موزه واتیکان اجازه داد نقاشی ناتمام «سنت جروم» ـ اثر لئوناردو داوینچی ـ به مدت ۱۰۰ روز در آخرین محل زندگی این هنرمند به نمایش گذاشته شود.وقتی «لئوناردو داوینچی» در سال ۱۵۱۶ با پادشاه فرانسه سوگند وفاداری کرد و دعوت فرانسوا اول را برای زندگی در فرانسه پذیرفت، سه عدد از مشهورترین آثار خود شامل […]
موزه واتیکان اجازه داد نقاشی ناتمام «سنت جروم» ـ اثر لئوناردو داوینچی ـ به مدت ۱۰۰ روز در آخرین محل زندگی این هنرمند به نمایش گذاشته شود.وقتی «لئوناردو داوینچی» در سال ۱۵۱۶ با پادشاه فرانسه سوگند وفاداری کرد و دعوت فرانسوا اول را برای زندگی در فرانسه پذیرفت، سه عدد از مشهورترین آثار خود شامل «سنت جان باپتیست»، «باکره و کودک با سنت آن» و مشهورترین نقاشیاش «مونالیزا» را نیز با خود به فرانسه برد که هر سه نقاشی هماکنون در موزه لوور پاریس نگهداری میشوند.با این حال، برخی از کارشناسان آثار «لئوناردو داوینچی» عنوان کردهاند که ممکن است او نقاشی دیگری را نیز به فرانسه برده باشد؛ یک نقاشی ناتمام که «داوینچی» مجددا روی آن کار کرد و آن را بهبود بخشید اما علیرغم اینکه بیش از ۳۰ سال آن را در نزدیکی خود نگه داشت، هرگز تکمیل نشد.
نقاشی «سنت جروم در بیابان» که لئوناردو در دهه ۱۴۸۰ شروع به کار کرد، به ندرت خانه دائمی خود را در موزههای واتیکان ترک میکند اما امروز و در نتیجه یک قرارداد در خانهای در کلوس لوس ـ نزدیک قلعه سلطنتی در غرب فرانسه ـ که داوینچی بیش از دو سال تا زمان مرگش در آن زندگی کرد، به نمایش گذاشته شده است.
کمتر از ۲۰ نقاشی از آثار «لئوناردو داوینچی» تاکنون باقی مانده که البته نقاشی «سنت جروم در بیابان» بهترین و در واقع درخشانترین آنها نیست؛ این اثر نقاشی غمانگیز و عمدتاً بیرنگ قدیس لاغر و توبهکار قرن چهارم که پدر کلیسای مسیحی محسوب میشود را نشان میدهد که با سنگ بر سینهاش میکوبد.
«سنت جروم» محققی که در سالهای اقامت در بیابان، کتاب مقدس را از یونانی و عبری به لاتین ترجمه کرد، موضوعی محبوب در دوره رنسانس بود که هم نماد انسانگرایی و هم دین بود.