میزان دیه باید بیش از ۳ میلیارد تومان باشد
میزان دیه باید بیش از ۳ میلیارد تومان باشد

پژوهشگاه قوه قضاییه در اثر پژوهشی اخیر خود، به آسیب‌شناسی نرخ دیه در نظام حقوقی ایران پرداخته و عنوان کرده نرخ فعلی دیه در کشور ما واقعی نیست و اگر قرار بود واقعی باشد، بیشتر از ۳ میلیارد تومان می‌شد. در این اثر پژوهشی که توسط گروه مطالعات قضای اسلامی پژوهشگاه قوه قضاییه، تهیه و […]

پژوهشگاه قوه قضاییه در اثر پژوهشی اخیر خود، به آسیب‌شناسی نرخ دیه در نظام حقوقی ایران پرداخته و عنوان کرده نرخ فعلی دیه در کشور ما واقعی نیست و اگر قرار بود واقعی باشد، بیشتر از ۳ میلیارد تومان می‌شد.
در این اثر پژوهشی که توسط گروه مطالعات قضای اسلامی پژوهشگاه قوه قضاییه، تهیه و تدوین شده است، ابتدا مفهوم دیه در معنای لغوی و فقهی مورد بررسی قرار گرفته و سپس تعیین دیه در عصر حاضر بررسی شده است.
این اثر پژوهشی پس از نگاهی به سیر تعیین دیه در نظام حقوقی ایران پس از انقلاب اسلامی، در بخش چهارم این سوال را مطرح کرده است که آیا نرخ دیه واقعی است؟ و در پاسخ به سوال خود بیان کرده است: «مطابق ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ نرخ دیه باید همه ساله بر اساس آنچه در شرع آمده است تعیین شود اما پر واضح است که در حال حاضر به این ماده عمل نمی‌شود زیرا موارد شرعی دیه همان است که در ماده ۲۹۷ قانون سابق بیان شده بود و جز حله یمنی که اکنون وجود خارجی ندارد یا بسیار کمیاب است و نمی‌تواند مبنای محاسبه دیه قرار گیرد، موارد پنج‌گانه دیگر (صد شتر، ۲۰۰ گاو، یک هزار گوسفند، یک هزار دینار مسکوک و ۱۰ هزار درهم مسکوک) هیچ‌گوه مطابقتی با نرخ اعلامی از سوی قوه قضاییه ندارد.
بر اساس آنچه گذشت باید گفت نرخی که اکنون برای دیه تعیین می‌شود واقعی نیست و صرفا بر اساس موازینی چون قدرت اقتصادی عموم شهروندان و توان شرکت‌های بیمه تعیین می‌شود و نمی‌بایست آن را نرخ واقعی دیه به شمار آورد. به عنوان مثال معادل ارزش هزار مثقال شرعی یا همان هزار دینار، حدود ۳۵۱۵ گرم است. حال اگر هر گرم طلا را با قیمت فعلی یک میلیون تومان در نظر بگیریم، دیه بر اساس دینار یا طلا، سه میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومان خواهد بود که تفاوت چشمگیری یا نرخ اعلامی از سوی قوه قضاییه است. چه بسا اگر هزار رأس گوسفند ملاک قرار گیرد، این مبلغ فراتر نیز می‌رود.
این در حالی است که نرخ دیه برای سال ۱۴۰۰ از سوی قوه قضاییه در ماه‌های غیر حرام ۴۸۰ میلیون تومان و ماه‌های حرام ۶۴۰ میلیون تومان اعلام شده است.

روز جهانی هوای پاک با شعار «هوای سالم
سیاره سالم» برگزار می‌شود
مراسم روز جهانی «هوای پاک برای آسمان‌های آبی» با موضوع «هوای سالم، سیاره سالم» هفتم سپتامبر برابر با ۱۶ شهریور ماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.
به دنبال افزایش علاقه جامعه بین‌المللی به هوای پاک و تأکید بر لزوم تلاش بیشتر برای بهبود کیفیت هوا و حفظ سلامت انسان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، هفتم سپتامبر را در تقویم خود به نام روز جهانی هوای پاک برای آسمان‌های آبی نامگذاری کرده است.
آلودگی هوا به عنوان یک چالش جهانی و فرامرزی دارای آثار گسترده‌ای است که از جمله می‌توان به اثرات جبران ناپذیر آن بر سلامت انسان که از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در سطح جهان با سالانه ۷ میلیون مرگ زودرس به شمار می‌رود، اشاره کرد.
اولین مراسم روز جهانی هوای پاک برای آسمان‌های آبی با هدف ایجاد اقدام جامعه جهانی برای تشویق همکاری‌ها در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و مقابله با آلودگی هوا، با شعار هوای پاک برای همه در هفتم سپتامبر سال ۲۰۲۰ برگزار شد، دومین مراسم این روز نیز با موضوع هوای سالم، سیاره سالم در هفتم سپتامبر برابر با ۱۶ شهریور ماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.
شعار امسال اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان، به ویژه در طول همه گیری COVID-۱۹، اولویت نیاز به هوای سالم و پاک برای همه شامل موضوعاتی همچون تغییرات اقلیم و اهداف توسعه پایدار را هدف قرار داده است. در این راستا، برگزاری یک رویداد ویژه تحت عنوان گفت و گوی عالیرتبه، توسط برنامه محیط زیست ملل متحد ۱۶ شهریور ماه تعیین شده است.
بر این اساس مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد از تمامی کارشناسان، نمایندگان دولتی، دانشگاهیان و جوامع مدنی و علاقه مندان دعوت کرده است به منظور اطلاع از یافته‌های کلیدی برنامه محیط زیست ملل متحد در ارتباط با اقدامات مقابله‌ای با آلودگی هوا، در این رویداد آنلاین شرکت کنند.
علاقه مندان می‌توانند از طریق نشانی https://www.unep.org/events/unep-event/celebrating-۲nd-international-day-clean-air-blue-skies# از مراسم روز بین‌المللی «هوای پاک برای آسمان‌های آبی» بهره مند شوند.
تمدید مهلت ارسال طرح‌های پیشنهادی
به برنامه عمران سازمان ملل متحد
فراخوان طرح پیشنهادی برنامه کمک‌های کوچک مقیاس تسهیلات محیط‌زیست جهانی سازمان ملل متحد (جف) تا ۲۵ شهریور ماه امسال (۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱) تمدید شد، پیش از این مهلت ارسال تا ۹ شهریورماه بود.
برنامه کمک‌های کوچک مقیاس تسهیلات محیط‌زیست جهانی برنامه عمران سازمان ملل متحد، با هدف حمایت از جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد برای مقابله با کووید-۱۹ برگزار می‌شود.
برنامه کمک‌های کوچک مقیاس تسهیلات محیط زیست جهانی برنامه عمران سازمان ملل متحد در ۴۵ کشور از جمله ایران اجرا خواهد شد و مرحله دوم فاز اول حمایت از مناطق تحت حفاظت جوامع محلی در رابطه با کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است.
هدف این فراخوان، در درجه اول مقابله با آثار کووید ۱۹ در جوامع محلی و آثار ثانویه آن بر حیات وحش، کشاورزی، جنگل‌ها و دانش سنتی و در درجه دوم، ممانعت از گسترش خارج از کنترل این بیماری در این جوامع خواهد بود.
از این رو از سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های محلیذیصلاح دعوت می‌شود که طرح پیشنهادی خود را در ارتباط با همه گیری کووید ۱۹ در مناطق تحت حفاظت جوامع محلی متناسب با موقعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی این مناطق و برنامه های ملی پاسخ به همه گیری (کووید۱۹) تا ۲۵ شهریور ماه سال جاری ارائه کنند.
محورهای پیشنهادی فراخوان شامل نظام‌های تولید غذا، کشاورزی بوم شناختی و جنگل –زراعی، استفاده پایدار و مدیریت بهینه از حیات وحش، پیشگیری از زئونوز (بیماری مشترک دام و انسان) و همه گیری آتی، انتقال دانش سنتی پزشکی، استفاده از دانش سنتی، مدیریت و مهار حریق، رویکردهای اقتصاد چرخشی محلی، توان افزایی و ظرفیت سازی – مهارت افزایی جوامع محلی و اطلاع رسانی و تبادل تجربیات از طریق روش‌های متناسب با فرهنگ است.