ناترازی بهارستان و پاستور
ناترازی بهارستان و پاستور
سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود بازهم از مجلس انتقاد کرد و گفت: ناترازی‌هایی که به واسطه تغییراتی که در مجلس در لایحه بودجه اتفاق افتاده بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، که این عدد بسیار بالا و چشمگیری است.

ملیحه منوری سردبیر و قائم مقام مدیر مسئول – سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود بازهم از مجلس انتقاد کرد و گفت: ناترازی‌هایی که به واسطه تغییراتی که در مجلس در لایحه بودجه اتفاق افتاده بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، که این عدد بسیار بالا و چشمگیری است و به نوعی شاکله بودجه را تحت تاثیر قرار داده است و حدود یک پنجم کل بودجه کشور به مصارف اضافه شده که منابعی برایش پیش‌بینی نشده است.
بر اساس روند بودجه نویسی در ایران مرحله تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه با ارسال بخشنامه بودجه به امضای رئیس جمهور از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به وزارتخانه ها،موسسات دولتی، شرکتهای دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و کلیه دستگاه های اجرایی که به نحوی از بودجه بهره من می شوند آغاز می شود. بعد از ارسال بخشنامه بودجه، دستگاه های اجرایی نسبت به تهیه و تدوین بودجه پیشنهادی خود اقدام می نمایند و سپس در آخرین بخش این مرحله بودجه های پیشنهادی پس از تعدیل و اصلاحات لازم در هیات وزیران به تصویب رسیده و به صورت لایحه بودجه توسط ریاست جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.این روند تا زمانی که در درون دولت جریان دارد عموما تنش زا نیست، اما همین‌که به مجلس می‌رسد اختلافها آغاز می‌شود. ماجرای اختلاف اخیر مجلس و دولت که تقریبا یک دست و یک صدا هستند نشان می‌دهد که این پروسه به خودی خود تنش آفرین است و خیلی ارتباطی با گرایش سیاسی مجلس و دولت ندارد، مخصوصا در سال آخر مجلس که نمایندگان در صدد انتخاب مجدد هستند اختلافها بالا می‌گیرد، زیرا مجلسی ها برای رضایت حوزه انتخابیه خود اقدام به دستکاری های عجیبی می‌کنند که بودجه را از شکل و شمایل می‌اندازد. انتقادات اخیر بهادری جهرمی نیز در همین راستا است. وی که تغییرات مجلس در بودجه را بیش از ظرفیت دولت می‌داند تاکید کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از کسری بودجه که آن را ام الخبائث نامیدند و با توجه به نظرات متعدد و اجماعی کارشناسان که کسری بودجه را یکی از اصلی‌ترین علل ایجاد تورم در کشور و ناترازی در سایر حوزه دانسته‌اند، طبیعتا انتظار می‌رود بتوان با همراهی و هم فکری و نگاه کارشناسی کشور این مهم را در مراحل بعدی مورد بازنگری قرار دهیم. مراحل تصویب بودجه هنوز نهایی نشده است و برای بررسی سایر ابعاد و زوایا و جزئیات بودجه همچنان فرصت باقی است. تحقق رشد اقتصادی جز در گرو تامین هزینه‌های سرمایه گذاری و عمرانی ممکن نخواهد بود، به همین جهت از همکارانمان در مجلس خواهش می کنم که نگاه و خط قرمز همه ما کنترل و مهار تورم باشد و بتوانیم رشد اقتصادی ۸ درصد را که در سیاست‌های کلی نظام آمده است را محقق کنیم. تحقق رشد اقتصادی جز با جلوگیری از ریخت و پاش‌ها و جلوگیری از هزینه‌های غیرضرور محقق نخواهد شد. کنترل و مهار تورم جز از طریق کنترل و مهار کسری بودجه محقق نخواهد شد.اظهارات اخیر سخنگوی دولت اگرچه حقایقی را در خود نهفته دارد، اما نوعی فرار رو به جلو هم در آن دیده می‌شود و معلوم است دولت از همینک قرار است ناکامی احتمالی خود در رشد اقتصادی را به گردن دست‌کاری مجلس و کسری بودجه بیاندازد.ازجمله موارد جدی اختلاف میان دولت و مجلس می‌توان به افزایش حقوق کارمندان و کارگران اشاره کرد. همچنین برخی افزایش بودجه‌های عجیب نظیر اتفاقی که برای صداوسیما افتاد به اعتراض گسترده افکار عمومی و برخی از نهادهای دولتی نظیر سازمان برنامه و بودجه شده است.ماجرای تازه میان پاستور و بهارستان تقریر چندباره همان مشکل قدیمی است که در آن حدود اختیارات با حدود قانون، عقل و انصاف تعارض دارد و از آنجا که هیچ کلیت یا برنامه واقعا بلندمدتی درکار نیست و چشم‌انداز ها نیز بیش‌تر جنبه تزئینی دارند تا واقعی، نتیجه کار به سرانجام خوبی نخواهد رسید و مثل تمام ادوار قبل گره ای تازه به گره های قبلی اضافه خواهد شد.

  • نویسنده : ارسالی توسط ملیحه منوری