نمایش تاکسیدرمی درنای سیبری همزمان با بازگشت امید به مازندران
نمایش تاکسیدرمی درنای سیبری همزمان با بازگشت امید به مازندران

همزمان با چهاردهمین سال مهاجرت «امید»، تنها درنای سیبری باقی مانده از جمعیت غربی این گونه به تالاب‌های مازندران، نمونه تاکسیدرمی این گونه در موزه ملی تاریخ طبیعی ترمیم، بازسازی و به نمایش گذاشته شد. این نمونه یکی از درناهای پرورشی وارد شده از روسیه بوده که به منظور کمک به احیای این گونه با […]

همزمان با چهاردهمین سال مهاجرت «امید»، تنها درنای سیبری باقی مانده از جمعیت غربی این گونه به تالاب‌های مازندران، نمونه تاکسیدرمی این گونه در موزه ملی تاریخ طبیعی ترمیم، بازسازی و به نمایش گذاشته شد.
این نمونه یکی از درناهای پرورشی وارد شده از روسیه بوده که به منظور کمک به احیای این گونه با ارزش در دهه ۸۰ در منطقه فریدونکنار رهاسازی شد، پرنده مذکور در واقع یکی از نمونه درناهای پرورشی موجود در کشور به حساب می آمد که بعدا در مناطق قزوین پیدا شد و تا سالها در پارک پردیسان از آن نگهداری می شد که در سال ۱۳۸۳ پس از تلف شدن به صورت طبیعی، تحویل کارگاه تاکسیدرمی سازمان محیط زیست شد.
درنای سیبری با نام علمی «گراس لئوکوگرانوس»(Grus leucogeranus) از خانواده درناها، جثه‌ای بزرگ داشته و دارای پروازی باشکوه است.
تفاوت بین جنس نر و ماده، اندازه جنس نر است که کمی بزرگ تر از جنس ماده هست. پرنده بالغ با سر و روتنه سفید و صورت لخت و قرمز رنگ مشخص می‌شود.

فوتی‌های گاز گرفتگی سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشت
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: در سال ۱۳۹۸، ۱۳۶ نفر و در سال گذشته ۱۸۹ نفر در استان تهران به‌ علت مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان باختند که نشان از افزایش ۴۰ درصدی جانباختگان در سال گذشته را دارد.
دکتر مهدی فروزش افزود: با سرد شدن هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز در منازل، ادارات و اماکن تجاری، نسبت به افزایش مرگ ناشی ازمسمومیت با گاز منوکسیدکربن (CO) هشدار داد، بنابراین رعایت اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز الزامی است.
وی ادامه داد: استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایش و نبود تهویه درست و مناسب محیط از جمله مهمترین دلایل تولید و تجمع گاز CO در منازل و اماکن تجاری و اداری است.
وی به مردم توصیه کرد: برای تأمین گرمای منزل یا محل کار خود به هر وسیله‌ای متوسل نشوید و شهروندان باید در خصوص اصول ایمنی از کارشناسان این امر کمک بگیرند و همچنین در صورت استفاده از وسایل گرمازای دودکش‌دار، دودکش‌ها حتما بررسی شوند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: مسدود بودن دودکش‌های دیوار از عوامل مهم ایجاد مسمومیت و گازگرفتگی و به خطر افتادن جان افراد محسوب می‌شود و با توجه به این‌که گاز CO بدون بو وطعم است فرد متوجه گاز منوکسیدکربن نمی‌شود و از طرفی این امر باعث سرددرد، تهوع، سرفه خشک، احساس ناخوشی و در مجموع علائم سرماخوردگی در فرد می‌شود. این علائم در کودکان شامل تهوع، استفراغ، حالت گیجی و خواب آلودگی و در برخی موارد با افت سطح هوشیاری و تشنج همراه است.

قطع کامل زنجیره کرونا بعید است
یک ویروس شناس گفت: ویروس کرونا مانند دیگر ویروس‌های تنفسی سالها در کنار ما خواهد ماند اما نکته اینجاست که عملکرد مناسب می‌تواند فعالیت‌های مخرب ویروس را مهار کند.
علیرضا ناجی با اشاره به اینکه دلایل متعددی برای طولانی شدن پاندمی کرونا مطرح است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل را باید نبود برنامه مناسب برای مبارزه با ویروس کووید ۱۹ دانست.
وی با بیان اینکه ابعاد ناشناخته کرونا همچنان بسیار زیاد است، افزود: شواهد موجود با توجه به خصوصیت و تغییر عملکرد ویروس، نشانه‌هایی از قطع کامل زنجیره شیوع نمی‌دهد.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه متخصصان و پژوهشگران برجسته جهان چهار سناریو را پیش روی کرونا پیش بینی می‌کنند، گفت: بروز واریانت‌های مقاوم در برابر واکسن و درمان، بالا رفتن سرعت و شدت انتقال بیماری و بیماری زایی ویروس و احتمال تکاملی که منجر به تضعیف ویروس می‌شود از جمله این احتمالات است.
به گفته ناجی، با توجه به مشکلات موجود در مهار ویروس در برخی کشورها، احتمال به صفر رسیدن میزان شیوع کرونا بسیار بعید است.
وی افزود: به طور کلی مقابله با کرونا دو بال مداخلاتی درمانی و غیر درمانی دارد و به نظر می‌رسد در هیچکدام از این دو حوزه اقدامات مطلوب انجام نشده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این موضوع که در بخش درمانی تمرکز بر واکسیناسیون است توضیح داد: تنها برخی از کشورها روند مناسبی در تزریق واکسن علیه کرونا دارند بنابراین با توجه به شکل پاندمی بیماری و انتقال گسترده ویروس این کشورها هم نمی‌توانند به تنهایی به موفقیت برسند، به طوری که در کشورهایی مثل انگلستان و آمریکا با وجود واکسیناسیون گسترده به دلیل جهش‌های ویروس در کشورهای کم برخوردار از واکسن، باز هم شاهد افزایش موارد ابتلاء هستیم.
ناجی گفت: از سوی دیگر در مداخلات غیر درمانی از جمله رعایت فاصله فیزیکی، پوشش ماسک و دیگر موارد پیشگیری از بیماری هم عادی انگاری و فرار مردم از رعایت پروتکل‌ها رقم خورده است.