معلمان؛ سفیران توانمند برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی
معلمان؛ سفیران توانمند برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی
وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با کارکنان دانشگاه فرهنگیان گفت: بخش مهمی از ناكارآمدی نظام تعليم و تربيت محصول بی توجهی به دانشگاه فرهنگيان است.

 به گزارش روزنامه جمله، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در نشست صمیمانه با کارکنان دانشگاه فرهنگیان که در سالن جلسات سازمان مرکزی
این دانشگاه برگزار شد با اشاره به تاکیدات پی در پی رهبری به دلیل اهمیت دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان، گلوگاه مهم و راهبردی نظام
تعلیم و تربیت است چرا که در واقع بخشی از ناکارامدی نظام تعلیم به دلیل بی‌ توجهی به این دانشگاه به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش بوده است. 
 وی افزود: بر اساس رهنمودها و تاکیدات رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان باید بیش از پیش این دانشگاه مورد توجه و ارتقا واقع شود.   وزیر آموزش و
پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان، مرکز راهبردی، ماموریت‌ گرا و پشتوانه نظام تعلیم و تربیت است، خاطرنشان کرد: بنابراین دانشجویان
و اساتید این دانشگاه به عنوان راهبران نظام تعلیم و تربیت باید از ویژگی‌ ها و صلاحیت‌های علمی و آموزشی برخودار باشند. 
وی با طرح این پرسش که علت ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت چیست در ادامه به راهکارهای آن اشاره و اظهار کردد: عدم رسیدن به نتایج مطلوب سند تحول
بنیادین، انحراف از ماموریت‌های محوله بوده است و به نظر می‌ رسد که از خط مقدم نظام تعلیم غافل بوده‌ ایم و به مدیر، معلم و مدرسه کمتر توجه کرده‌
ایم.  کاظمی در ادامه با تاکید بر اینکه بخش مهمی از حل مسله و مشکلات نظام تعلیم و تربیت در دست دانشگاه فرهنگیان است، عنوان کرد: معماری نظام
تعلیم و تربیت چه از نظر فیزیکی و از جنبه‌های دیگر، فرسوده و قدیمی است ولو اینکه هیچ انطباقی بین آرمان‌ ها و انتطارات با وضعیت موجود وجود
ندارد. 
 وی تصریح کرد: برای بهبود وضعیت، باید ریل‌ گذاری‌ها در  نظام تعلیم و تربیت تغییر کند.
 وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه برنامه درسی مدرسه ناکارآمد است، خاطرنشان کرد: برنامه درسی، دانش محور، آموزش‌ زده،
غیرتربیتی، غیر مهارتی و استعدادکش است، بنابراین با این روش نمی‌ توان استعدادها را شناسایی و هدایت کرد.
 وی افزود: ضرورت دارد پیوندی میان فعالیت‌ های درسی و آموزشی برقرار شود تا از این طریق بتوانیم شکاف میان ذائقه‌ های دانش آموزان را با برنامه
درسی پر کنیم.
 وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اعتقاد راسخ دارم که باید دانشگاه فرهنگیان را اصلاح و تقویت کرد.   وی در ادامه به رویکرد ها و اقدامات مثبت دانشگاه
فرهنگیان اشاره و عنوان کرد: اتفاقات خوبی در دانشگاه فرهنگیان افتاده است اما با دانشگاه مطلوب فرهنگیان مدنظر نظام جمهوری اسلامی و منویات رهبری فاصله زیادی داریم بلکه این فاصله از امکانات و تجهیزات گرفته تا سرانه‌ های حداقلی محسوب می‌ شود. 
کاظمی در ادامه به مشکلات و چالش‌ های این دانشگاه اشاره و اظهار کرد: در نظام جذب، اساسی‌ ترین مشکل را داریم زیرا فرایند جذب با مدل و الگوی
مدنظر همخوان نیست بلکه باید با نگاهی جامع و کامل به فرایند جذب نیروهای انسانی داشته باشیم.
 وی در ادامه به چالش برگزاری آزمون‌ های تخصصی فرهنگیان نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این حوزه می‌ توانستیم بدون چالش و دارای فرصت‌
های زیادی باشیم.
 وزیر آموزش و پرورش در ادامه به عدم تناسب درسی دانشجویان و انطباق آن با برنامه‌ های درسی دانش آموزان اشاره و عنوان کرد: باید پژوهش‌ های
متقنی در این زمینه تهیه و بررسی کرد که از گذشته تاکنون چه تغییرات کاربردی در محتوای درسی ایجاد شده است. 
 وی با اشاره به اهمیت نقش اساتید دانشگاه فرهنگیان، بیان کرد: همانطور که معلم در تربیت دانش آموزان، نقش اساسی دارد و مهمترین رکن تحول است،
اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز جزء مهمترین عنصر در تربیت نیروی انسانی هستند و بنده تاکید دارم با همه مشکلات موجود، مصمم پای کار دانشگاه فرهنگیان هستم.  
کاظمی در ادامه با توجه به ماموریت جدید دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: باید نظام مسائل دانشگاه فرهنگیان در نظام جذب و تربیت، ارتقای علمی و امکانات
تهیه، تدوین و احصاء شود. 
 وی در پایان با اشاره بر پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت، تاکید کرد: معتقدم هر معلم می‌ تواند یک سفیر توانمند برای پیشگیری از
آسیب‌ های اجتماعی باشد فلذا دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه نقش پیشرانی در پیشگیری و مداخله از آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد

  • نویسنده : فرزانه حسنی - خبرنگار