مهمان‌نوازی ایرانی‌ها، در مسیر جهانی شدن
مهمان‌نوازی ایرانی‌ها، در مسیر جهانی شدن
پس از شروع مبادرت جدی جمهوری اسلامی ایران به برقراری تعامل با کشورهای همسایه، که نقطه اوج آن صلح با عربستان سعودی پس از هفت سال خصومت بود، بحث لغو روادید، علی الخصوص در حوزه گردشگری میان ایران و کشورهای همسایه بیشتر مطرح شدهاست.

طی آخرین اخبار واصله، «عزت‌اله ضرغامی»، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر روند مسیر لغو این روادید، توضیحاتی ارائه کرد. وی در بخشی از پاسخ خود بر مثبت و سازنده بودن اتفاقاتی که در مسیر رسیدن به این مهم در دستور کار قرار گرفته تاکید کرد و لغو روادید میان ایران و عربستان را در مرحله خوبی دانست اما زمان قطعی و شرح دقیقی از تعاملات، ارائه نکرد.او در این رابطه تشریح کرد که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف جذب گردشگران بیشتر و تسهیل تردد آن‌ها به ایران، طرح لغو یکطرفه روادید با ۶۸ کشور را به دولت پیشنهاد کردهاست که بنا بر اظهارات مقامات این وزارتخانه، این پیشنهاد مورد توافق وزارت امور خارجه است. کشورهایی که لغو روادید با آن‌ها پیشنهاد شده شامل کشورهای همسایه و مجاور، مسلمان، حوزه تمدنی و پیمان‌های ملحق‌شده مثل «شانگهای» و «بریکس» است. عربستان نیز یکی از ۶۸ کشور پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای لغو روادید است.

پیش از پرداختن به ذکر نکاتی در این خصوص، ذکر تفاوت لغو روادید یکطرفه با دوطرفه را خالی از لطف نمی‌دانیم. لغو روادید یک‌طرفه را با ذکر یک مثال شرح می‌دهیم. مثلا زمانی ایران برای شهروندان جمهوری آذربایجان به صورت یکطرفه لغو رواید کرده بود. یعنی شهروندان آذربایجان میتوانستند بدون ویزا به ایران بیایند اما ایرانیها برای ورود به جمهوری آذربایجان مجبور بودند ویزا بگیرند. مبرهن است که در لغو دوطرفه، این امکان برای هر دو کشور مهیاست. حال ذکر چند نکته حائز اهمیت است. نخست اینکه با توجه به پروژه گسترده ایرانستیزی که از جانب غرب طراحی شده و در اذهان مردم دنیا ریشه دوانده است، لغو روادید، راهی خوب جهت شکست این پروژه به نظر میرسد. این سهولت امکان سفر به ایران، به نوعی یک دعوتنامه رسمی برای مردم برخی کشورهاست و امکان اینکه گردشگران، ایران را به عنوان مقصد سفر خود برگزینند، بیشتر می‌شود. حتی اخیرا رییس جامعه تورگردانان ایران درباره حذف تدریجی نام ایران از فهرست مقاصد سفر هشدار داده بود. مضاف بر اینکه ورود گردشگر به ایران، کمک شایانی به اقتصاد هم می‌کند و صرف هزینههای احتمالی برای لغو روادید را هم جبران خواهد کرد.
نکته دیگر اما در خصوص اعداد و ارقامی است که ضرغامی می‌گوید. وزیر میراث فرهنگی میگوید که لغو روادید ایران و ۶۸ کشور دنیا در دستور کار است. حال این ادعا را بر اساس علم ریاضی بررسی میکنیم. ایران تنها با ۷ کشور مرز مشترک دارد و تعداد تمام کشورهای موجود در قاره آسیا، ۴۶ کشور است. تعداد کل کشورهای جهان نیز ۲۰۶ کشور برآورد شده‎است. (این آمار به اندازه یک یا دو کشور درصد خطا دارد چرا که در به رسمیت شناختن برخی کشورها مثل تایوان، کوزوو، اسرائیل و امثالهم، اختلاف است.) در خصوص کشورهای عضو شانگهای و بریکس که ضرغامی معتقد است لغو روادید با آن اولویت دارد نیز جالب است بدانید کشورهای عضو شانگهای ۱۸ کشور و کشورهای عضو بریکس، امروز ۱۶ کشور هستند. مستحضرید که این ۶۸ کشور به هیچ شکل جفت و جور نمی‌شود و ما به شدت با این آمارسازی‌ها که اساس تمام خدمت‌رسانی‌ها را زیر سوال میبرد مشکل داریم و بارها نیز بر آن تاکید کردهایم. طبق ادعای ضرغامی و بر اساس آماری که ذکر آن رفت، قرار است روادید ورود به ایران برای نزدیک به نصف کشورهای جهان را لغو کنیم که اگر چنین است، به نظر ما اصلا اینکار انجام نشود؛ چرا که هم خطرناک است و هم غیرمنطقی است!
اگر بحث آمارسازی در این خصوص را به اصطلاح فاکتور بگیریم، لغو روادید ایران با کشورهای هممرز و همسایه خود، محتمل و سودمند به نظر میرسد. عربستان، منتفعترین کشور هدف در این مهم است که به احتمال قریب به یقین، لغو روادید ایران با این کشور به شکل دوطرفه خواهد بود و این برای زائران مکه و مدینه، خبر خیلی خوبی است. این اتفاق در رابطه با ازبکستان هم مسیر خوبی را پیموده و روسیه نیز یک قانون جدید را تصویب و اعلام کردهاست که بر اساس آن، ایرانی‌ها و شهروندان ۱۷ کشور دیگر می‌توانند بدون نیاز به ویزا به مدت ۸ روز به این کشور سفر کنند. حال باید منتظر کشورهای دیگر این لیست باشیم تا یکی از سودمندترین طرحهای گردشگری با هدف مقابله با پروژه ایرانستیزی، به مرحله اجرا برسد.

  • نویسنده : سایه برین-روزنامه نگار