بيمه آتشسوزي را ميتوان يکي از مهمترين و جامعترين رشتههاي بيمهاي، اما ناشناختهترين آنها دانست. به گزارش روابط عمومی بیمه ملت؛ در حاليکه در اين رشته ميتوان تقريبا حدود ۳۰ خطر اضافي ديگر همانند سيل، زلزله، ترکيدگي لوله آب، سنگيني برف و ضايعات ناشي از برف و باران و… را ارائه داد، اما نامگذاري اين […]
بيمه آتشسوزي را ميتوان يکي از مهمترين و جامعترين رشتههاي بيمهاي، اما ناشناختهترين آنها دانست.
به گزارش روابط عمومی بیمه ملت؛ در حاليکه در اين رشته ميتوان تقريبا حدود ۳۰ خطر اضافي ديگر همانند سيل، زلزله، ترکيدگي لوله آب، سنگيني برف و ضايعات ناشي از برف و باران و… را ارائه داد، اما نامگذاري اين رشته با عنوان «آتشسوزي» باعث شده است که عموم مردم از پوششهاي تبعي آن اطلاعي نداشته باشند.
از طرفي ديگر کشور ما ايران جزء ۱۰ کشور بلاخيز در جهان بوده و احتمال وقوع زلزله با گستردگي گسلهاي فراوان، احتمال وقوع سيل و… در آن زياد است که با بيمههاي آتشسوزي ميتوان تا حد بسيار زيادي خسارات مالي وارده به افراد و اقشار جامعه را جبران کرد، اما با تمام تفاسير فوق، بيمههاي آتشسوزي سهم چنداني در پرتفوي کل صنعت بيمه را ندارند.
گرچه راهاندازي صندوق بيمه همگاني حوادث طبيعي ميتواند تا حدودي مشکل نبود بيمه و جبران خسارت در هنگام وقوع حادثه را براي همه جامعه برطرف کند، اما واقعيت اين است که پوششهاي بيمهنامه آتشسوزي جامع است و سقف تعهدات آن را نيز مشتري ميتواند انتخاب کند. ضمنا همانگونه که از نام صندوق مشخص است مربوط به حوادث طبيعي بوده و خطري همانند آتشسوزي را پوشش نميدهد.
نگاه صفر و صدي به حوادث، گاه باعث شده است که مردم نسبت به اين بيمهنامه بيتوجه باشند. عموم کساني که اتومبيل دارند، براي آن بيمهنامه بدنه خريداري ميکنند، چراکه از وقوع حادثه ميترسند، اما هنوز مشخص نيست چرا کساني که صاحب ملک هستند، نسبت به خطرهايي که ملک و اموال موجود در آن را تهديد ميکند، توجهي ندارند؟ اين در صورتي که است که ممکن است با يک آتشسوزي، در چند دقيقه ملکي را که براي خريد آن سالها زحمت کشيدهاند از دست بدهند.
تجربه نشان داده است که پس از وقوع حوادث بزرگي چون آتشسوزي ساختمان پلاسکو، سيل فروردينماه سال ۱۳۹۸، زلزله سرپلذهاب يا سقوط يک هواپيما در نزديکي مناطق مسکوني، تمايل براي خريد بيمهنامه آتشسوزي به صورت جهشي افزايش مييابد، اما پس از فروکشکردن تبوتاب اين حوادث، بار ديگر همه چيز به روال قبل بر ميگردد.
بيمهگران تلاش کردهاند با انتخاب حقبيمه مناسب و حتي ارائه تخفيفهاي مناسبتي، مردم را به خريد اين بيمهنامه ترغيب کنند، اما بايد نتايج چنين رويکردهايي را در آمار و ارقام صدور بيمهنامه آتشسوزي جستوجو کرد.
شرکت بيمه ملت که از سال ۱۳۸۲ بيمهنامه آتشسوزي را به مشتريان خود عرضه کرده است، در اين زمينه موفقيت خوبي داشته و تعداد بيمهنامههاي آتشسوزي صادره در سال ۱۴۰۰ نسبت به زمان سال نخست بيش از يک هزار برابر شده است. همچنين بيمهگزاران بزرگ صنعتي، اکنون سالهاست که براي ساليان پياپي مشتريان مهم شرکت بيمه ملت در اين رشتهاند و اين نشان از خدمات پس از فروش مناسب شرکت به آنهاست.
اميد که با توسعه فرهنگ بيمه، مردم با مزاياي اين خدمت بزرگ به ويژه در حوزه بيمههاي آتشسوزي بيش از پيش آشنا شوند و خود و اموال خود را در مقابل خطرهايي که هر لحظه در کمين است، تحت پوشش بيمهاي قرار دهند.