نبردِ  نظرسنجی‌ها
نبردِ  نظرسنجی‌ها

گروه سیاسی کرونا آفتی بود که سلامت و اقتصاد و سبک زندگی جامعه را در سطحی قابل توجه تغییر داد و امروز متوجه شدیم نظم حاکم بر مکانیسم‌های انتخاباتی ما را نیز به هم ریخت هرچند بیشتر نامزدها، در سخنان خود آن را در نظر نداشتند و سخنی از مواجهه با کووید ۱۹ در برنامه‌های […]

گروه سیاسی

کرونا آفتی بود که سلامت و اقتصاد و سبک زندگی جامعه را در سطحی قابل توجه تغییر داد و امروز متوجه شدیم نظم حاکم بر مکانیسم‌های انتخاباتی ما را نیز به هم ریخت هرچند بیشتر نامزدها، در سخنان خود آن را در نظر نداشتند و سخنی از مواجهه با کووید ۱۹ در برنامه‌های اقتصادی خود نزدند و چیزی از ویرانی سنگینی که این بیماری برای اقتصاد ملی به ارث گذاشت، نگفتند.

در ادوار قبل و در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، نامزدها به سفرهای استانی می‌رفتند و موجی که پس از این سفرهای انتخاباتی ایجاد می‌شد تمام کشور را در می‌نوردید، هم جامعه را در تلاطم و هیجان ناشی از انتخابات فرو می‌برد و هم ستادهای انتخاباتی نامزدها، با جمع‌کردن جمعیت، به شیوه‌ای کاملاً محترمانه و دیپلماتیک برای هم شاخ و شانه می‌کشیدند و به افکار عمومی نیز کُد می‌دادند که ما دست بالا را داریم.
این اجتماعات به دلیل کرونا و آسیب‌ها و خطرات ناشی از آن از دستور کار ستادهای انتخاباتی حذف شد و تا امروز هرچه نشست حضوری بود، با حداقل افراد و با رعایت پروتکل‌ها و ماسک بود و نامزد اصلی هم حضوری مجازی داشت که توان دمیدن در تنور انتخابات را نداشت و هنوز برخی بر این باور هستند که انتخابات به شور لازم برای تحقق مشارکت حداکثری نرسیده است.
نخستین جلسه مناظره مستقیم با وجود آن‌که حول محور اقتصاد بود توانست گرمایی به تنور انتخابات ببخشد و برخی رقبا نشان دادند این توان و انگیزه را دارند که آرای خاکستری و خاموش را به سمت خود جلب کنند حتی با توسل به تهمت و بداخلاقی که در انتخابات‌های ریاست جمهوری سابق هم رخ داده بود.
با آغاز مناظره‌های انتخاباتی، برخی ستادها با همکاری سایت‌های خبری همسو با خود، تلاش کردند جایگزینی برای همایش‌های مملو از جمعیت پیدا کنند تا افکار عمومی را به سمت خود بکشند و آن جایگزین، «نظرسنجی» است. این فعالان سیاسی و انتخابات، بر این باور هستند که با توجه به جامعیت فضای مجازی، می‌توانند با انجام نظرسنجی به نفع نامزد مورد نظر خود و انعکاس پیوسته آن در سطح کشور، مردم و افکار عمومی را متقاعد کنند که نامزد آنان برنده روز ۲۸ خرداد خواهد بود و همین باور، بهترین تبلیغات است.
همزمان با نخستین مناظره پخش مستقیم، واحد رسانه‌ای هر کدام از نامزدها اقدام به نظرسنجی کردند و نامزد خود را برنده راند اول این جدال نفس‌گیر معرفی کردند و برخی نیز در نظرسنجی خود، ادعا دارند جابه‌جایی قابل توجهی در آرای نامزدها صورت گرفت و حتی برخی مدعی شدند نامزد مورد نظر آنان تا ۲۰ درصد از رقبا پیش افتاد، البته رقبای انتخاباتی هم بیکار ننشستند و اقدام به حک کردن برخی سایت‌های نظرسنجی کردند.
این سبک و شیوه تبلیغاتی هم از فرصت‌هایی است که کرونا برای کشور و بسیاری دیگر از نقاط جهان ایجاد کرد که ممنوعیت فعالیت در فضای واقعی را با پُرکاری در فضای مجازی پوشش دهند اما هم فعالان ستادی و هم افکار عمومی چند نکته را نباید از نظر دور بدارند:
نخست این‌که امکان راستی‌آزمایی برخی ادعاهای طرح شده له یا علیه نامزدها در فضای مجازی، دشوارتراست و ضرورت دارد افرادی که به تولید برخی محتواها و نشر برخی اخبار به نفع نامزد مورد حمایت خود یا به زیان رقبا اقدام می‌کنند تعهد لازم را داشته باشند و هر ادعای گزاف و خبر خلاف واقعی را به صرف این‌که به نفع نامزد مورد نظر آنان یا به زیان رقبا است تولید نکنند یا به اشتراک نگذارند و در یک جمله اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند.
دوم این‌که افکار عمومی نیز هوشیاری لازم را حفظ کند و اجازه ندهد برخی با نقاشی کردن فضا و تزیین کمپین انتخاباتی نامزد مورد نظر خود، شهروندان و دارندگان حق رأی را به انحراف بکشانند و باور نادرستی را به آنان القا کنند. شهروندان، رجال شاخص و افکار عمومی باید بیش از همه به برنامه نامزدها توجه کنند و در نهایت تصمیم خود را بگیرند.
نکته سوم رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالان فضای مجازی نیز نباید به انتخابات ریاست جمهوری به چشم یک «بیزینس» و تجارت نظر کنند و هر کدام از نامزدهای ناکارآمد ریاست‌جمهوری امتیازی نقد یا نسیه را پیشهاد کرد، حاضر شوند شرافت قلم را نادیده بگیرند و به نفع نامزدی که می‌دانند اصلح نیست کار کنند.
فعالان رسانه به‌عنوان نگهبان جامعه و چشم سوم مردم بهتر از هر کسی می‌دانند اگر آدرس اشتباهی به افکار عمومی دادند و در مسیر «انتخاب اصلح» سنگ انداختند، به اندازه چهار سال باید در برابر تصمیمات نادرست، آسیب ببینند و سکوت کنند.
در پایان خود نامزدها نیز بهتر است بدانند هیچ راهکاری موثرتر از «صداقت و عزت نفس» نیست و افکار عمومی به‌خوبی این نکات را می‌داند و هرجا که ادعایی گزاف، تهمت یا سخنی ناصواب گفته شد، تشخیص داد و در نهایت براساس تشخیص خود تصمیم گرفت. به عبارت روشن‌تر نمی‌توان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، خیلی راحت و آسوده همه شهروندان را به خطا و اشتباه انداخت و به مراد خود رسید چون خورشید همیشه در پسِ ابر پنهان نمی‌ماند و حقیقت روزی بر همگان آشکار خواهد شد.