ملایر یکی از شهرهای پیشرو در حوزه بازآفرینی پایدار شهری است
ملایر یکی از شهرهای پیشرو در حوزه بازآفرینی پایدار شهری است

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه سفرهای استانی خود و همزمان با هفته دولت به شهرستان ملایر رفت. به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، آئینی پس از بازدید از محلات هدف بازآفرینی شهرستان ملایر از جمله سرجو، شمس‌آباد و پشت ناسیونال در جلسه ستاد […]

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه سفرهای استانی خود و همزمان با هفته دولت به شهرستان ملایر رفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، آئینی پس از بازدید از محلات هدف بازآفرینی شهرستان ملایر از جمله سرجو، شمس‌آباد و پشت ناسیونال در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار ملایر شرکت کرد و گفت: ملایر یکی از شهرهای پیشرو در حوزه بازآفرینی پایدار شهری است، بازدید از سه محله سرجو، شمس‌آباد و پشت ناسیونال ملایر، نشان از این داشت که اقدامات خوبی در حوزه فرهنگی، آب و فاضلاب و خدمات درمانی توسط دستگاههای عضو ستاد و شهرداری صورت گرفته است.
آئینی گفت: شهرداری ملایر فضای خوبی را فراهم نماید تا مردم از حداکثر تخفیف‌ها بهره‌مند شوند و با همکاری سازمان نظام مهندسی و دستگاه‌های اجرایی، پروانه نوسازی را ظرف مدت یک ماه صادر کنند.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر این که مجموعه مدیران این شهرستان با همدلی و همکاری خوبی اقدامات این حوزه را پیش می‌برند، تاکید کرد: این روند باید ادامه پیدا کند تا شاهد توسعه اقدامات در حوزه محرومیت‌زدایی در محلات بازآفرینی شهری باشیم.

é ضرورت بازنگری برنامه اقدام مشترک محلات سرجو و شمس‌آباد
آیینی ضمن تبریک هفته دولت عنوان کرد که اعضا ستاد از این فرصت استفاده کرده و دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم را به مردم ملایر اطلاع‌رسانی کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ضرورت فعال‌سازی ستاد شهرستان و کارگروه‌های تخصصی آن بر ضرورت بازنگری برنامه اقدام مشترک محلات سرجو و شمس‌آباد با استراتژی خروج از محله تاکید کرد.
او خواستار تعیین یا بازنگری محدوده‌های ناکارآمد شهری در شهرهای شهرستان ملایر بر اساس آخرین شاخص‌های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری شد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه اتخاذ رویکرد محله‌محوری با محوریت مساجد را از الزامات مدنظر در محلات هدف برشمرد و با اشاره به نهضت آسفالت معابر از مسوولان شهری ملایر خواست تا اطلاعات رقومی معابر خاکی واقع در محدوده‌های مصوب را به اداره کل راه و شهرسازی استان همدان(دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان همدان)‌ارسال کنند.
دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به برنامه عملیاتی مصوب سال ۱۳۹۰ که برای محلات سرجو و شمس‌آباد با محوریت شرکت تهیه و تصویب شده است، تصریح کرد: وجود برنامه مصوب یکی از دلایل موفقیت برنامه اقدام مشترک و عملکرد ستاد بازآفرینی شهری پایدار در این محلات است بنابراین از شهرداری می‌خواهم برنامه عملیاتی برای سایر محلات هدف و نیز ارزیابی اقدامات انجام شده در محله‌های سرجو و شمس‌آباد را تهیه و در مراجع ذیربط مصوب نماید.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت تسهیلگری جهت تسریع جریان نوسازی در محلات هدف، نقش شهرداری‌ها، گروه‌های جهادی، تشکل‌های مردم‌نهاد و استفاده از ظرفیت آنها با نظارت و راهبری ستاد بازآفرینی را کلیدی عنوان کرد.
او همچنین بر استفاده از ظرفیت ماده ۹ قانون حمایت از احیا، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد به منظور رفع مشکلات ثبتی پلاک‌های واقع در محدوده‌های مصوب تاکید کرد.
گفتنی است ستاد بازآفرینی شهرستان ملایر به ریاست معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ملایر با حضور محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، مدیرکل راه و شهرسازی استان، شهردار و رییس شورای شهر ملایر و سایر دستگاه‌های عضو ستاد برگزار شد.
همچنین در پایان جلسه از فرمانداری و شهردار ملایر بابت پیشبرد برنامه اقدام مشترک و محرومیت زدایی از محلات کم برخوردار تقدیر به عمل آمد.

 

 

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران:
شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مطالبات راه‌آهن را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر نیاز ضروری ایجاد تحول در ساختار سنتی راه‌آهن، گفت: شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مطالبات راه‌آهن را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند.
سیدمیعاد صالحی با اشاره به تاخیر چند ماهه برخی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی در پرداخت مطالبات راه‌آهن در وقت مقرر، اظهار کرد: از همین مطالبات است که حقوق و هزینه‌های مختلف فنی، زیربنایی، ناوگان و حقوق و دستمزد پرسنل و … راه آهن تامین می‌شود و چنانچه مبلغی هم باقی بماند، جزو بیت‌المال خواهد بود.
وی تصریح کرد:‌ وصول مطالبات راه‌آهن از شرکت‌های حمل و نقل ریلی باید یکپارچه سازی شده و به‌گونه‌ای اقدام شود که تمامی شرکت‌ها در زمان مهلت تعیین شده، مطالبات خود را پرداخت کنند.
وی با تاکید بر نیاز ضروری راه‌آهن جهت تحول در ساختار سنتی ۱۰۰ ساله خود، تصریح کرد: ما می‌توانیم مدل گذشته را تکرار کنیم و امور راه آهن را با روزمرگی بگذرانیم یا اینکه تلاش کنیم تا با استفاده از تمامی ظرفیت، شرایط راه آهن را به یک شرایط مطلوب تغییر دهیم.
وی اضافه کرد: شرکت راه‌آهن، محلی کاملا تخصصی است و برای جبران عقب ماندگی‌ها در راه آهن که سال‌ها، عمدا یا سهوا، به استضعاف کشیده شده است، همگی باید در خدمت راه آهن بوده و برای پیشرفت و سربلندی آن تلاش کنیم.

 

 

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛
بررسی آخرین وضعیت طرح نهضت ملی در شهرهای جدید

جلسه بررسی آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیران عامل شهرهای جدید به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر پیگیری عملیات اجرایی واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید، جلسه‌ای با حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و با دستور کار “بررسی مصوبات جلسه قبلی با محوریت آخرین وضعیت پالایش متقاضیان و تسهیلات بانکی، پیگیری عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد گام نخست، تامین زمین گام دوم عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید” به صورت ویدئوکنفرانس با مدیران عامل شهرهای تابعه برگزار شد.
جعفری در این جلسه با تأکید بر مدیریت زمین در حوزه اجرای طرح نهضت ملی و استفاده از نظام تشویقی و انگیزشی به منظور تسریع هرچه بیشتر روند اجرای اقدامات بیان کرد: تمامی شهرها موظفند تا پایان هفته آینده بانک اطلاعاتی مربوط به ثبت نام و ساخت و عملیات اجرایی پروژه‌ها را تکمیل و به روزرسانی کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اضافه کرد: هرچه سریعتر تمامی شرکت‌های تابعه زیرساخت و نیروهای انسانی خود را برای این اقدام فراهم کنند. این مقام مسئول همچنین افزود: حوزه اجرایی اعم از مدیریت متقاضیان، بخش شهرسازی، تعریف پروژه‌ها و تعیین تکلیف پیمانکاران به جدیت دنبال شده و گزارش منظم به ستاد ارائه شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تلاش داریم ضمن پیشبرد با قدرت ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی در گام اول تا پایان شهریورماه ۱۰۰ هزار واحد دیگر را نیز تعیین تکلیف کنیم گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده باید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در این طرح تا پایان سال در شهرهای جدید آغاز و در دستور کار قرار گیرد.
جعفری ادامه داد: تمامی مجموعه‌های در ارتباط با ساخت پروژه‌های نهضت ملی که با شرکت‌ها دارای تفاهمنامه هستند به عنوان پتانسیل و ظرفیت در این مسیر محسوب شده و می توانند در کنار داوطلبان در فراخوان‌ها شرکت کنند.
گفتنی است در این جلسه مدیران عامل تمامی شهرها آخرین وضعیت اجرایی خود در طرح مذکور را طی گزارشی ارائه داده و درخصوص مشکلات و مسائل پیش رو با مجموعه ستاد مذاکره کردند.

 

مدیرعامل شهر جدید امیرکبیر مطرح کرد؛
خدمات زیرساختی لازمه جمعیت‌پذیری شهر “امیرکبیر” استان مرکزی
مدیرعامل شهر جدید امیرکبیر گفت: بعید است پروژه قطار شهری برای شهر امیرکبیر اجرایی شود، اولویت با شهر مهاجران است.
حمید کریمی ششم شهریورماه ۱۴۰۱ در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: برنامه ریزی ساخت شهر مهاجران در ابتدای دهه ۷۰ در وسعت ۱۱۳۰ با جمعیت حدود ۶۰ هزار نفر صورت گرفت. امروز شهر پویاست و جمعیتی حدود ۲۵ هزار نفر دارد و برنامه ریزی برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح ملی مسکن صورت گرفته و کار در وسعتی حدود ۱۰۰ هکتار برای ساخت ۵ هزار واحد مسکونی نیز آغاز شده است.
وی اضافه کرد: مکانیابی شهر جدید امیرکبیر مربوط به سال ۱۳۷۱ است، سال ۸۸ شهر برای جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر برنامه ریزی شد و در حال حاضر ۲ هزار نفر سکنه دارد و علاوه بر ساخت مسکن، پروژه های شهرسازی با تمام امکانات زیربنایی و روبنایی انجام گرفت و همه امکانات مانند مدرسه، درمانگاه، مسجد، فضای سبز و … با منابع مالی شرکت عمران شهرهای جدید احداث شد. پیرو طرح نهضت ملی مسکن نیز ساخت ۶ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار دارد و در این بین ساخت ۳۵۰ واحد ویلایی نیز در قالب نهضت در دستور کار است، از نظر تامین زمین مشکلی وجود ندارد اما قدری محدودیت‌های منابع مالی وجود دارد.
کریمی اضافه کرد: ۲۰ هزار نفر برای شهر امیرکبیر و ۲۰ هزار نفر برای شهر مهاجران ثبت نام شده‌اند و پس از طی کردن مراحل لازم و سبز شدن فرم ج، متقاضی موثر شناسایی می شود و کار احداث مسکن در قالب متقاضی موثر اجرایی می‌شود که البته ۶۰۰ نفر متقاضی هستند.
وی در خصوص قطار شهری امیرکبیر- اراک – مهاجران گفت: طرح توجیهی این قطار در سال ۸۸ به شورای عالی شهرسازی ارائه شد، در زمان وزارت دکتر آخوندی در وزاتخانه راه و شهرسازی تفاهم نامه‌ای بین استانداری مرکزی، راه‌آهن ایران و شرکت عمران شهرهای جدید تعریف شد و مقرر شد که شرکت مشارکت مالی در این رابطه داشته باشد. با وجود مکاتبات فراوان، پروژه تا امروز اجرایی نشده است و بعید می دانم برای امیرکبیر این قطار اجرایی شود و اولویت شهر مهاجران است.