معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها با بیان اینکه «در محافل مختلف بینالمللی، راهآهن چابهار-زاهدان به طور ویژه از سوی همسایگان به منظور برخورداری از منافع آن مطالبه میشود» گفت: این طرح ریلی علاوه بر ایجاد تحول در شرق کشور، یک پسکرانه مناسب برای بندر چابهار نیز محسوب میشود و میتواند بر ترانزیت […]
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها با بیان اینکه «در محافل مختلف بینالمللی، راهآهن چابهار-زاهدان به طور ویژه از سوی همسایگان به منظور برخورداری از منافع آن مطالبه میشود» گفت: این طرح ریلی علاوه بر ایجاد تحول در شرق کشور، یک پسکرانه مناسب برای بندر چابهار نیز محسوب میشود و میتواند بر ترانزیت کشورهای حوزهCIS ، شمال اروپا و قفقاز نیز تاثیر گذار باشد.
عباس خطیبی با اشاره به برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در راستای پیگیری ویژه وزیر راه و شهرسازی برای تامین منابع پایدار با هدف تکمیل پروژه احداث راهآهن چابهار-زاهدان اظهار داشت: طبق محاسبات در سال ۹۶ تکمیل این طرح ریلی به ۴۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داشت و پس از آنکه پیگیریهای شرکت «ایرکن هند» در اواخر همان سال با وجود تمام مساعدتها برای تامین فاینانس به نتیجه مثبت نرسید با تدبیر وزیر راه و شهرسازی منابع پایدار برای تکمیل این «ابر پروژه ریلی» از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد و هم اکنون مراحل اداری آن در حال سپری شدن است.
وی افزود: با برخورداری طرح احداث راهآهن چابهار-زاهدان از اعتبار ۳۰۰ میلیون یورو، طبق یک برنامه مدون میتوان شاهد بهرهبرداری این طرح در زمان مشخص بود و دیگر جای نگرانی بابت تامین منابع وجود نخواهد داشت.
پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی راهآهن چابهار زاهدان
معاون ساخت و توسعه راهآهن بنادر و فرودگاهها بیان داشت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی مجموع عملیات زیرسازی و روسازی انجام شده در طرح احداث راهآهن چابهار-زاهدان به طول ۶۱۰ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۷۳۰ کیلومتر) در قالب دو پروژه چابهار-ایرانشهر به طول ۳۰۰ کیلومتر و ایرانشهر-زاهدان به طول ۳۱۰ کیلومتر حدود ۴۰ درصد، پیشرفت فیزیکی بخش زیرسازی حدود ۵۵ درصد است که در بخش چابهار-ایرانشهر شاهد پیشرفت قابل توجه ۷۲ درصدی در بخش عملیات زیرسازی هستیم.
حجم عملیات خاکی ۵ پروژه بزرگ زیربنایی با راهآهن چابهار-زاهدان امکان برابری ندارد
خطیبی با اشاره به احجام این طرح بزرگ ریلی با بیان اینکه «در طرح احداث راهآهن چابهار-زاهدان حدود ۷۰ میلیون متر مکعب عملیات خاک برداری و خاکریزی باید انجام شود» تصریح کرد: تاکنون ۶۰ درصد آن معادل ۴۳ میلیون متر مکعب انجام شده است که شاید حجم عملیات خاکی ۵ پروژه مهم زیربنایی حملونقل ريلي کشور نیز با آن امکان برابری نداشته باشد.
وی افزود: همچنین نزدیک به ۲ میلیون متر مکعب عملیات بتن ریزی در این طرح پیشبینی شده که ۵۰ درصد آن انجام شده است. از طرفی ۲۰۳ دستگاه پل خاص تقاطعی و ۱۵ کیلومتر تونل باید در این طرح ریلی ساخته شود. خطیبی تاکید کرد: برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل كشور برای اجرای راهآهن چابهار-زاهدان به گونهای است که از دو سمت شامل (زاهدان به سمت خاش و ایرانشهر) و جنوب (چابهار به نیکشهر و ایرانشهر) عملیات ریلگذاری انجام شود.
راهآهن چابهار-زاهدان یک پسکرانه مناسب برای بندر چابهار است
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها با اشاره به تاثیر ساخت راهآهن چابهار-زاهدان بر اقتصادی و اجتماعی منطقهای اظهار داشت: این طرح ریلی نهتنها باعث ایجاد تحول در شرق کشور، استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران میشود، بلکه به عنوان یک پسکرانه مناسب برای بندر چابهار نیز محسوب میشود و میتواند بر حجم ترانزیت کشورهای همسايه و منطقه نيز تاثيرگذار باشد.