زهرا ایرانشاهی/ اخیرا گزارش شده که اعضای کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق ایران در دیدار با مدیرعامل و معاونان راهآهن درخواست ایجاد کارگروه ویژه رسیدگی به فعالان بخش خصوصی حملونقل ریلی را مطرح کردهاند. این خبر در کنار نظریههای قدیمی که اغلب از سوی برخی از کارشناسان مطرح می شد و بدون داشتن پشتوانه […]
زهرا ایرانشاهی/
اخیرا گزارش شده که اعضای کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق ایران در دیدار با مدیرعامل و معاونان راهآهن درخواست ایجاد کارگروه ویژه رسیدگی به فعالان بخش خصوصی حملونقل ریلی را مطرح کردهاند. این خبر در کنار نظریههای قدیمی که اغلب از سوی برخی از کارشناسان مطرح می شد و بدون داشتن پشتوانه منطقی و عملیاتی خواستار واگذاری راه آهن به بخش خصوصی بودند، اقدامی منطقی مینماید. چراکه حاصل تعامل بخش خصوصی و راهآهن یا هر ارگان دولتی دیگری، نتایج بسیار مثبتی برای هردو بخش به همراه خواهد داشت.
این در حالی است که همانطور که در گذشته هم شاهد بوده ایم، عملیاتی شدن بسیاری از مصوبات و قوانین درزمینه حملونقل ریلی بستگی به پیگیری فعالان بخش خصوصی ریلی داشته که نمونه این امر در حل مشکل مالیات بر ارزشافزوده را شاهد بودیم.
این در حالی است که به عنوان مثال روی صحبت قانونی مثل سبد منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷، با شرکتها و فعالان بخش ریلی است و راه آهن نیز پیش از این، با اعلام آمادگی دفتر برنامهریزی و بودجه و سایر دفاتر و معاونتهای راهآهن برای مساعدت با بخش خصوصی ریلی از شرکتها خواسته تا با ارائه طرحها و پروژههای خود از این منابع استفاده کنند.
اما در دیدار کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران با مدیرعامل راه آهن، مقرر شده است که برای تقویت روابط دو جانبه، کارگروه ویژهای شکل بگیرد تا درخواستهای فعالان بخش خصوصی در جلسات منظم این کارگروه مشترک، مطرح و پیگیری شود.
سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راهآهن نیز در این دیدار پس از شنیدن مهمترین دغدغهها و نقطهنظرات فعالان بخش خصوصی در حوزه لجستیک، گفت: راهآهن جمهوری اسلامی ایران تمام امکانات خود را جهت ارائه خدمات مطلوب به اعضای اتاق ایران و فعالان اقتصادی بسیج خواهد کرد.
وی پیشنهاد داد: برای تقویت روابط دو جانبه، کارگروه ویژهای شکل بگیرد تا درخواستهای فعالان بخش خصوصی در جلسات منظم این کارگروه مشترک، مطرح و پیگیری شود.
در این نشست همچنین مقرر شد پس از تشکیل کارگروه مشترک، اهداف همکاریهای دو جانبه تعریف، تبیین و اجرایی شود.
گفتنی است که سیاست های شرکت راه آهن در راستای حمایت از بخش خصوصی و توسعه سرمایه گذاری های بخش غیردولتی است و اخیرا نیز قوانین و مقررات ایران در همین راستا جهت گیری شده است و این شرکت از ظرفیت قانونی بسیار بالایی برای جلب مشارکت بخش خصوصی برخودار است.
این در حالی است که رسولی پیش از این نیز درباره تعامل با بخش خصوصی گفته است: باید دیدگاهمان را نسبت به بودجه اصلاح شود و با جذابیت در عرصه سرمایه گذاری برای بخش خصوصی به سمت توسعه بخش غیردولتی حرکت شود و این فرایند نیازمند ابزار و الزاماتی است که باید فراهم شود
رسولی در خصوص مداخلات بخش دولتی در حوزه بخش غیردولتی نیز معتقد است: تغییر مکرر و مستمر سیاست ها و دستورات بخشنامه ها برای بخش خصوصی نگران کننده بوده و مشکلاتی را برای آنها بوجود می آورد. همچنین حوزه دولت باید ثبات در سیاست و امنیت را برای سرمایه گذاری فراهم کند که در راه آهن جمهوری اسلامی این موضوع حایز اهمیت است.
لازم به یادآوری است که رسولی در اولین روزهای بعد از انتصاب با شرکت های فعال غیردولتی جلسه گذاشته و سیاست ها را به صورت شفاف به آنها ابلاغ کرده است. وی در اینباره اظهار داشته است که در مسیری با بخش خصوصی تعامل خواهیم داشت که برای هردو طرف معامله برد_برد ایجاد شود. ما با استفاده از مشوق هایی که برای بخش خصوصی در نظر گرفته ایم تعداد زیادی واگن و لوکوموتیو به شبکه ریلی تزریق شد و ظرفیت ارزشمند ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید مورد استفاده واقع شد و درصدد توسعه این محرک ها هستیم.
این در حالی است که مشوق های حمایتی بخش خصوصی ارائه شده از سمت شرکت راه آهن شامل: وجوه اداره شده به منظور وام های کم بهره و بلاعوض، استفاده از صندوق توسعه ملی(وام ارزی کم بهره)، ارائه یارانه به وام های دریافتی از منابع بانکی و مالی، حمایت در استفاده از بازار سرمایه به جهت تامین مالی(تضامین لازم)، معافیت در حق دسترسی به مدت و تن کیلومتر مشخص برای واگن های باری، استفاده از مزیت صرفه جویی سوخت (بند ق)، تضمین پرداخت کف حمل و نقل به سرمایه گذاری در لکوموتیو، بازسازی ۵۰ دستگاه لکوموتیو آلستوم متوقف، مشارکت راه آهن تا ۴۰درصد در سرمایه گذاری به صورت بلاعوض، پرداخت صرفه جویی سوخت از محل بند (ق) به میزان ۶۰درصد از عملکرد، تضمین کف بهره برداری از خط به سرمایه گذار و دادن اولویت برای تهیه ناوگان مورد نیاز ناشی از افزایش حمل و نقل به سرمایه گذار خط داخلی هستند.
بنابراین گزارش، یکی از نقش های مهم راه آهن در جذب سرمایه، فراهم کردن بستر تعامل بین فعالان صنعت و سرمایه گذاران و سایر تامین کنندگان مالی از جمله سیستم بانکی، تامین کننده مالی خارجی، بازار سرمایه و صندوق توسعه ملی است. ضمن اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور، سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار باید به ۳۰ و در جابجایی مسافر به ۲۰ درصد کل کشور برسد و این امر، مستلزم وضع و تشریح قوانین حمایت از سرمایه گذاران و نیز تشویق سرمایه گذاران به حضور در این بخش به عنوان یکی از پیشران های توسعه صنعت ترانزیت و حمل و نقل کشور دارد. مشوق هایی که همین حالا هم کم نیستند، اگر چرخ معیوب اقتصاد کشور در این روزها بگذارد!