ناخدای کشتی طوفان‌زده آموزش و پرورش
ناخدای کشتی طوفان‌زده آموزش و پرورش
از بین گزینه‌هایی که تاکنون به‌عنوان وزیر احتمالی آموزش و پرورش بر سر زبان‌هاست، به نظر می‌رسد «دکتر محمدباقر نوبخت»، سیاست‌مدار اعتدال‌گرا و اقتصاددان نهادگرا بهترین گزینه و شایسته‌ترین آنهاست.

نوبخت این معلّم و مدیر دغدغه‌مند با کوله‌باری از تجاربِ یک دوره مدیر کلی در آموزش وپرورش کرمانشاه، سابقه چهار دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و همچنین تکیه بر جایگاه راهبردی و خطیری مثل ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور در قامتِ یک راهبر و مدیر استراتژیک در سخت‌ترین روزها و شرایطِ تحریمی کشور، شناخت و رویکرد بسیار خوبی به آموزش و پرورش به‌عنوان بزرگ‌ترین دستگاهِ انسان‌سازی و تربیت نیروی انسانی و مولدِ سرمایه اجتماعی دارد.
وی همچنین دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه پیزلی و همچنین دکترای مدیریت از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است و فعالیت شغلی خود را از اواخر دهه ۱۳۵۰ در آموزش و پرورش رشت آغاز کرد. نوبخت در چهار ادوار مجلس شورای اسلامی، در دوره‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم، به‌عنوان نماینده رشت و خمام فعالیت می‌کرد. وی پیشتر از دولت یازدهم، به‌عنوان معاون پژوهش‌های اقتصادیِ مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می‌کرد.
این مردِ بی‌قرارِ فرهنگ و سرمایه‌سازِ انسانی و هنرمندِ بودجه‌گیری با درایتِ برنامه‌ریزی و ثروت‌سازی درون‌سازمانی و… بیشتر از دیگران، با آسیب‌ها و چالش‌ها و خصوصاً سوءِ تدبیرهایی که این اَبَروزارت‌خانه را به ورطه سقوط کشانده است، آشنایی دارد.
اکنون که حالِ آموزش و پرورش کشور اصلاً خوب نیست و واقعاً در معرض یک تهدید جدّی و ناامیدکننده‌ای قرار دارد، یک شخصِ کاربلدِ و راهبرِ ثابت شده‌ای می‌خواهد که همواره مدافع، راه‌گشا و تسهیل‌گرِ مسیرِ منزلت و معیشتِ فرهنگیان و بازنشستگان و امور به‌روزِ آموزشی و پرورشی بوده تا بتواند با چاشنیِ سواد و درایت و طراحی یک نقشه راه، استراتژی دقیق و برنامه عملیاتی صحیح، چالش‌های موجود در آموزش و پرورش از طریق روابطِ خود و با یک عزم ملّی دستگاه‌های ذی‌مدخل و با کمک و هدایت یک وزیرِ شاخص دلسوز، مقتدر، گره‌گشایی نماید.
امیدواریم که دکتر نوبخت، این معلّم کهنه‌کار و سربازِ کهن بتواند متفاوت از بقیه مانند یک ناخدای امین و کارآ این کشتی طوفان‌زده آموزش و پرورش را به ساحل امن برساند.
دکتر محمدباقر نوبخت انصافاً با ایفای نقشی موثر در اجرای متناسب‌سازی حقوقِ بازنشستگان عزیز با جلبِ اعتمادِ میلیون‌ها بازنشسته، اکنون از پایگاهِ اجتماعی خوبی در بین فرهنگیان بازنشسته برخوردار است و به‌عنوان یک قهرمانِ بی‌بدیل در ذهن و دل‌شان، ماندگار شده است گرچه برخی قصد داشتند با شیطنت‌های سیاسی، مسئولیت تاخیر در اجرای رتبه‌بندی را به شانه‌های نوبخت و سازمان برنامه و بودجه گره بزنند امّا دقیقاً یادمان هست که علی‌رغم همه مشغله‌ها، هر بار که خدمت دکتر نوبخت رسیدیم نه تنها، ایشان با آغوش باز پذیرای نمایندگانِ معلّمان و بازنشستگان عزیز بودند و حتی به‌دفعات و به‌کرّات چه حضوری و چه در مکالمات تلفنی اعلام می‌کردند به‌جای پیگیری مطالباتی همچون فوق‌العاده‌ها و…، پیگیرِ رتبه‌بندی معلّمان باشید. امروز به‌روشنی برای همگان مشهود و ملموس است که هم‌وزن و هم‌تراز دانستنِ نوبخت با احترام به دیگر گزینه‌ها، یک قیاس مع‌الفارق است.نوبخت به‌عنوان یک بِرندِ وزین و با مَشی و مرام سیاسی اعتدال‌گرایی خود، اثبات خواهد کرد می‌تواند با به‌کارگیری یک تیم توانمند و کارآمد گامی اثربخش برای معلّمان و آموزش و پرورش این کشور بردارد.
یقیناً نوبخت به دولتی‌بودن شأن تعلیم و تربیت، تقویت مدارس دولتی و برابری و عدالت آموزشی ایمان دارد و هیچ‌گاه به‌دنبال ترویجِ مدارسِ شکست‌خورده چارتری نبوده و نخواهد بود.
آری نوبخت با کلوله‌باری از تجارب و اندوخته‌های علمی و پژوهشی، چالش‌های آموزش و پرورش را خوب می‌شناسد و نسبت به چاکراه‌ها و برون‌رفت از معضلات مختلف، آگاهی، تسلّط و برنامه متناسب دارد. او به دنبال ساماندهی وضعیتِ مدارس، بهبودِ معیشت و ارتقای منزلتِ معلّمان، حمایت از بازنشستگان، نیروهای خدماتی و حق‌التدریسی و رفع نیازهای آموزش و پرورش به طُرُقِ شایسته است و از این منظر بر افزایش رضایت عمومی و امیدآفرینی کمک شایانی خواهد کرد.