بيمههاي اتومبيل آنقدر شناخته شدهاند که نيازي به معرفي ندارند، اما واقعيت اين است که هيچ رشتهاي در صنعت بيمه، بينياز از نوآوري نيست. شرکت بيمه ملت در اين زمينه اقدامات قابلتوجهي انجام داده است. درباره جزئيات اين جريان، با مصطفي ملکي، مدير بيمههاي خودروي بيمه ملت گفتوگویی انجام شده که در ادامه می خوانید: […]
بيمههاي اتومبيل آنقدر شناخته شدهاند که نيازي به معرفي ندارند، اما واقعيت اين است که هيچ رشتهاي در صنعت بيمه، بينياز از نوآوري نيست. شرکت بيمه ملت در اين زمينه اقدامات قابلتوجهي انجام داده است. درباره جزئيات اين جريان، با مصطفي ملکي، مدير بيمههاي خودروي بيمه ملت گفتوگویی انجام شده که در ادامه می خوانید:
شرکت بيمه ملت در رشته بيمههاي اتومبيل، چه اقدامات خلاقانهاي انجام داده است؟
شرکت بيمه ملت مانند همه شرکتهاي ديگر، بيمهنامههاي شخص ثالث و بدنه اتومبيل را ارائه ميکند، از نظر ما دارنده خودرو با ريسکهاي متعددي نسبت به خود و افراد ديگر روبهروست و براي جبران هزينههاي ناشي از اين خطرها بايد بيمهنامههايي را تهيه کند که به صورت کامل آنها را پوشش ميدهد.
شرکت بيمه ملت با طراحي بيمـهنامه جامع اتومبيل، سه پوشش بيمهاي شخص ثالث و حوادث راننده، بدنه و پوشش امدادرسان خودرو (sos) را بهطور يکجا ارائه ميدهد. اين يک اقدام نوآورانه براي پوشش کامل ريسک رانندگي و در عين حال از بين رفتن دغدغه فراموشي زمان تمديد بيمهنامه به دليل تفاوت زمان صدور است.
طراحي و ارائه پوششهاي جديد بيمههاي اتومبيل از جمله بيمه بدنه موتورسيکلت و پوشش افت قيمت خودرو از ديگر نوآوريهاي شرکت است. بيمه بدنه موتورسيکلت خدمت انحصاري بيمه ملت است که با توجه به افزايش قيمت انواع موتورسيکلت و قطعات آنها نياز به اخذ اين بيمهنامه کاملا ضروري است.
هماکنون بيمهملت علاوه بر خدمات بيمهاي جديد، طرحهاي ديگري را در دست بررسي دارد که پس از اتمام مراحل مختلف مانند ريسکسنجي و کسب مجوزهاي مربوط عرضه خواهد شد.
خدمات بيمهنامههاي اتومبيل در شرکت بيمه ملت همچنان به صورت سنتي عرضه ميشوند؟
بررسي و شناسايي روشهاي جديد، در ارزيابي و پرداخت خسارت همواره در دستور کار ما بوده و شرکت در اين حوزه نيز نوآوريهاي مهمي داشته است. به عنوان مثال، امکانسنجي و طراحي نرمافزار اعلام خسارت روي اپليکيشن شرکت انجام شده که اقدام بزرگي است. همچنين طراحي اپليکيشن بازديد بدنه خودرو و اجراي عملياتي آن را ميتوان از اقدامات خلاقانه در اين زمينه دانست. از نظر ما امکان ارائه بيمه بدنه بر اساس پارامترهاي مختلف (زماني، مسافتي و…) و نيز امکان طراحي بيمه بدنه مبتني بر رفتار راننده وجود دارد که با همکاري ديگر واحدهاي شرکت نظير مديريتهاي ريسک و بازاريابي ديجيتال در حال بررسي است.
بازنگري نرخ و شرايط بيمه بدنه و اجراي عملياتي پوشش کمکرسان به عنوان يک محصول مجزا نيز از ديگر اقدامات در اين بخش است.
طراحي و اجراي اپليکيشن بازديد خودرو (همراه فروش ملت)، بازطراحي و بهروزرساني سيستمهاي صدور در جهت بهينهسازي فرايند صدور اتومبيل و طراحي و اجراي فاکتورهاي هوشمند به منظور ارتقاي سطح کيفي و کاهش ضريب خطا در صدور بيمههاي اتومبيل نيز توانسته است فعاليتهاي شرکت را در اين رشته به خوبي تقويت کند.
يکي از مهمترين موضوعهاي مطرح در بيمههاي اتومبيل، نظارت بر چگونگي پرداخت خسارت و جلوگيري از پرداخت خسارتهاي جعلي است. شرکت بيمه ملت در اين زمينه چه اقداماتي داشته است؟
نظارت بر پرداخت خسارتها در بيمه ملت بسيار جدي است. بررسي روند ثبت، تشکيل پروندههاي خسارت مالي (ثالث و بدنه) و خسارت جاني با توجه به حدود اختيارات تفويض شده توسط شعبهها و مراکز دريافت اسناد پرداخت خسارت به صورت مستمر در حال انجام است.
ارجاع پروندههاي خسارتهاي مشکوک به اداره تحقيق جهت جلوگيري از تخلفها و تقلبهاي بيمهاي نيز در همين راستا بوده و نتايج نشان ميدهد که طراحي اين مکانيسم، بسيار موثر است. به عنوان مثال ميتوان به جلوگيري از پرداخت مبلغي در حدود ۱۵۰ ميليارد ريال خسارت تقلبي و اخذ حکم محکوميت افراد دخيل در اين خسارتها با همکاري مديريت حقوقي اشاره کرد که منجر به حفظ منافع شرکت شده است.
با اين همه، نقش بيمههاي اتومبيل در حقبيمه توليدي و پرداخت خسارت شرکت نيز بايد چشمگير باشد.
در سال ۱۳۹۹ بيش از ۶۶ هزار فقره بيمهنامه بدنه در شرکت بيمه ملت صادر شده که از نظر تعداد ۳۲درصد و از نظر حقبيمه توليدي ۱۰۶درصد بيشتر از سال قبل است.
همچنين در اين سال بيش از ۳۲۴ هزار فقره بيمهنامه شخص ثالث در شرکت صادر شده که از نظر تعداد ۸٫۵درصد و از نظر مبلغ ۴۱درصد نسبت به سال قبل افزايش داشته است.
از سوي ديگر، تعداد پروندههاي خسارت مالي بيمه شخص ثالث با ۲۵درصد کاهش، تعداد پروندههاي خسارت جاني بيمه شخص ثالث با ۳۰درصد کاهش و تعداد پروندههاي خسارت بدنه شرکت با ۱۳درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۸ مواجه بوده است.
اين آمار نشاندهنده روند صحيح عملکرد شرکت در بيمههاي خودرو بوده و اميدواريم اين رشد همچنان ادامه داشته باشد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:
بازار بورس تعادل ندارد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اکنون که با عدم تعادل جدی در بازار مواجه هستیم، اگر دامنه نوسان وجود نداشته باشد، نوسانهایی که اتفاق میافتد بسیار شدیدتر خواهد بود.
مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری این سازمان گفت: با توجه به نوسانات نامناسبی که از سال گذشته در بازار شاهد بودیم، امیدواریم به زودی این نوسانات به حداقل برسد. با تلاشهایی که در سازمان بورس و اوراق بهادار و مجموعه سیاست گذاری دولت و مجلس و کمکی که رسانهها و فعالان بازار در راستای شفافیت بازار انجام میدهند، بتوانیم به ثبات برسیم.
وی افزود: مهمترین دغدغه سازمان بحث بازگشت اعتماد مردم به بازار است و تمام تلاشمان نیز در این راستا شکل گرفته است. البته به واسطه اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داده، این بازگشت سخت و زمان بر خواهد بود. در سیاست گذاری و بودجه ریزی دولت این مهم مورد تأکید واقع شده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جلسه با ریاست قوه قضائیه توضیح داد: در این جلسه یک سری مباحث کلی مطرح شد. تمام اتفاقاتی که در بازار سرمایه رخ داده، مورد بررسی قرار گرفت. ریاست قوه قضائیه مباحث و اقداماتی را که فعالان بازار در نظر داشتند را مطرح کرد که با توجه به اینکه این مباحث زیرساختی و تخصصی بود، اصراری نداشتیم که ابهامات در آن جلسات پاسخ داده شود. قرار بر این شد با توجه به برنامهای که در خود سازمان در حال بررسی است، در مورد این مسئل تصمیم گیری شود.
عشقی گفت: یکی از مسائلی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، موضوع دامنه نوسانات بود که سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به شرایط بازار برای آن تصمیم میگرفت. البته شکل ایده آل اینگونه است که دامنه نوسان به این شکل نداشته باشیم و یا دامنه نوسان پویا باشد ولی اکنون که با عدم تعادل جدی در بازار مواجه هستیم، اگر دامنه نوسان وجود نداشته باشد، نوسانهایی که اتفاق میافتد بسیار شدیدتر خواهد بود. اگر شرایط مهیا باشد، راهکارهای مختلفی را برای باز کردن دامنه نوسان در پیش داریم. برای نمونه در شرکتهایی که بازار گردان قوی دارند میتوانیم دامنه بازار را باز کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مربوط به افزایش ظرفیت بازار سرمایه اعلام کرد: شرکتهای ثبت شده زیادی داریم اما نکته مهم حجم فعالیت این شرکت هاست. با توجه به اینکه صنایع مختلفی در بازار وجود دارند وقتی سهم صنایع در بورس را از کل صنایع حساب کنیم، عدد قابل توجهی مشاهده میشود. بنابراین شرکتهای بزرگ اکثراً در بورس پذیرش شدند. البته با حضور گسترده مردم در سالهای گذشته در زمانهایی زیرساختهای ما پاسخگوی درخواستها نبود اما از سال گذشته زیرساختها در حال ارتقا هستند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان در خصوص اصلاح ساختار بورس، خاطرنشان کرد: چالشهای بازار کشور واضح و مشخص است. برای نمونه در خصوص قیمت گذاری دستوری در ۵ سال گذشته در برخی از صنایع با تلاش و تصمیماتی که صورت گرفت، این قیمت گذاری دستوری به طور کامل حذف شد. مصداق بارز این امر در صنایع فولاد و پتروشیمی قابل مشاهده است. ما عقیده داریم این مسیر باید ادامه پیدا کند. البته چالشهای صنایع منحصر به قیمت گذاری دستوری نیست بلکه گاهی فرآیند ما آسیب زا است. برای نمونه برخی از پالایشگاهها که در زمان گذشته دولتی بودهاند، اکنون صادرات این پالایشگاهها به دست دولت اتفاق میافتد. در حالی که خود آنها دیگر دست دولت نیستند. بنابراین صنایع با چالشهای گوناگونی مواجه هستند که به جز قیمت گذاری دستوری لازم است به اصلاح تمام رویههای غلط بپردازیم.
معاون نوآوری و برنامهریزی شرکت بیمه البرز؛
صنعت بیمه در سالجاری پیشرفت خوبی در نوآوری داشت
معاون نوآوری و برنامه ریزی، شرکت بیمه البرز، اظهارکرد: صنعت بیمه، صنعتی است که قدمتی چندین ساله دارد وسازوکارهای آن بهروزنشده بنابراین ایجاد تغییرات گسترده، نیازمند تغییرات دربعد فرهنگی است که این اتفاق حتما باید بیفتد.
حامدعابدینی، درخصوص چالش فروش الکترونیک درصنعت بیمه، گفت: صنعت بیمه نیازمند تغییر درقوانین ومقررات است و برخی ازمشکلات همانند نحوه پرداخت کارمزد بازیگران فروش الکترونیک، توسط بیمه مرکزی مرتفع شده و تعداد زیادی ازکارگزاریها مجوزگرفته و بهعنوان کارگزار برخط فعالیت میکنند و کارگزار برخط همانند کارگزاران قابلیت گرفتن کارمزد دارند.
وی، با بیان اینکه یکسری ازموارد حل شده اما جای کار بیشتری دارد، افزود: دربعضی از نقاط کمبودهایی وجود دارد که باید به آنها فکرکرد و برطرف شوند اما موضوع قوانین و مقررات جاری و تغییرات آنها نکته بسیارمهمی است که باید انجام شود و دربعضی از موارد باتوجه به قوانین موجود فعلی نمیشود کاری انجام داد.
معاون نوآوری و برنامه ریزی، شرکت بیمه البرز، درخصوص ارائه نوآوری در سال ۱۴۰۰ درخصوص طرحهای جدید مبتنی برنیازمشتریان، گفت: برخی ازشرکتهای بیمهای دراین زمینه عملکرد خوبی داشتند وچند روش جدید فروش محصول ارائه دادند که خوب بود.
وی، خاطرنشان کرد که طرح درحوزه بیمه نامه بدنه اتومبیل، طرح خوبی بود که درسالجاری ارائه شد و درشرکت بیمه البرز، طرح اوراق بیمه عمر ارائه شد که بیمه نامه عمر به روش دیگری فروخته میشود وحالت برگه اوراق دارد که طرح خوبی است ودر سال ۱۴۰۰ به لحاظ پیشرفتی برای صنعت بیمه پیشرفت خوبی حاصل شده است.