مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در آستانه روز جهانی هیدروگرافی با اعلام خبر موکول شدن دومین نشست مجمع عمومی سازمان بین المللی هیدروگرافی، با توجه به محدودیت های موجود جهانی، به اواخر آبان ماه ۱۳۹۹، اظهار داشت: حسب تصمیمات سازمان بین المللی هیدروگرافی و تایید کشورهای عضو، برخی از […]
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در آستانه روز جهانی هیدروگرافی با اعلام خبر موکول شدن دومین نشست مجمع عمومی سازمان بین المللی هیدروگرافی، با توجه به محدودیت های موجود جهانی، به اواخر آبان ماه ۱۳۹۹، اظهار داشت: حسب تصمیمات سازمان بین المللی هیدروگرافی و تایید کشورهای عضو، برخی از اقدامات مرتبط به صورت مجازی پیگیری می شود که انتخاب دو دبیر اجرایی این سازمان یکی از آن موارد است.
نادر پسنده درباره نقش ایران در انتخاب دبیر اجرایی سازمان بین المللی هیدروگرافی، تصریح کرد: با توجه به حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در اقدامات و تصمیمات منطقه ای و بین المللی مرتبط با هیدروگرافی به واسطه ریاست کمیسیون هیدروگرافی منطقه راپمی(RSAHC) و عضویت در شورای سیاستگذاری سازمان بین المللی هیدروگرافی، این مهم نیز توسط اداره کل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان به عنوان متولی امر هیدروگرافی و به نیابت از جمهوری اسلامی ایران، به صورت الکترونیکی انجام پذیرفت .
به گفته مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، جمهوری اسلامی ایران با توجه به میزان مشارکت تخصصی در مباحث فنی و مجموع ظرفیت کشتی های تحت پرچم ثبت شده، دارای پنج رای در سازمان بین المللی هیدروگرافی است.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی با بیان اولین جلسه دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی با حضور نمایندگان سازمان های نقشه برداری کشور و جغرافیایی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح به ریاست سازمان بنادر و دریانوردی و با مدیریت اداره کل ایمنی و حفاظت دریایی برگزار شد، از« ارتقاء و توسعه همکاری های بین المللی در زمینه هیدروگرافی(آبنگاری)» و «یکسان سازی نقشه های هیدروگرافی بر اساس آخرین استانداردهای بین المللی IHO» خبر داد.
پسنده با اشاره به مهم ترین اهداف تبیین شده توسط کمیته ملی هیدروگرافی، بر هماهنگی، سیاستگذاری و برنامه ریزی، جهت فعالیت های هیدروگرافی(آبنگاری) و تهیه نقشه های دریایی بین کلیه دستگاه¬های مرتبط جهت تعیین وضعیت بستر کانال ها و مسیرهای بین المللی و انتشار و اعلام موانع موجود در آبراه ها به منظور ارتقای ایمنی دریانوردی تاکید کرد.
به گفته وی، نظارت بر انجام هیدروگرافی در کلیه آب های تحت نظارت و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، ارتباط موثر با دانشگاه ها و مراکز علمی در داخل و خارج از کشور به منظور توسعه فعالیت های هیدروگرافی، ارتباط مستمر با سایر ارگان های دریایی و غیر دریایی جهت ایجاد هماهنگی در رابطه با موضوعات مرتبط با هیدروگرافی(آبنگاری) و جمع آوری اطلاعات ذیربط دریایی، از دیگر اهداف کمیته ملی هیدروگرافی قلمداد می شود.
لازم به ذکر است تاکنون تولید و انتشار بین المللی ۸۹ سلول چارت الکترونیکی دریانوردی در باندهای (مقیاس) به منظور استفاده دریانوردان از مهمترین اقدامات این دبیرخانه بوده است که چارتهای منتشر شده جایگزین چارت های الکترونیکی آدمیرالتی انگلستان شده است.
روند بهبودی حملونقل هوایی پس از کرونا
ادامه دارد
بهبود حمل و نقل هوایی همچنان ادامه دارد و بر اساس آمار TSA ( اداره امنیت حمل و نقل آمریکا) آمار جابجایی مسافران به روزانه ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.
آخرین آمارهای اداره امنیت حمل و نقل آمریکا (TSA) نشان می دهد که بحران ناشی از شیوع کرونا در صنعت هوانوردی در حال گذار است و تعداد مسافران در هفته گذشته همچنان روند صعودی داشته است. روز پنجشنبه گذشته حدود نیم میلیون مسافر از گیتهای امینتی عبور کردند، این رقم در بدترین روز آوریل فقط ۸۷ هزار و ۵۳۴ نفر بوده است.
همه از ویرانی صنعت ناشی از شیوع ویروس کرونا آگاه هستند، این بحران اغلب بدتر از یازدهم سپتامبر، سقوط مالی سال ۲۰۰۸ و سایر وقایع با بزرگی مشابه خوانده می شود. صنعت هوانوردی هنوز تا بهبودی کامل فاصله زیادی دارد، متأسفانه هیچ کس دقیقاً نمی داند در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد، با این حال برخی انتظار دارند که بهبودی این وضعیت ۳ یا ۴ سال طول بکشد. هر روز ساعت ۹ صبح به وقت نیویورک، اداره امنیت حمل و نقلTSA) ) دادههایی درمورد تعداد مسافرانی که از گیت عبور می کنند را منتشر می کند. این ارقام در طول هفته متفاوت است و به طور معمول در آخر هفته افزایش می یابد. با این حال پنجشنبه گذشته این آمار برای اولین بار از تاریخ ۲۱ مارس از نیم میلیون مسافر پیشی گرفت.
در واقع، پنجشنبه بیشترین افزایش تعداد مسافران ثبت شد و تعداد مسافران از ۳۸۶ هزار و ۶۹۹ مسافر در روز چهارشنبه به ۵۰۲ هزار و ۲۰۹ مسافر در روز پنجشنبه افزایش یافت. بنابر آمار TSA میزان سفرها نسبت به قبل تقریباً در حدود ۲۰٪ بهبود یافته است. البته ۸۰ درصد باقی مانده نیز احتمالاً صعود طولانی و صعودی خواهد داشت.
پروازهای تجاری
برای یک چشم انداز جهانیتر از وضعیت فعلی، می توانیم به دادههای سایت FlightRadar۲۴.com در مورد تعداد پروازهای تجاری ردیابی شده نگاه کنیم. بر این اساس تعداد پروازهای تجاری در یک چرخه هفتگی انجام می شود، با این حال دادهها کمی متفاوت از TSA است.
در بدترین زمان بحران، نمودارهای TSA به طور منطقی مسطح شدند اما چرخه هفتگی پروازهای تجاری هرگز متوقف نشد. این هفته، FlightRadar۲۴.com بیشترین تعداد پرواز تجاری خود را از تاریخ ۲۴ مارس به ثبت رسانده است. تعداد پروازهای تجاری روز پنجشنبه۴۷ هزار و ۷۴۸ مورد ثبت شده که این تقریباً نیمی از رقم قبل از بحران است. در بدترین حالت، این رقم به ۲۳ هزار و ۹۲۶ پرواز سقوط کرد.
روند بهبودی ادامه می یابد؟
بیان این که شرایط بهبودی در آینده چگونه خواهد بود دقیقا غیر ممکن است. شاید یک پیک دوم بیماری باعث افت دیگری شود یا شاید اشتیاق به سفر باعث شود اوضاع سریعتر از حد انتظار بهبود یابد.با توجه به اینکه بسیاری از شرکتهای هواپیمایی در سراسر جهان به دنبال از سرگیری خدمات طی ماههای آینده هستند، انتظار می رود که روند صعودی همچنان ادامه داشته باشد.