنامه‌ریزی‌ها برای مکان‌یابی، استقرار جمعیت و صنایع در آن انجام شده‌است.»
وی همچنین از راه‌اندازی خط ریلی چابهار در سال آینده خبر داد و گفت: «در خصوص سیاست‌های توسعه دریامحور اقدامات مناسبی در حال انجام است.»
بذرپاش خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی بر پر رنگ شدن نقش فرمانداران و استانداران در طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد و گفت: «با بازدیدهای میدانی و تقویت نقش فرمانداران و استانداران، اجرای طرح نهضت ملی مسکن سرعت می‌گیرد که در این‌کار باید اهتمام بیشتری شود.»

  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین