نارضایتی همزمان بیماران و پزشکان
نارضایتی همزمان بیماران و پزشکان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها را باعث اختلال در چرخه تأمین دارو دانست.

سرویس اجتماعی جمله، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها را باعث اختلال در چرخه تأمین دارو دانست.

به گزارش جمله وضعیت آنقدر پیچیده و وخیم شده است که فقط داروخانه سیزده آبان بیش از هزار میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب دارد، وقتی سیستم نتواند منابع را در اختیار شرکت‌های دارویی قرار دهد موجب شکست در فرایند تأمین دارو می‌شود و ضرر این بی‌کفایتی به جان مردم می‌رسد.
بر اساس قانون سازمان‌های بیمه گر موظف هستند ۴۵ روز پس از ارسال صورت حساب مراکز، طلب این مراکز را پرداخت کنند و ۶۰ درصد صورت حساب را در ابتدای ارائه خدمات به مراکز و مؤسسات پرداخت کنند. برخی از مطالبات دانشگاه علوم پزشکی تهران مربوط به سال ۱۴۰۱ است.در این میان بیشترین بدهی بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی تهران مربوط به بیمه تأمین اجتماعی است. بدهی بیمه تأمین اجتماعی به داروخانه‌ها از ۱۵ ماه هم عبور کرده و بدهی بیمه سلامت کمتر و مربوط به چند ماه اخیر است.کارشناسان معتقدند آینده بخش دارویی کشور وابسته به پرداخت به موقع بیمه‌ها است و تأخیر در پرداخت این مطالبات، چرخه تأمین دارو را با مشکل مواجه ساخته است.
پیش از این مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در خصوص تاخیر در پرداخت مطالبات طرح دارویار به داروخانه‌ها گفته بود پرداخت سهم ارز ترجیحی داروخانه‌ها بر عهده سازمان هدفمندی یارانه هاست و از عهده بیمه سلامت، خارج است و آخرین پرداخت در این بخش مربوط به دی سال قبل است و منابع این بخش را باید سازمان هدفمندی یارانه‌ها تامین کند.
به گفته متخصصان با پرداخت به موقع بدهی بیمه‌ها، می‌توان برای کادر درمان، دانشگاه‌های علوم پزشکی و داروخانه‌های استان‌های محروم و کم برخوردار، مشوق و انگیزه ایجاد کرد و یکی از دلایلی که ۶۰ درصد پزشکان متخصص در ۵ کلانشهر کشور هستند به این خاطر است که توانسته‌اند این خلاء را با ایجاد مطب‌های خصوصی پُر کنند اما استان‌های محروم از ظرفیت مطب‌های خصوصی نمی‌توانند استفاده کنند، بنابراین پرداخت معوقات در زمان مناسب می‌تواند کارساز باشد.
طبق قانون بیمه‌ها باید ظرف یک ماه ۶۰ درصد مطالبات مراکز و مؤسسات طرف قرارداد و ظرف سه ماه با آنها تسویه کنند.
این در حالی است که چنین اتفاقی هرگز رخ نمی‌دهد و بیمه‌ها از قانون تمکین نمی‌کنند. همین موضوع باعث اعتراض و گلایه مراکز و مؤسسات درمانی طرف قرارداد بیمه‌ها می‌شود و در نهایت، از عقد قرارداد با آنها امتناع می‌کنند.
نتیجه این چالش و دعوا، باعث می‌شود بیمه شدگان ضرر کنند و هزینه‌های درمان را از جیب پرداخت کنند.
گاهی به دلیل تعلل بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و عدم نقدینگی موجود توانایی خرید یک وسیله برای بیمارستان کاهش پیدا کرده و در نتیجه خدمت مورد نیاز هم به سختی ارائه می‌شود، همین موضوع هم می‌تواند موجب کاهش نارضایتی بیمار شود.
درحال حاضر بیش از ۳۰۰ دستگاه یک میلیون دلاری مانند دستگاه‌های آنژیوگرافی، پت اسکن و دستگاه‌های شتاب دهنده در بیمارستان‌های کشور توزیع شده‌اند اما با این حال بیش از ۹۰ درصد درآمد مراکز دولتی از بیمه تأمین می‌شوند، و هنگامی که بیمه نتواند پول این مراکز را پرداخت کند، وضعیت سختی برای آنها به وجود آمده و نمی‌توانند خدمات باکیفیت را ارائه کنند.
بر اساس گزارش سازمان نظام پزشکی در شرایطی که امکان پرداخت به موقع مطالبات پزشکان از سوی سازمان های بیمه گر فراهم نباشد چه بخواهیم و چه نخواهیم درصدی از اعضای جامعه پزشکی به سمت و سویی سوق پیدا می کنند که بتوانند پول شان را وصول کنند دراین میان درصدی از جامعه پزشکی مجبور اند یا قراردادشان را با بیمه ها لغو کنند و با بیمه ها قرارداد نمی بندند یا به اشکال دیگری سعی می کنند جبران خسارت کنند.
اکثر گلایه پزشکان متوجه تاخیر طولانی ناموجه در پرداخت سهم بیمه به ارائه دهندگان خدمات است، آن‌ها دلخوشی نسبت به عملکرد بیمه‌های پایه بویژه بیمه تامین اجتماعی ندارند و این روزها چالش حوزه سلامت و پزشکان با تاخیر در پرداخت بیمه‌ها و بدقولی بیمه گران بر خلاف وعده‌هایی که در شروع پیاده کردن نسخه الکترونیک اعلام شد، بار دیگر تشدید شده است. بیمه پایه تامین اجتماعی در شرایطی پای تعهداتش نایستاده است که در این میان بیشترین میزان مراجعات مردم برای دریافت خدمات درمانی از مراکز درمان دولتی است که البته این بخش با چالشی به نام «بی پولی» و بد قولی بیمه تامین اجتماعی در پرداخت حق الزحمه پزشکان و… مواجه هستند.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اجتماعی