معاون مرکز تدوین مقررات حملونقل، ایمنی و پدافند غیرعامل با اشاره به همکاریهای بینالمللی کمیسیون ایمنی راه ها با سازمان بهداشت جهانی گفت: ایران به عنوان کشور پیشرو در حوزه خاورمیانه و شاخ افریقا انتخاب شده است. هرمز ذاکری در نشست خبری با موضوع بررسی خسارات ناشی از حوادث رانندگی با تاکید بر اینکه ایمنی […]
معاون مرکز تدوین مقررات حملونقل، ایمنی و پدافند غیرعامل با اشاره به همکاریهای بینالمللی کمیسیون ایمنی راه ها با سازمان بهداشت جهانی گفت: ایران به عنوان کشور پیشرو در حوزه خاورمیانه و شاخ افریقا انتخاب شده است.
هرمز ذاکری در نشست خبری با موضوع بررسی خسارات ناشی از حوادث رانندگی با تاکید بر اینکه ایمنی باید ذیل یک مدیریت واحد حاصل شود، اظهار داشت: کمیسیون ایمنی راهها در حوزه سوانح رانندگی به ۵ پایه و اصل مهم توجه دارد که این پایهها شامل مدیریت ایمنی، رفتارهای انسانی، مهندسی ایمنی راه، خودروی ایمن و امداد و فوریتها است.
وی افزود: سازمان بهداشت جهانی در سالهای اخیر تاکید دارد که به سمت سیستم ایمن در رانندگی حرکت کنیم.
معاون ایمنی و استانداردهای حملونقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آمار نگران کننده تلفات سوانح رانندگی کشور گفت: از سال ۸۰ روند صعودی سوانح رانندگی آغاز شد و به ۲۸ هزار کشته در سال رسید. اما با برنامهریزی از سال ۸۴ این رقم به حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کشته رسید و روند نزولی متوقف شد اما چند سالی است که روند صعودی سوانح رانندگی و تلفات حاصل از آن آغاز شده است. ذاکری با بیان اینکه ۹۰ درصد عامل شکلگیری سانحه در حیطه اختیارات راننده است،گفت: اقداماتی در چند سال گذشته بابت کاهش سوانح رانندگی در دستور کار کمیسیون ایمنی راهها قرار گرفته است.
وی با اشاره به سطح بالای همکاریهای کمیسیون ایمنی راهها با سازمان بهداشت جهانی گفت: چند کار بینالمللی در این حوزه انجام شده و ایران به عنوان کشور پیشرو در حوزه خاورمیانه و شاخ افریقا انتخاب شده است.
معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه ادامه داد: پرداختن به ایمنی و کاهش سوانح رانندگی مورد توجه خاص کمیسیون ایمنی راههاست.
ذاکری از پیگیری اجرای پروژه مدیریت سرعت بابت کاهش سوانح رانندگی در سه استان خبر داد و گفت: این پروژه در استانهای اصفهان، مرکزی و خراسان رضوی اجرا میشوند و از سال ۲۰۲۰ میلادی طی همکاری سازمان بهداشت جهانی این پروژه عملیاتی میشود. البته در سه هفته آینده کارگاههای آموزشی در سه استان منتخب آغاز میشود. معاون ایمنی و استانداردهای حملونقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه دولت برای کاهش سوانح رانندگی گفت: نقشه راه ایمنی راههای کشور تهیه و در دولت مطرح شده است؛ برنامه ارتقاء ایمنی راهها در کمیسیون ایمنی راهها ارائه کردیم و ۴۶ اکشن و ۲۵۶ عنوان برنامه مشخص شده است تا یک ماه آینده طبق دستور رئیس کمیسیون ایمنی راه ها معرفی خواهد شد.
وی افزود: برنامه پنجساله کاهش سوانح اقدامات و وظایف دستگاهها و اعتبارات آنها مشخص شده است. ما برنامه ارتقاء ایمنی راهها و سند ایمنی داریم و تا دو ماه آینده چارچوب سند ایمنی راه و نقشه راه مشخص میشود.
ذاکری در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص برنامههای این وزارتخانه برای جلوگیری از بروز رفتارهای پرخطر رانندگان ناوگان حملونقل عمومی و شخصی گفت: در حل تلاش برای اصلاح نگاه بد به کار بر سیستم هستیم تا انسان گناه کار شناخته نشود. معاون ایمنی و استانداردهای حملونقل مرکز تدوین مقررات خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ تصادفات به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه و حق تقدم و حدود ۷۰ درصد تصادفات و ۸۵ درصد تلفات به دلیل عدم تمرکز و سرعت غیر مجاز و سبقت غیر مجاز رخ میدهد، در بخش ناوگان حملونقل عمومی طرح سنجش سلامت روانی رانندگان در آزمایشهای طب کار مد نظر قرار گرفته است و طبق این طرح به صورت پایلوت برای سنجش اختلالات روانی و خواب رانندگان پرخطر ناوگان حملونقل عمومی اتوبوس برون شهری کشور در تهران انجام میگیرد.
تخفیف های ویژه سازمان بنادر به خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا در بندر چابهار
محمد علی حسن زاده در نشست اتاق فکر سازمان سازمان بنادر و دریانوردی با موضوع « نقش چابهار در توسعه تجارت و تعاملات منطقه ای» گفت: بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی و برای انجام فعالیت های ترانشیپی ( انتقال کالا از یک وسیله حمل بهوسیله حمل دیگر) بهترین مکان بندری قلمداد می شود.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در مسیرهای اصلی دریانوردی از آسیا به اروپا، بنادر اقیانوسی کمترین انحراف را دارند که بندر چابهار ایران از این حیث بهترین موقعیت دریایی را دارد. او با تأکید براینکه اولویت سازمان بنادر و دریانوردی در چابهار، رونق تجارت کشور است، افزود: سازمان بنادر در جهت توسعه بندر چابهار به خطوط کشتیرانی و به صاحبان کالای این منطقه تخفیف می دهد. حسن زاده با بیان اینکه « سازمان بنادر بر اساس توافقنامه های امضاء شده، تعرفه ترجیحی ارائه می دهد»، گفت: ارائه تخفیف به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، منوط به ارائه سرویس حمل دریایی این شرکت در بندر چابهار است. وی افزود: صاحبان کالا و بخش های خصوصی که کالاهایشان را از بندر شهید رجایی به بندر چابهار بیاوردند مشمول تخفیفات ویژه سازمان بنادر می شوند. وی با انتقاد از اینکه «سال هاست که بندر چابهار نادیده گرفته می شود » ، ابراز امیدواری کرد: با پشتیبانی و حمایت همه دستگاهها و شرکت های دولتی و غیر دولتی ذی نفع در چابهار، بتوانیم از این ثروت ملی و موقعیت فوق العاده بدرستی بهره ببریم.