نشست شب شعر انجمن ادبی «قطره» برگزار شد
نشست شب شعر انجمن ادبی «قطره» برگزار شد
نشست شب شعر انجمن ادبی «قطره» به مناسبت شب یلدا در محل مجتمع دانشگاهی شهید صدرزاده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

به گزارش روزنامه جمله، اجرای این نشست دانشجویی را «شیما سلطانی‌زاده»، دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی و رئیس هیات مدیره انجمن ادبی قطره برعهده داشت؛ وی در خلال این مراسم به خوانش اشعاری از خود و حضرت حافظ نیز پرداخت.
در ابتدای این مراسم دکتر «لطیفه سلامت»، معاونت ریاست دانشکده به ایراد سخنانی در خصوص علت حافظ‌خوانی در جشن باستانی یلدا پرداخت و اظهار داشت: «شعر حافظ پر از اندیشه و تعمق است و بسیاری از شاعران از اشعار او وام گرفته‌اند. حافظ در بسیاری از کشورها مثل استرالیا و روسیه، بسیار شناخته شده‌است و مقام شامخی دارد.»
وی در خصوص نیل به معانی عمیق شعر حافظ گفت: «شعر ترجمه نمی‌تواند معانی را به همان شکل که بوده‌است کاملا منتقل کند و بهتر است اشعار حافظ در کشورهای دیگر، با علم به زبان و ادبیات فارسی و به همان شکل خوانده شوند.»
سلامت افزود: «خوانش اشعار حافظ فقط مربوط به دانشجویان و پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی نیست و همه باید از اشعار حافظ بهره ببرند. میزان تعلق خاطر ایرانی‌ها به او نیز تا حدی است که اگر در هر خانه حداقل یک کتاب شعر باشد، آن کتاب دیوان حافظ است.»
در ادامه مراسم دکتر «احمد خیالی خطیبی»، عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی فرهنگ برگزاری مراسم شب یلدا در ایران را واکاوی کرد. وی در تعریف واژه فرهنگ اظهار داشت: «فرهنگ دارای زیرمجموعه‌های تفکر، اندیشه، شرایط اجتماعی، مذهبی و در بازه زمانی طولانی است و نباید آن را با مد، سلیقه و نظر شخصی اشتباه گرفت.»
خطیبی اظهار داشت: «جا افتادن یک فرهنگ به این شکل نیست که امروز در جامعه وجود داشته باشد و دستور بدهیم که از فردا نباشد یا شکل دیگری باشد. چنانچه قصد تغییر فرهنگی را داشته باشیم باید برای آن جایگزین مناسب تعریف کنیم چرا که فرهنگ، همانند درخت ریشه‎ داری است که اگر قطع شود، جای خالی آن حفره‌ای خواهد بود که در صورت پر نشدن، باعث گمراهی خواهد شد.»
عضو هیات علمی دانشکده زبان و ادبیات فارسی در این خصوص مثال زد: «جشن باستانی چهارشنبه سوری به شکلی که امروز برگزار می‌شود، مثالی برای تشکیل خلاء در جامعه از لحاظ فرهنگی است. این جشن دارای مراسم بسیار زیبای ایرانی مثل قاشق‌زنی بوده‌است اما چون قدر این مراسم دانسته نشده و از بین رفته‌اند، جای آن‌ها را چیزی گرفته که جزو ناهنجاری‌های اجتماعی محسوب می‌شود و آن هم ساخت بمب و مواد آتش‌زا برای جشن و پایکوبی است.»
در بخش دیگری از این مراسم «فرزانه برومند»، دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی و دستیار آموزشی دانشکده شعری از خود در رثای حضرت حافظ را که بر روی کاغذ ابر و باد خطاطی کرده بود، برای حاضران قرائت کرد.
«سایه برین»، دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، عضو هیات مدیره انجمن ادبی قطره و روزنامه‌نگار روزنامه «جمله» نیز، به دلیل انتشار اخبار انجمن در این روزنامه، به ایراد سخنانی در خصوص انتشار این اخبار و شاکله روزنامه جمله پرداخت.
در پایان این مراسم، خانم ابوالقاسمی، عضو انجمن نویسندگان برتر ایران در خصوص این انجمن و نحوه عضویت در آن اظهار داشت: «این انجمن بدون دریافت هیچ‌گونه کمک هزینه‌ای از سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر، تا کنون توانسته در بسیاری از شهرهای ایران شعبه داشته باشد؛ همچنین در حال گسترش دامنه فعالیت خود به دیگر کشورهای جهان و ثبت لوح‌های تقدیر خود در یونسکو است.»
خانم ابوالقاسمی برای حاضران در مراسم، امکان عضویت در این انجمن با پنجاه درصد تخفیف را فراهم کرد و گفت: «همگان می‌توانند برای آگاهی از شرایط عضویت در این انجمن به آیدی تلگرام ay23mo16 پیام ارسال کنند.»
گفتنی‌است؛ انجمن نویسندگان برتر ایران دارای امکاناتی چون آموزش اصولی‌ترین نکات درست‌نویسی، اعطای کارت عضویت، برگزاری کارگاه آموزشی در تمام استان‌های ایران و گواهی شرکت در دوره آموزشی و برگزاری آزمون‌های دوره‌ای به صورت مجازی و اعطای لوح «عنوان نویسنده» برای اولین بار در خاورمیانه برای اعضای خود است.
در پایان این مراسم که عکسبرداری از آن را «کیمیا صارمی»، دانشجوی نخبه سابق دانشکده برعهده داشت، فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی «محمد کارت» برای حاضران به نمایش درآمد.

  • نویسنده : اختصاصی جمله/ سرویس فرهنگی