موافقت شرکت فرودگاه‌ها با تحویل‌گیری فرودگاه‌های عسلویه و ماهشهر
موافقت شرکت فرودگاه‌ها با تحویل‌گیری فرودگاه‌های عسلویه و ماهشهر

    ماهور مهراد / امروزه صنعت هوایی در کشور پیشرفت چشمگیری داشته است. درحال حاضر ۹۰ فرودگاه درکشور در حال ارائه خدمات هستند و دیگر مانند گذشته نیست که فقط ۲ یا ۳ شهر فرودگاه داشته‌باشند. در حال حاضر ۵۹ فرودگاه در کشور وجود دارد که ۵ فرودگاه از فرودگاه‌های تحت مالکیت مناطق آزاد […]

 

 

ماهور مهراد /

امروزه صنعت هوایی در کشور پیشرفت چشمگیری داشته است. درحال حاضر ۹۰ فرودگاه درکشور در حال ارائه خدمات هستند و دیگر مانند گذشته نیست که فقط ۲ یا ۳ شهر فرودگاه داشته‌باشند.
در حال حاضر ۵۹ فرودگاه در کشور وجود دارد که ۵ فرودگاه از فرودگاه‌های تحت مالکیت مناطق آزاد و نیروهای نظامی و ۵۶ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور است.
از ۵۶ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور، ۱۳ فرودگاه با مجوز بین‌المللی، ۲۷ فرودگاه دارای مرز هوایی و ۲۰ فرودگاه داخلی فعالیت می‌کند که فرودگاه‌های بین‌المللی مهرآباد، امام خمینی، هاشمی نژاد مشهد، بندرعباس، تبریز، زاهدان ، شیراز و یزد، ۸ فرودگاه بین‌المللی کشور هستند.
فرودگاه‌های آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، اهواز، بجنورد، بم، بندرلنگه، بوشهر، بیرجند، خرم‌آباد، رشت، رفسنجان، زنجان، ساری، سبزوار، سنندج، سیرجان، شهرکرد، کرمان، کرمانشاه، لارستان، گرگان، لامرد و همدان و فرودگاه‌های ابوموسی، ایرانشهر، ایلام، پارس‌آباد مغان، جهرم، جیرفت، خوی، داراب، رامسر، زابل، زرقان، سراوان، سمنان، سهند، شاهرود، طبس، فسا، کلاله، نوشهر و یاسوج نیز فرودگاهایی هستند که فقط پروازهای داخلی به و از آنجا انجام می‌شود.
برخی دیگر از فرودگاه‌ها به علت محدودیت زیرساختی در بخش باند پروازی به هواپیماهای کوتاه بُرد و سبک نیاز دارد چرا که طول و وضعیت سطوح پروازی این فرودگاه‌ها به گونه‌ای نیست که امکان نشست و برخاست هواپیماهای متوسط و پهن پیکر درآنها وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه در بسیاری از فرودگاه‌ها به علت نبود تقاضای کافی برای شرکت‌های هواپیمایی توجیه استفاده از هواپیماهای متوسط و بزرگ برای استفاده در این فرودگاه ها وجود ندارد.
همانطور که گفتیم، ۵۶ فرودگاه در مالکیت شرکت فرودگاه هاست که این رقم تا چندی پیش ۵۴ عدد بود و حالا با الحاق فرودگاههای عسلویه و ماهشهر به شرکت فرودگاهها این عدد به ۵۶ رسیده است. در همین ارتباط در روزهای گذشته رئیس سازمان هواپیمایی کشور از موافقت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران از تحویل گیری فرودگاه‌های عسلویه و ماهشهر خبر داد و اظهار کرد که مالکیت فرودگاه‌ها با این شرکت است و سازمان هواپیمایی کشور به موضوع مالکیت ورود نمی‌کند.
تورج دهقانی زنگنه درباره اینکه «برخی رسانه‌ها اظهار داشتند که سازمان هواپیمایی کشوری از تحویل گیری فرودگاه ماهشهر خودداری ورزیده اند، آیا این خبر صحت دارد؟»، عنوان کرد: مالکیت فرودگاه‌ها با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران است و قرار شده این شرکت در گام نخست، فرودگاه‌های عسلویه و ماهشهر را تحویل بگیرد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تحویل‌گیری فرودگاه ماهشهر به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران مربوط می‌شود که به دلیل موضوع مالکیت، این سازمان به موضوع مالکیت فرودگاه‌ها ورود نمی‌کند.
گفتنی است، پیش از این کاپیتان دهقانی زنگنه درباره گزارش نهایی علت سانحه فرودگاه ماهشهر که در تاریخ هفتم اسفندماه سال گذشته رخ داد و در جریان این سانحه هواپیمای بویینگ ام دی کاسپین از مسیر باند منحرف شد، گفته بود: هدف از بررسی سوانح، شناختن ریشه‌های رویداد و جلوگیری از رخداد مجدد آن با شناسایی و پیاده سازی اصلاحات لازم جهت حذف زمینه‌های تکرار آن بوده است.
وی اذعان کرده بود: پس از انتشار گزارش نهایی سازمان در خصوص سانحه هواپیمای مسافری MD83 شرکت کاسپین در فرودگاه ماهشهر و در ادامه گفتگوی مدیر کل فرودگاه‌های استان خوزستان با توجه به اینکه محتوای خبر منتشر شده وجود ناهماهنگی و عدم مسولیت پذیری را القا می‌کرد در قالب یک اقدام پیشگیرانه، به منظور حفظ ایمنی و تا مشخص شدن نتیجه بررسی‌ها دستور توقف فعالیت فرودگاه صادر شد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرده بود: پس از آن با دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و رایزنی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها، شرکت فرودگاه‌ها در گام نخست مسوولیت ناوبری فرودگاه‌های ماهشهر و عسلویه را بصورت مکتوب پذیرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرده بود: با این تمهید، ادامه فعالیت فرودگاه ماهشهر و برقراری پروازها، از سوی سازمان هواپیمایی کشوری با رعایت کامل ایمنی مورد موافقت قرار گرفته است.
گفتنی است که در بین ۹۰ فرودگاهی که در کشور در حال ارائه خدمات هستند و یا در دست احداث اند، ۱۳ فرودگاه بین المللی داریم. از آنجا که فرودگاه های بین المللی دارای اهمیت بیشتری هستند و بحث خدمت رسانی به مسافرین دیگر سرزمین هاست، سطح کیفی خدمات به کار رفته در این فرودگاه ها نیز در جایگاه بالاتری قرار دارد. بنابراین جای تعجب ندارد که در فهرست بهترین فرودگاه های ایران، فرودگاه های بین المللی تهران مقام اول را دارند. فرودگاه های بین المللی امام خمینی و فرودگاه مهرآباد در تهران علاوه بر اینکه بیشتری تعداد پروازهای ممکن در کشور را دارند و شلوغ ترین فرودگاه های کشور هستند، جز بهترین فرودگاه های کشور نیز هستند. طبق آخرین آمار از سازمان هواپیمایی کشور، چیزی حدود ۷۰ درصد پروازهای کل ایران توسط این دو فرودگاه انجام میشود.
فرودگاه بین المللی کیش بعد از فرودگاه دستغیب شیراز، پنجمین فرودگاه پرتردد کشور است. فرودگاه کیش از نظر باری و مسافری، پذیرای حجم بالایی از نقل و انتقال است. طبق آمارهایی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، سالانه حدود ۲۴ هزار پرواز در هواپیما به نشست و برخواست پرداخته اند و بیش از ۳۰ میلیون نفر از طریق این فرودگاه جا به جا شده اند.