مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دلیل بخشی از کندی پروژههای بازآفرینی را نهایی نشدن موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه خواند و با اشاره به اینکه هم اکنون دو هزار پروژه بازآفرینی در کشور در انتظار دریافت بودجه هستند، عدم اختصاص بودجه بازآفرینی در هفتههای آینده را بهمنزله فاجعهای در این بخش خواند. سیدمحمد پژمان […]
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دلیل بخشی از کندی پروژههای بازآفرینی را نهایی نشدن موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه خواند و با اشاره به اینکه هم اکنون دو هزار پروژه بازآفرینی در کشور در انتظار دریافت بودجه هستند، عدم اختصاص بودجه بازآفرینی در هفتههای آینده را بهمنزله فاجعهای در این بخش خواند.
سیدمحمد پژمان گفت: برای جذب بودجه بازآفرینی باید نخست موافقتنامهای میان شرکت بازآفرینی و سازمان برنامه و بودجه مبادله شود که برای مبادله این موافقتنامه چندین ماه با سازمان برنامه و بودجه در رفت و آمدیم.
درخواست تخصیص بودجه را دادهایم
۲۰۰۰ پروژه بازآفرینی در کشور در دست انجام داریم و اگر این بودجه ظرف هفتههای آینده تخصیص نیابد فاجعه است.
وی افزود: اگر این توافقنامه زودتر مبادله شود، سازمان برنامه و برنامه کشور، بودجه را تخصیص میدهد و یا ما درخواست تخصیص بودجه را میدهیم؛ البته ما در شرکت بازآفرینی شهری ایران درخواست تخصیص بودجه را به این سازمان دادهایم.
امیدواریم موافقتنامه بهزودی امضا شود
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: سال گذشته نیز درخواست ما از سازمان برنامه این بود که مدتزمان موافقتنامه را دوساله در نظر بگیرند؛ زیرا معتقد بودیم اختصاص این حجم از بودجه در طول چند ماه دشوار است که متاسفانه این امر محقق نشد.
پژمان با اشاره به اینکه هماهنگی نهایی موافقتنامه میان دو دستگاه انجام شده است، ابراز امیدواری کرد، موافقتنامه به زودی امضاء شود و کل بودجه بازآفرینی تخصیص پیدا کند.
۲۰۰۰ پروژه بازآفرینی در انتظار بودجه
وی با اشاره به اینکه دو هزار پروژه بازآفرینی در کشور در دست انجام داریم که برای تکمیل در انتظار بودجه هستند، گفت: اگر این بودجه ظرف هفتههای آینده تخصیص نیابد فاجعه است.
۲۰۰۰۰ متقاضی تسهیلات بازآفرینی به بانک معرفی شدهاند
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، بازآفرینی را همچنان فعال خواند و تصریح کرد: اگرچه در برخی از استانها تسهیلات ارزانقیمت بازآفرینی با استقبال مردم همراه نشده اما تقریبا تمام سهمیه تسهیلات یعنی ۲۰ هزار نفر را به بانک معرفی کردهایم.
وی با اشاره به اینکه بازآفرینی همچنان با قوت دنبال میشود، یکی از علل کندی طرحهای بازآفرینی در کشور را تاخیر سازمان برنامه و بودجه در نهایی کردن موافقتنامه و تخصیص نیافتن بودجه بازآفرینی برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با توجه به جدیت و منابعی که در بحث بازآفرینی وجود دارد، موافقتنامه سریعتر نهایی و اجرایی شود.
معرفی ستادهای بازآفرینی شهری پایدار
بافت های ناکارآمد شهری و مسائل و مشکلات مبتلا به آنها، طی چند دهه اخیر، به عنوان یکی از جدی ترین چالش های نظام برنامه ریزی و مدیریت شهرهای کشور مطرح می باشد.
محدودههاي نیازمند احیاء، بهسازی و نوسازی واقع در نواحي تاریخی شهرها، پهنههای نابسامان میانی شهرها که حاصل ساختوساز دهههای اخیر هستند، پهنههای شهری با پیشینة روستایی که در اثر گسترش بیرویة شهرها در عرصة کنونی شهر ادغام شدهاند و سكونتگاههاي غیررسمی که در محدودة شهرها قرار دارند، هدف برنامههای احیاء، بهسازی و نوسازی شهری میباشد. که در آنها عمدتاً:
درآمد سرانة ساکنان کمتر از میانگین شهر و نرخ بیکاری بالاتر از آن است؛
واحدهای مسکونی کمدوام و تراکم نفر در واحد مسکونی بالاتر از میانگین شهری است و دچار مشکلات محیط زیستی بسیار می باشند؛
میزان برخورداری و دسترسی ساکنان به خدمات شهری و وضعیت زيرساختهاي شهری نامناسب است؛
بالا بودن ناهنجاريهاي اجتماعي و زمینة بروز آن نسبت به میانگین شهری مشهود است؛
هویت تاریخی و فرهنگی مورد بیتوجهی قرار گرفته، شأن و منزلت اجتماعی در این نواحی کاهش یافته و این مسأله منجر به جایگزینی سایر اقشار گردیده است.
در این ارتباط در سالهای گذشته دولت و شهرداریهای کشور تلاش های زیادی برای کاهش معضلات این مناطق برداشته اند. اما با توجه این که ساماندهی پدیدههای چند بعدی مانند بافتهای ناکارآمد و فقر شهری؛ نیازمند همکاری و همراهی گروهها و کنشگران مختلفی از جمله دستگاههای دولتی، شهرداریها، بخش خصوصی و توسعه گران، سازمانهای غیر دولتی و نیز یکپارچگی در برنامه ها و اقدامات آنهاست، به دلیل تمركزگرايي در برنامهريزي بخشي به تبعيت از نظام سياسي – اداري موجود و فقدان نهاد مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری، اجرای برنامه های احیای و بهسازی این بافتها در بسیاری از شهرهای کشور با موفقیت و اثر بخشی اندکی همراه بوده و دستگاههای(عمدتاً دولتی) و شهرداریها هر کدام بنا به شرح وظایف خود، اقدامات پراکنده و یا حتی موازی را انجام داده اند. عدم هماهنگی این اقدامات در ابعاد مختلف و عدم همراهی همه کنشگران نه تنها منجر به بهبود وضعیت موجود نشده، بلکه روز به روز بر شدت و ابعاد مسئله به ویژه در زمینه گسترش سکونتگاه های غیررسمی و مناطق حاشیه نشین منجر شده است. بنابراین چاره جویی برای بافتهای ناکارآمد شهری و اتخاذ سیاستهاي چند وجهی به رهیافتی یکپارچه و جامعنگر نیاز دارد تا مشکلات گوناگون اجتماعی _ اقتصادی و کالبدی را با هم نشانه رود و از اثربخشی ابعاد مختلف بر یکدیگر بهرهمند شود. انجام این وظیفه به تنهایی از عهده یک دستگاه دولتی برنیامده و پیشبرد آن در مقیاس بزرگ و مؤثر، مستلزم تعهد مشترک و هماهنگ مجموع دستگاههای دولتی و شهرداریها، مشارکت مردمی و فعالان غیردولتی و خصوصی و… میباشد.
از سوی دیگر واکاوی عدم تحقق پذیری بسیاری از طرحهای توسعه شهری در ایران تحت عناوین مختلف از جمله راهبردی – ساختاری، طرح جامع و طرح تفصیلی نشان می دهد که همگی آنها علاوه بر این که طرحهایی مبتنی بر برنامه ریزی بالا به پایین بودهاند؛ دارای یک ویژگی عمده و مشترک به نام فقدان «نهادسازی مناسب» در سطوح مختلف بودهاند. همچنین تجربیات قبلی اقدامات توانمندسازی و بازآفرینی در کشور و نیز راهبردهای برخی نهادهای جهانی همچون هبیتات نشان میدهد که برای ارتقای وضعیت بافتهای ناکارآمد شهری در کنار اقدامات بازآفرینی (شامل اقدامات توامان در حوزه نوسازی مسکن، ارتقای زیر ساختها و توسعه خدمات محلهای و ارتقای وضعیت اجتماعی و اقتصادی)؛ نهادسازی و هماهنگی نهادی دارای اهمیت اساسی است.
در این زمینه، در بافت های ناکارآمد شهرهای کشور به منظور هم راستا سازی سیاستها، هماهنگی اقدامات، هم افزائی منابع، مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه بین کلیه عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی، بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی استانها و به استناد ماده ۱۶ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری (مصوب ۱۳۸۹)، «سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری» در شهریور ماه ۱۳۹۳ به تصویب هیئت محترم وزیران رسیده است. پیرو بند (۲) مصوبه شماره ۷۴۹۰۰/ ۴۸۶۰۱ هـ مورخ ۱۳۹۳/۰۷/۰۲ سند مذکور و به منظور همگرائی و هماهنگی سیاستها، برنامه ها و اقدامات نهادهای ذی مدخل، ستادهای ملی، استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار تشکیل شده است.
ساختار نهادی ستادهای بازآفرینی شهری پایدار
بر اساس بند ۲ مصوبه شماره ۷۴۹۰۰/ ۴۸۶۰۱ هـ مورخ ۱۳۹۳/۰۷/۰۲، ستاد بازآفرینی شهری در سطح ملی دارای ۲۱ عضو رسمی بوده که به ریاست رئیس جمهور و نایب رئیسی وزیر راه و شهرسازی تشکیل میگردد. دبیرخانه این ستاد در وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) مستقر است.
همچنین بر اساس بند(۴) این مصوبه مبنی بر لزوم تهیه آیین نامه های نحوه فعالیت ستادهای ملی و استانی توسط دبیرخانه ستاد ملی، آیین نامه نحوه فعالیت ستاد ملی تهیه و در جلسه مورخ ۱۳۹۴/۰۴/۲۳ به تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار رسیده است.
بر اساس تبصره (۳) ماده (۳) این آیین نامه بنا به تصویب ستاد ملی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شوراي اسلامی، معاونت اجتماعی و پیشگیري از وقوع جرم قوه قضائیه، معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، وزارتخانه هاي جهاد کشاورزي و فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عضو در جلسات ستاد ملی شرکت خواهند کرد.