نامه سرگشاده کارگروه صنفی معلمان ایران به رییس جمهور
نامه سرگشاده کارگروه صنفی معلمان ایران به رییس جمهور

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رییسی رییس جمهور محترم سلام علیکم همانطور که مستحضرید دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان بزرگترین دستگاه دولتی کشور، با ۱۴ و نیم میلیون دانش آموز، حدود یک میلیون فرهنگی و بیش از ۳۰ میلیون اولیای دانش‌آموزان، ارتباط مستقیم دارد که به نوعی، به اهمیت این دستگاه عظیم […]

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رییسی رییس جمهور محترم

سلام علیکم

همانطور که مستحضرید دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان بزرگترین دستگاه دولتی کشور، با ۱۴ و نیم میلیون دانش آموز، حدود یک میلیون فرهنگی و بیش از ۳۰ میلیون اولیای دانش‌آموزان، ارتباط مستقیم دارد که به نوعی، به اهمیت این دستگاه عظیم و مهم انسان‌ساز، اشاره دارد. مطمئناً توجه به سرمایه گذاري در این امر مهم، حقیقتی انکار ناپذیر است و به نوعی، عملا همه جامعه به آن وابسته بوده و حتی چرخه‌ی نظم عمومی جامعه نیز با شروعِ فعالیت و بازگشایی مدارس، با پویایی و حرارت، به جریان و حرکت درمی‌آید. پس هر گونه قصور، بی توجهی و نگاه مصرفی به آموزش و پرورش، باعثِ خسران جبران‌ناپذیری به کل کشور خواهد شد. اما اگر آموزش و پرورشِ پویا و شایسته‌ای داشته باشیم قطعاً همه دستگاه‌ها، حتی اقتصاد ما نیز با توجه به خروجی، نیروهای انسانی کارآمد آن بهتر خواهد شد و به فرموده مقام معظم رهبری:« آموزش و پرورش سنگ بنای یک جامعه است.» بنابراین با توجه به نقش و اهمیت این دستگاه، متاسفانه فردی به دلیل داشتنِ صرفِ مدرک دانشگاهی و کمترین سبقه و درکِ شرایط (مدرسه، دانش آموز، اولیا و معلم) با نظریه و فرضیه‌های غیرعلمی و با انشاالله و ماشاالله، به جولانگاه و برای سکانداری وزارت معرفی شد که خوشبختانه، نه تنها از سوی کمیسیون تخصصی آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان و حتی از اکثریتِ نمایندگان مجلس، موفق به احرازِ رای اعتماد نگردید‌؛ بلکه با مخالفت و اعتراضِ قاطبه فرهنگیان کشور نیز مواجه شد.

لذا با توجه به موارد فوق؛ چالش‌ها، مطالبات و ویژگی‌های وزیر مورد وثوقِ نظر فرهنگیان کشور را به استحضار می‌رساند:

الف) چالش‌های پیش رو:

۱. ساختار ناکارآمد

۲. عدم ثبات مدیریتی و سوء مدیریت‌ها

۳. مشکل منزلت و معیشت معلمان

۴.دلزدگی و دلسردی از سیستم تبعیض آلود

۵. بروز یاس، ناامیدی شدید و حتی آرزوی مرگ در برخی از معلمان و خانواده‌هایشان به دلیل گرفتاری و نداری و عدم توازن دخل و خرج

۶.بی انگیزگی، تهدید آرامش؛ عدم امکان تشکیل زندگی برای معلمان جوان.

۷. اختلال ذهن و روان معلمان

۸. بروز نزاع و درگیری خانوادگی

۹. سرزنش و تحقیر از سوی فرزندان خصوصاً به خاطر انتخاب شغل معلمی

۱۰. جدایی و طلاق

۱۱. از هم پاشیدگی کانون مقدس خانوادگی معلمان

۱۲. عدم همخوانی محتوای کتب درسی با نیازهای روز جامعه

۱۳. ناکارآمدی بسیاری از معاونین کارشناسان و مدیران کل

۱۴. وجود مافیای قدرت

۱۵. غول کنکور؛

۱۶. کمبود بودجه

۱۷. کمبود فضای فیزیکی و استاندارد

۱۸. کمبود ابزار و تجهیزات لازم و مدرن

۱۹.:ناعدالتی آموزشی

۲۰ کمبود نیروی انسانی

۲۱. مشکل اقتصاد آموزش و پرورش

۲۲. حجم بالای کتب و مفاهیم درسی و عدم تاکید بر خلاقیت و تفکر

۲۳. عدم انجام قوانین مصوب شده

۲۴. ناکارآمدی بیمه‌ها و مسائل رفاهی معلمان

۲۵.دخالت سیاست در آموزش و پرورش

و ….

ب) مطالبات:

با گذشت ۴۳ سال از استقرار انقلاب اسلامی در ایران و رای اکثریت مردم به قانون اساسی، بر زمین ماندن اصل سی‌ام قانون اساسی یک نقیصه غیرقابل توجیه و عبور آشکار از قانون اساسی بوده و زیبنده نظام اسلامی نیست که برای آموزش فرزندان این مرز و بوم از خانواده آنان پول دریافت شود.

۱. اجرای سریع رتبه بندی با همترازی حداقل ۸۰ درصد حقوق هیات علمی دانشگاه‌ها با توجه به وعده انتخاباتی حضرتعالی به فرهنگیان؛

۲. رایگان بودن آموزش در تمام سطوح بر اساس نص صریح اصل سی‌ام قانون اساسی،

۳. رسیدگی به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان؛

۴. اجرای فوق العاده ویژه ۵۰ درصد؛

۵. افزایش پایه حقوقی معلمان خصوصا معلمان جوان؛

۶. اجرای سریع قوانین مصوب شده و معوقه؛

۷-  گسترش دانشگاه فرهنگیان؛

۸- چرخش معلمان از کارمندی به نیروی آموزشی و پژوهشی

۹- ثبات مدیریت،

 

 

۱۰. عدم دخالت سیاست در آموزش و پرورش؛

۱۱- همسان‌سازی دائمی حقوق بازنشستگان و شاغلین.

۱۲- بازگشت عقلانیت در صدور مجوز مدارس و مراکز غیردولتی

و …

لذا با عنایت به چالش‌های موجود و مطالبات فراوان و التهاب موجود در فرهنگیان در آستانه سال تحصیلی شایسته است پیرو قول‌های داده شده، وزیری برای سکانداری این دستگاه بسیار مهم و سرنوشت ساز انتخاب شود که از جنس معلم بوده و سطوح مختلف معلمی، اداری و مدیریتی در آموزش و پرورش را کاملا درک کرده باشد و به درد معلم و با مسائل تعلیم و تربیت آشنابوده و علاوه بر توان جوانی و پویایی، برمبنای علم، تخصص، تعهد، تجربه، کارآمدی، فردی انتخاب گردد که اهل تعامل با تشکل‌ها و نمایندگان فرهنگیان باشد و از نظرات و همفکری آنها در پیگیری مطالبات و انتخاب معاونین و مدیران کل و‌… استفاده کند؛ از سیاسی‌کاری اجتناب ورزد؛ ثبات مدیریتی را جدی بگیرد و…

کارگروه صنفی معلمان ایران

دوازدهم شهریور هزار و چهارصد