مزاح طالبان با «نبویان»
مزاح طالبان با «نبویان»
دو روز پیش یک هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان سفر کرد که «حجت‌الاسلام سید محمود نبویان»، «جواد کریمی قدوسی»، «ابراهیم رضایی»، «مصطفی طاهری» و «علیرضا عباسی» نمایندگان تهران، مشهد، دشتستان، زنجان و کرج در این هیأت حضور داشتند.

سرویس سیاسی جمله- دو روز پیش یک هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان سفر کرد که «حجت‌الاسلام سید محمود نبویان»، «جواد کریمی قدوسی»، «ابراهیم رضایی»، «مصطفی طاهری» و «علیرضا عباسی» نمایندگان تهران، مشهد، دشتستان، زنجان و کرج در این هیأت حضور داشتند.
مسافران کابل در سفر دو روزه خود به‎صورت جداگانه با محمد عبدالکبیر معاون رییس‎الوزرای افغانستان، امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه، قلندر عباد سرپرست وزارت بهداشت، نورجلال جلالی معاون وزارت امور داخله افغانستان و نیز تعدادی از مقامات امنیتی و اقتصادی این کشور دیدار و گفتگو کردند.
درخصوص دستاوردهای این سفر نکته خاصی نمی‌توان گفت جز این‌که با توجه به ادعای بحق جمهوری اسلامی بر حق‌آبه هیرمند، به نظر می‌رسد هیأت ایرانی متقاعد شد که آبی در آنسوی مرزها نیست که کام تشنه خاک سیستان را سیراب کند.
درخصوص دستاوردهای امنیتی و حفاظت مرزی این سفر هم نکته خاصی در رسانه‌ها نیامد اما آنچه که بیش از همه در رسانه‌ها برجسته شد سخن نماینده تهران، حجت‌الاسلام نبویان بود که گفت: «درباره طالبان که امروز حاکم بر افغانستان است، تصور برخی از افراد آن است که این افراد تروریست هستند که این تصور خلاف واقع است. امروز به لحاظ فرهنگی تحولات زیادی در طالبان ایجاد شده است، به‌گونه‌ای که آنان از ما تقاضا کردند که می‌خواهیم از کتب شهید مطهری استفاده کنیم و چگونه می‌توانیم به این کتب دسترسی پیدا کرده و آن را به زبان پشتو ترجمه کنیم تا مورد مطالعه قرار دهیم».
درخصوص این‌که این گروه نظامی که امروز حاکمیت کلی افغانستان را در دست دارند، تروریست هستند یا خیر نه نظر شخصی یک نماینده مجلس اهمیت دارد و نه ادعاهای این گروه سیاسی، آنچه مهم است عملکرد این گروه است و کمی گذر زمان که روشن خواهد کرد چه نسبتی بین این گروه با داعش یا سایر گروه‌های سلفی وجود دارد، ارتباطی که البته حجت‌الاسلام محمود نبویان کاملاً منکر شد و گفت اعضای این گروه در ستیز با داعش هستند.
نکته‌ای که امروز هم برای افکار عمومی مردم ایران و هم برای حاکمان باید مهم باشد این است که هر از گاهی، شاهد درگیری نظامی بین تفنگداران طالب و نیروهای مرزی ایران هستیم، درگیری‌هایی که طی همین دو تا سه ماه گذشته موجب شهادت چند سرباز از نیروهای هنگ مرزی ارتش جمهوری اسلامی ایران شده است.
نکته‌ای که برای مردم افغانستان اهمیت دارد نیز این است که این گروه، در استنباط خود طرفدار اجرای تندترین و متصلّب‌ترین قوانین شرعی است و اصرار دارد آن را به زور تفنگ و سرنیزه به مردم مظلوم افغانستان تحمیل کند و به دولت فراگیر هم باور ندارد و همین موضوع سبب شد طیف گسترده‌ای از مردم افغانستان راهی دیار غربت شوند و به کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان و بسیاری کشورهای دیگر کوچ کنند.
طالبان در خصوص مدیریت بر اقتصاد کشور هم نه طرحی دارند و نه کاری بلدند، مدارس و دانشگاهها و مشاغل را بر روی زنان بستند و راه کسب و کار آنان را ویران و این کشور جنگ‌زده و فقیر را با یک بحران انسانی درگیر کردند و همین موجب شد تاکنون توسط دیگر کشورها، مورد شناسایی قرار نگیرند.
نکته مهم که مورد نظر ماست این است که هر جماعتی با چنین شیوه‌ای بر افغانستان حکومت کند، در کوتاه زمان فضا برای گرایش‌های تند دینی و سلول‌گذاری جریاناتی چون داعش و القاعده فراهم کرده است، اما حجت‌الاسلام نبویان توجهی به این نکات ندارد و تنها از این نکته که طالبان از وی کتاب شهید مرتضی مطهری را خواستند، خوشحال است و راضی برگشت هرچند تصور ما این است که طالبان با نبویان مزاح کردند.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی