نوسازی ناوگان حمل و نقل شتاب می گیرد
نوسازی ناوگان حمل و نقل شتاب می گیرد

رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای از امضای قرارداد خرید ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان حمل ونقل کالا با شرکت‌های خودروساز خبر داد و گفت: با ورود این خودروها نوسازی ناوگان شتاب می‌گیرد. داریوش امانی با اشاره به ضرورت حرفه‌ای‌گرایی و ورود نیروهای متخصص به بخش جابه‌جایی کالا و مسافر، اظهار کرد: با انعقاد […]

رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای از امضای قرارداد خرید ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان حمل ونقل کالا با شرکت‌های خودروساز خبر داد و گفت: با ورود این خودروها نوسازی ناوگان شتاب می‌گیرد.
داریوش امانی با اشاره به ضرورت حرفه‌ای‌گرایی و ورود نیروهای متخصص به بخش جابه‌جایی کالا و مسافر، اظهار کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای از این پس رانندگان برای ورود و فعالیت در بخش حمل و نقل عمومی باید دوره‌های تخصصی حرفه‌ای شغلی را در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای سپری کنند و پس از اخذ گواهینامه حرفه ای وارد این حوزه شوند.
رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای افزود: این امر برای اولین بار در کشور به منظور ارتقای مهارت و توانمندی رانندگان بخش حمل ونقل عمومی انجام می‌شود و برای افراد پس از سپری‌کردن دوره‌های تخصصی گواهینامه مهارتی دارای کد بین‌المللی صادر می‌شود و در ادامه شرایط برای آموزش سایر رانندگان فعال این بخش نیز فراهم خواهد شد.
امانی در ادامه از امضای قرارداد خرید ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان حمل ونقل کالا با شرکت‌های خودروساز خبر داد و گفت: با ورود این خودروها نوسازی ناوگان شتاب می‌گیرد.
وی اظهار کرد: به منظور ارتقای ایمنی و بهبود کیفیت ارائه خدمات به هموطنان نوسازی ناوگان در دستور کار سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای قرار گرفته است و در این راستا علاوه بر واردات تعدادی کامیون با عمر سه سال، قراردادهایی با شرکت‌های خودروساز منعقد شد. رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای افزود: برای خرید کامیون‌های مذکور به رانندگان تسهیلات با کارمزد ۶ درصد ارائه می‌شود که در صورت اسقاط ناوگان فرسوده بتوانند با استفاده از این تسهیلات ناوگان خود را نوسازی کنند.
امانی، نقش صنوف حمل ونقل و دست‌اندرکاران این بخش را در ارائه خدمات شایسته به مردم، حائز اهمیت دانست و افزود: بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مطابق با پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی باید به سمت توانمندسازی و هوشمندسازی بروند تا بتوانند سطح سرویس قابل ارائه به مردم را ارتقا دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از راه‌اندازی صندوق رفاهی برای فعالان بخش حمل و نقل جاده‌ای خبر داد و گفت: در صورت راه‌اندازی این صندوق، با هم‌افزایی رانندگان و شرکت‌ها شرایط معیشتی رانندگان بهبود می‌یابد.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه اعتبارات و بودجه‌های موجود به هیچ‌وجه جوابگوی نیازهای سازمان برای بهسازی جاده‌ها نیست، توضیح داد: بیش از ۲۲۱ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که اگر بخواهیم سرویس مطلوبی به کاربران این راه‌ها ارائه دهیم باید حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم ولی میزان اعتبار سالانه سازمان حدود ۱۰ درصد این مبلغ است.
امانی تصریح کرد: علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری موجود نمی‌توان خدمات‌رسانی به مردم را تعطیل کرد و باید به دنبال افزایش اعتبارات و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود باشیم. در شرایط موجود تمام ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید بر روش‌های کاهش هزینه‌های جاری و افزایش بهره‌وری تمرکز کنند تا بتوانیم مشکلات را از میان برداریم.

تسهیلات با سود ۶ درصد برای تعویض کامیون‌های فرسوده
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: برای کامیون‌های تولید داخل ۶۰ تا ۸۰ درصد قیمت خودرو تسهیلات پرداخت می‌شود.
وی درباره آخرین آمار نوسازی ناوگان کامیونی از دو محل واردات کامیون با عمر حداکثر سه سال و تولید داخل، گفت: ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون با عمر کمتر از سه سال وارد کشور شده و در گمرکات موجود است، همچنین یک هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون نیز پیش از این، از گمرک ترخیص شده است، بنابراین از محل واردات کامیون‌های با عمر ۳ سال و کمتر، تعداد ۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون تاکنون نوسازی شده است.
امانی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از سال گذشته تلاش کردند که نوسازی ناوگان کامیونی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ثبت سفارش‌ها در حال انجام است، تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته سرعت ترخیص کالا از گمرکات کشور افزایش یافته و کار شماره گذاری کامیون‌ها هم سرعت گرفته که امیدواریم با این اقدامات روند نوسازی در این حوزه بیشتر شود. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: پس از ورود دستگاه قضایی به موضوع و سرخط کردن تعداد زیادی از دستگاه‌های متولی، شرایط ترخیص این کامیون‌ها تسهیل شد، موانعی که وجود داشت که تا اندازه‌ای برطرف شده است، همچنین فرآیند‌های دو مرحله‌ای حذف و یک مرحله‌ای شد.
وی بیان کرد: امیدواریم فرآیند اجرا و ترخیص کار افزایش یابد و بتوانیم تا ۴ ماه آینده مابقی کامیون‌های باقی مانده را ترخیص کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمامی کامیون‌های وارداتی از برند‌های روز دنیا است و به طور معمول شرکت‌های سازنده این کامیون‌ها هم نمایندگی در داخل کشور دارند، افزود: بعد از برگزاری جلسات بسیار متعدد در این حوزه و با ورود دستگاه‌های قضایی به این بخش مشکلاتی که در حوزه خدمات پس از فروش در این حوزه وجود داشت به صورت کامل برطرف شد. وی اضافه کرد: امیدواریم در اسرع وقت این ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون هم از گمرکات ترخیص و به ناوگان کامیونی کشور اضافه شوند تا به این ترتیب متوسط سن ناوگان کامیونی کاهش یابد و جزو ناوگان جوان لحاظ شود.

ثبت ۲۰۰ تقاضای نوسازی ناوگان کامیونی از محل تولید داخل
امانی بیان کرد: همچنین در پروژه نوسازی ناوگان کامیونی، با سه شرکت تولیدکننده داخلی در موضوع تولید کامیون قرارداد داریم که این قرارداد‌ها جاری است و تاکنون تعدادی از رانندگان برای نوسازی مراجعه کرده‌اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که از محل تولید داخل تاکنون چه میزان تقاضا ثبت شده است، گفت: نزدیک به ۲۰۰ دستگاه کامیون از محل تولید داخل ثبت نام شده است و این کار ادامه دارد، امیدواریم موضوع مدت زمان بازپرداخت تسهیلات را با اصلاح قانون افزایش دهیم که این موضوع قطعا روند استقبال از نوسازی ناوگان داخل را هم افزایش می‌دهد.