مشارکت بخش خصوصی  در توسعه خدمات ایستگاهی راه‌آهن یزد
مشارکت بخش خصوصی  در توسعه خدمات ایستگاهی راه‌آهن یزد

      زهرا ایران‌شاهی / راه‌آهن یزد به‌دلایل خاص جغرافیایی و واقع شدن دریک منطقه معدنی و مسیر ترانزیتی دارای نقش استراتژیکی مهمی در راه‌آهن جمهوری اسلامی است. حدود ۸۳ کیلومتر خط صنعتی تجاری شامل خطوط فولاد آلیاژی، خط سیلوی یزد، خط شرکت بوتان گاز، خط شرکت پلی استر یزد، خط معدن چغارت بافق، […]

 

 

 

زهرا ایران‌شاهی /

راه‌آهن یزد به‌دلایل خاص جغرافیایی و واقع شدن دریک منطقه معدنی و مسیر ترانزیتی دارای نقش استراتژیکی مهمی در راه‌آهن جمهوری اسلامی است. حدود ۸۳ کیلومتر خط صنعتی تجاری شامل خطوط فولاد آلیاژی، خط سیلوی یزد، خط شرکت بوتان گاز، خط شرکت پلی استر یزد، خط معدن چغارت بافق، سایت شرکت نفت وخط تخلیه نفت ایستگاه یزد جزء خطوط فرعی است که در این اداره کل استقرار دارد.
این خطوط و مسیرهای ریلی با انشعاب از ایستگاه‌های مهم و تشکیلاتی این اداره کل شامل: بافق، یزد، میبد، اردکان به تاسیسات، کارخانجات صنعتی و مراکز معدنی جهت تخلیه و بارگیری متصل می شود و اهمیت استراتژیک این خط ‌آهن برای کل کشور به‌دلیل واقع شدن در منطقه معدنی کشور و نقش آن در جابجایی و انتقال مواد معدنی همچنین اتصال بخش اصلی کریدورهای ترانزیتی ریلی راه‌آهن است.
با توجه به این درجه اهمیت، مراسم تفاهم نامه حمایت از ایجاد و توسعه زمینه‌های مشارکت و سرمایه گذاری طرح‌های ریلی با حضور سعید رسولی، مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و محمد علی طالبی، استاندار یزد در محل استانداری یزد برگزار شد.
سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم عقد تفاهم نامه این شرکت با محمد علی طالبی، استاندار یزد ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: برنامه های آتی توسعه راه آهن با وجود شرایط سخت تحریمی و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا که تمام دنیا را درگیر کرده است، به قوت خود پیش می رود و با قاطعیت اعلام می کنم در سالی که توسط مقام معظم رهبری مزین به سال جهش تولید نامگذاری شد در همه بخش های راه و شهرسازی نشاط و توسعه وجود دارد.
رسولی گفت: در حوزه حمل و نقل ریلی، اقدامات خوبی در دست انجام است که به زودی و تا پایان این دولت، اخبار خوبی از افتتاح خطوط ریلی و توسعه شبکه و ظرفیت ناوگان ریلی را شاهد خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی به توسعه ناوگان ریلی در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته که مزین به نام رونق تولید بود و در راستای حمایت از تولید داخل، ۸۷۷ دستگاه انواع ناوگان ریلی در کارخانجات داخلی تولید و به شبکه ریلی ملحق شد.
مدیر عامل راه آهن ادامه داد: امسال هم و در ۵ مرحله تا مرداد ماه، مجموعا ۳۲۹ دستگاه تولید شده که در سیر قرار گرفته است و در مرحله ششم هم به زودی بهره برداری دیگری را شاهد هستیم.
رسولی به جایگاه ویژه راه آهن یزد در حمل و نقلی ریلی کشور اشاره کرد و بیان داشت: ما باید بیشتر از همیشه به فکر افزایش ظرفیت در این ناحیه باشیم و از حداکثر ظرفیت های موجود برای توسعه راه آهن یزد استفاده کنیم
مدیرعامل راه آهن به جلسه دیروز با معاون سازمان برنامه و بودجه و در خواستی مبنی بر تأمین اعتبارات لازم برای اتمام طرح های در دست اجرای راه آهن اشاره کرد و افزود: باید در یک اقدام جهادی، برای اتصال مراکز بار به شبکه ریلی کشور اقدامات لازم را انجام دهیم و این امر نیازمند مشارکت تمام دستگاه های ذیربط است
وی به نقش مؤثر راه آهن در رونق و توسعه کشور اشاره کرد و گفت: مطمئناً اختصاص بودجه به راه آهن در قالب طرح های انتفاعی قرار می گیرد و باید منفعت و سود آن را در خزانه کشور و اقتصاد کشور جستجو کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: امن بودن و کاهش خطرات احتمالی در راه آهن در مقایسه با تلفات جاده ای، کاهش آلایندگی های زیست محیطی، صرفه اقتصادی در حمل و نقل و …. در مقایسه با سایر بخش های حمل نقلی؛ نشان از سودمندی راه آهن در اقتصاد کلان کشور است
معاون وزارت راه و شهرسازی سرمایه گذاری در پروژه های ریلی منطقه یزد را یکی از اولویت های راه آهن در مسیر توسعه ناوگان و خطوط ریلی عنوان کرد وگفت: سرمایه گذاری در حوزه ریلی در سال های اخیر بسیار جذاب شده است و غیر از قراردادهای شرکت های واگن ساز بیش از ۸۰۰۰ تقاضای سرمایه گذاری دیگر نیز در این حوزه داریم که به صورت خصوصی و به صورت سرمایه گذاری خارج از مجموعه دولتی به ما تحویل داده شده است که در دست بررسی قرار دارد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری که وارد حوزه واگن سازی می شود، الزاما نباید افق کوتاه مدت برای خود در نظر بگیرد، بلکه باید به یک برنامه بلند مدت برای رشد در این حوزه فکر کند و ما هم در مجموعه راه آهن از توسعه طرح های واگن سازی استقبال می کنیم.
رسولی به توسعه ناوگان و کارخانه واگن سازی یزد که توسط استاندار مطرح شد اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در پروژه های ریلی همواره مورد توجه ما و برای کشور نیز حائز منفعت بسیاری بوده است. شرکت راه آهن نیز با تمام توان خود از فعالیت بخش خصوصی در توسعه ناوگان و زیرساخت های ریلی استقبال می کند و با تمام توان خود در کنار آنها است.
گفتنی است که اهمیت لجستیکی و بسیار مهم این خط ریلی، در ارتباط این منطقه با بندرعباس شاهرگ اصلی حمل و نقل کشور است و با افتتاح راه‌آهن بافق ــ مشهد این مسیر ترانزیتی حدود ۸۰۰ کیلومتر نزدیکتر شده‌است.
در مجموع موقعیت راه‌آهن یزد در اتصال محورهای هرمزگان – اصفهان – خراسان – کرمان و معادن منطقه اهمیت ویژه و وضعیت منحصربه‌فردی را برای این راه‌آهن به وجود آورده‌است.
بطور کلی ایجاد اشتغال و رونق تولید داخل در صنعت ریلی، رونق بیشتری گرفته است و در سال گذشته ۸۷۷ دستگاه انواع لکوموتیو و واگن باری و مسافری در کارخانجات تولید واگن کشور تولید شد و امسال تاکنون در پنج مرحله ۳۲۹ دستگاه وارد شبکه ریلی شده است.