معاون گردشگری وزیرمیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه توسعه گردشکری داخلی و خارجی به عنوان اولویت مهم کشورمورد توجه جدی قرار گرفته است، گفت: در توسعه گردشگری نمی توان نقش راه آهن را در جابجایی گردشگران داخلی و خارجی نادیده گرفت. «ولی تیموری» روز دوشنبه در چهل و دومین نشست ستاد مرکزی […]
معاون گردشگری وزیرمیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه توسعه گردشکری داخلی و خارجی به عنوان اولویت مهم کشورمورد توجه جدی قرار گرفته است، گفت: در توسعه گردشگری نمی توان نقش راه آهن را در جابجایی گردشگران داخلی و خارجی نادیده گرفت.
«ولی تیموری» روز دوشنبه در چهل و دومین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور تمام دستگاه های اجرایی کشور در راه آهن برگزار شد، افزود: برای توسعه گردشگری کشور حمل ونقل ریلی و برنامه ریزی های شرکت راه آهن در ایجاد انگیزه بیشتری در این بخش، برای ما نقطه قوت بزرگی است.
وی اظهارداشت: در یک شهر و روستا به عنوان مقاصد گردشگران داخلی، امکان ساخت فرودگاه وجود ندارد، لذا در این مناطق استفاده از قطارهای مسافری برای گردشگران داخلی بسیار اجتناب ناپذیراست و باید در این بخش از خدمات شرکت راه آهن استفاده بیشتری شود.
معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآورشد: تحلیل های ما نشان می دهد که مقصد ۹۰ درصد گردشگران داخلی شهرهای کوچک و روستاها هستند وعموما اقشارمتوسط جامعه برای انجام سفرهای گردشگری در کشور تمایل بیشتری دارند.
تیموری سپس از برنامه های راه آهن در توسعه گردشگری داخلی و خارجی قدردانی کرد و گفت: سیر قطارهای مناسب می تواند در توسعه گردشگری در کشور بسیار تاثیرگذار باشد و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی گردشگری کشور از هرگونه برنامه ریزی و اقدامات راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این زمینه حمایت می کند.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۴۷۰۰ شرکت خدمات مسافرتی بخش خصوصی درکشور دارای مجوز برای فعالیت های قانونی در بخش گردشگری هستند، گفت: علاوه بر دستگاه های اجرایی، این شرکت ها نیز می توانند در توسعه گردشگری کشور بسیار ایفای نقش کنند.
معاون وزیر گردشگری تاکید کرد: بخش گردشگری یک حوزه فرابخشی است و تنها یک سازمان و یا دستگاه اجرایی در این بخش وظیفه ندارد، بلکه خدمت به مردم و گردشگران یک وظیفه عمومی است تا مردم عزیز ما با یک خاطره خوشی سفرهای خود را انجام دهند.
تیموری در پایان با اشاره به اهمیت جابجایی زائران حسینی توسط ناوگان ریلی کشور یادآورشد: خوشبختانه چهل و دومین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با ایام اربعین تقارن شده و این وظیفه مهمی است تا همه دست اندرکاران سفر با اولویت بتوانند به زائران حسینی در این ایام خدمت رسانی کنند.
لازم به ذکر است، چهل و دومین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و نمایندگانی از دستگاه های اجرایی کشور روز دوشنبه ( ۱۵ مهرماه سال جاری) در شرکت راه آهن برگزار شد.
معاون امور بندری سازمان بنادر عنوان کرد؛
دیگر کمبود کانتینر برای جابه جایی بار
نخواهیم داشت
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در منطقه خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به امکان خط تولید کانتینر حمل دریایی دست یافته است.
محمد علی حسن زاده در مراسم بهره برداری از خط تولید کانتینر حمل دریایی، اذعان داشت: نیاز فعلی کشور به کانتینر حمل دریایی حدود ۷۵۰ هزار TEU کانتینر ۲۰ فوت است که از این تعداد حدود ۲۰۰ هزار TEU کانتینر ۲۰ فوت در اختیار شرکت های کشتیرانی قرار دارد و بقیه خریداری و یا اجاره می شود.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با توجه به نیاز کشور به ۵۵۰ هزار TEU کانتینر ۲۰ فوت ، برای خرید هر یک از این کانتینرها بین ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ دلار ارز از کشور خارج می شود.
حسن زاده میزان اجاره هر کانتینر را روزانه ۵ دلار بیان و نتیجه گیری کرد: با ساخت و تولید این نوع کانتینر در داخل کشور ، علاوه بر جلوگیری خروج ارز از کشور، می توانیم با صادرات آن، ارز قابل توجهی را وارد کشور کنیم.
به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، در حال حاضر امکان تولید روزانه ۱۰۰ کانتینر در مجتمع کانتینر سازی ایرانی وجود دارد.
حسن زاده با اشاره به اهمیت تولید و خودکفایی در ساخت انواع کانتینرهای حمل و نقل دریایی در کشور، تصریح کرد: با ساخت استاندارد کانتینرهای ویژه تجارت دریایی در ایران، وابستگی به خارج از بین می رود و از این پس با خروج خطوط کشتیرانی از بنادر کشور، با کمبود کانتینر برای جابه جایی بار مواجه نخواهیم شد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در منطقه خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به امکان خط تولید کانتینر حمل دریایی دست یافته است، تاکید کرد: ساخت و تولید کانتینر استاندارد و مخصوص ترافیک دریایی به جز پوشش نیاز های داخلی ، قطعا می تواند از محل صادرات، برای کشور ارز آوری هم داشته باشد.
این در حالی است که محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در آیین بهرهبرداری از خط تولید کانتینرهای چندوجهی ضمن اعلام این مطلب که منابع وجوه اداره شده سازمان به تولید تخصیص مییابد، گفت: سازمان بنادر، بانک های عاملی را به عنوان همکار انتخاب می کند که در کوتاهترین زمان ممکن بتوانند تسهیلات را به متقاضیان تولیدکننده پرداخت کنند.