مرادصحرائی و زندگی در جهان موازی
مرادصحرائی و زندگی در جهان موازی
«رضا مراد صحرائی»، وزیر آموزش و پرورش فعلی دولت سیزدهم، چندین بار پس از تعطیلی مدارس پس از آلودگی شدید و خطرناک بودن هوا برای تمام اقشار جامعه در پایتخت، خاطر نشان کرده که هیچ کجای دنیا برای آلودگی هوا مدارس تعطیل نمی‌شوند.

سایه برین رزنامه نگار – «رضا مراد صحرائی»، وزیر آموزش و پرورش فعلی دولت سیزدهم، چندین بار پس از تعطیلی مدارس پس از آلودگی شدید و خطرناک بودن هوا برای تمام اقشار جامعه در پایتخت، خاطر نشان کرده که هیچ کجای دنیا برای آلودگی هوا مدارس تعطیل نمی‌شوند. هدف وزیر آموزش و پرورش از خاطر نشان کردن این نکته، بر نویسنده این سطور واضح نیست و او یا اصطلاحا به دلیل این لطف بزرگی که بر خلاف استانداردهای جهانی به دانش‌آموزان تهرانی روا داشته می‌شود، بر سر ما منت می‌گذارد یا معتقد است که این اتفاق نباید رخ بدهد و با آن مخالف است.
وی در تازه‌ترین اظهاراتش در حاشیه جلسه هیات دولت نیز در این خصوص نکاتی را یادآور شد و اظهار کرد: «سیاست دولت به طور عام آموزش و پرورش به طور خاص اصلا تعطیلی مدارس نیست؛ ما باید راهنمای فعالیت در زمان آلودگی هوا داشته باشیم نه اینکه مدارس را تعطیل کنیم.»
وی ادامه داد: «تقریبا در هیچ کجای دنیا این کاری را که ما می‌کنیم نمی‌کنند. شبکه شاد الان خوب فعالیت می‌کند؛ بعضی زمان ها ۳ میلیون کاربر همزمان دارد ، پیشتیبانی که زمان کرونا از شاد می‌شد الان نمی‌شود.»
مراد صحرائی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی در خصوص در نظر گرفتن بودجه نوسازی مدارس از محل مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: «در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بحث کمک به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مدارس دیده شد که از محل مالیات بر ارزش افزوده صورت خواهد گرفت.»
وی درباره مدرسه فوتبال گفت: «ما دو نوع دبیرستان و مدرسه ورزشی داریم که دنبال این هستیم این دو را یکی کنیم؛ همچنین برخی از باشگاه‌های معروف درخواست مدرسه فوتبال دارند که با دید مثبت آن را بررسی می‌کنیم.»
‌وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حقوق نیروهای خرید خدماتی پرداخت نشده‌است گفت: «سال گذشته زمانی که سرپرست وزارتخانه شدم، خرید خدماتی‌ها ۷ ماه بود حقوق دریافت نکرده بودند؛ ما به دنبال حل این مشکل هستیم.»
در خصوص بخش اول اظهارات وزیر آموزش و پرورش در خصوص عدم تعطیلی مدارس تمام دنیا هنگام آلودگی شدید هوا ذکر چند نکته را حائز اهمیت می‌دانیم. نخست اینکه قرار دادن گزاره (تمام دنیا) در کنار شرایط آموزش و پرورش کشور، خیلی به نفع وزارتخانه نیست. چرا که شیوه تحصیل دانش‌آموزان ایرانی با استانداردهای جهانی کیلومترها فاصله دارد و اگر قرار باشد که در خصوص تعطیلی مدارس زمان آلودگی هوا با این استانداردها منطبق باشیم، باید با رعایت جانب انصاف، در خصوص دیگر ویژگی‌های تمام دنیا هم صحبت کنیم.
دوم اینکه پایتخت ایران مدام میان رتبه‌های اول تا پنجم آلوده‌ترین شهرهای جهان در حال جابه‌جایی است و این یعنی شرایط این شهر در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تنها با چهار شهر دیگر جهان قابلیت مقایسه دارد؛ پس این تمام دنیایی که در آلودگی‌ها مدارسشان تعطیل نمی‌شود، اصلا هوایی به آلودگی کلانشهر تهران ندارند. سوما اینکه اتفاقا در تمام دنیا تحصیل مجازی امری بسیار جاافتاده و معمول است و حتی امتحانات مدارس در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت، مجازی برگزار می‌شود. مدارس و دانشگاه‌های ایران به ضرب و زور بیماری منحوس کرونا زیر بار آموزش مجازی رفتند که آن‌ها نیز با وجود تمام پیشرفت‌هایی که تا امروز داشته‌اند و انکار ناپذیر است، هنوز دارای مشکلاتی هستند که خانواده‌ها را از شنیدن خبر تعطیلی مدارس کلافه می‌کند.
مراد صحرائی باید در نظر داشته باشد که در تمام دنیا، این تحصیل مجازی است که جا افتاده و اگر چنین آلودگی بیزارکننده‌ای که نمی‌توان بدون تحمل عوارض جانبی‌اش از درب خانه خارج شد، در کشورهای دیگر جهان بروز کند، اگر مدارس را تعطیل نکنند ظلم بزرگی روا داشته‌اند که بررسی آن ظلم هم در حدود اختیارات ما و شما نیست.
فصل‌الخطاب اینکه هر زمان رضا مراد صحرائی در خصوص تعطیلی مدارس، اصطلاح تمام دنیا را به کار برد، ناخودآگاه به یاد شرایط تحصیل در شبکه‌های اجتماعی با اینترنت ضعیف، مدارس بدون هیچ‌گونه شرایط در شان انسانی در سیستان و بلوچستان، هزینه‌های بالای تحصیل مغایر با اصل رایگان بودن تحصیل در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حقوق پایین و معوقه معلمان و مشکلاتی از این دست میفتیم که مبرهن است یادآوریشان بیشتر از این‌که به نفع ما نباشد، به نفع وزارت آموزش و پرورش نیست.

  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین