نگاه کارشناسی بیمه سلامت به خدمات توانبخشی معلولان
نگاه کارشناسی بیمه سلامت به خدمات توانبخشی معلولان

سازمان بیمه سلامت ایران، با استفاده از نظرات کارشناسی، خدمات رسانی به معلولان را در اولویت سیاست ها و برنامه های خود قرار داده است. بیمه سلامت در خدمات رسانی به معلولان و فعالیت در حوزه توانبخشی مطابق قانون عمل می‌کند و در این راستا مصوبات و الزامات قانونی مورد توجه قانونگذار را به طور […]

سازمان بیمه سلامت ایران، با استفاده از نظرات کارشناسی، خدمات رسانی به معلولان را در اولویت سیاست ها و برنامه های خود قرار داده است.

بیمه سلامت در خدمات رسانی به معلولان و فعالیت در حوزه توانبخشی مطابق قانون عمل می‌کند و در این راستا مصوبات و الزامات قانونی مورد توجه قانونگذار را به طور کامل اجرا کرده است؛ به اذعان فعالان حوزه توان بخشی سازمان‌های بیمه گر حول خدمات بیمه‌ای و در جهت کاهش مشکلات افراد نیازمند به خدمات توان بخشی باید از تمام توان خود استفاده کنند که خوشبختانه سازمان بیمه سلامت با نهادهای حمایتی همچون سازمان بهزیستی، مراکز و مؤسسات درمانی و زیرمجموعه‌های دیگر دخیل در این حوزه همکاری داشته تا بخشی از مشکلات معلولان کاهش پیدا کند.
سازمان بیمه سلامت ایران، به عنوان بزرگ‌ترین سازمان پوشش دهنده خدمات بهداشتی و درمانی اعتبارات و منابع مورد نیاز خود را از بودجه سالانه کشور تأمین می‌کند، لذا با توجه به بودجه‌ای که مجلس شورای اسلامی سالانه تصویب می‌کند؛ خدمات را در اختیار بیمه شدگان خود که معلولان نیز بخشی از افراد تحت پوشش این سازمان هستند؛ قرار داده و از هیچ کوششی در افزایش رفاه معلولان فروگذاری نمی‌کند.
در همین راستا مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، در واکنش به برخی اتهامات در خصوص عملکرد سازمان متبوع خود در خدمت رسانی به معلولان و هزینه کرد کامل اعتبارات مورد نیاز این قشر می‌گوید: در برآورد رقم مورد نیاز جهت پوشش خدمات توانبخشی معلولین کلیه مفروضات ذکر شده است، لذا تعداد جامعه هدف نیز بر اساس آمار دریافتی در مقطع برآورد، در محاسبات لحاظ گردیده است.
وی با اشاره به اینکه در مراجعات جامعه هدف، عوامل مداخله گر متعددی تأثیر گذار می‌باشد تصریح می‌کند؛ از این دست عوامل می‌توان به سهم پرداخت از جیب بیماران، ظرفیت ارائه خدمات از سوی ارائه کنندگان، تسهیلات ارائه شده به طور موازی و میزان دسترسی در مناطق جغرافیایی گوناگون اشاره نمود.
درست است که مجلس شورای اسلامی اعتباراتی را برای خدمات رسانی به معلولان در اختیار سازمان‌های بیمه گر قرار می‌دهد، اما نکته مهم زمان تخصیص منابع است، سازمان بیمه سلامت ایران به محض اینکه اعتبارات مورد نیاز را دریافت کند؛ خدمات را با سرعت و با کیفیت مناسب در اختیار معلولان قرار می دهد، اینکه برخی با عدم آگاهی نسبت به فعالیت‌های بیمه سلامت در کاهش مشکلات معلولان، مسائلی را مطرح می‌کنند که مشخص نیست با چه اهدافی صورت می‌گیرد به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه اعتبار مربوطه، ذیل اعتبارات سال ۱۳۹۹ و در اواخر سال (اواسط بهمن ماه) به این سازمان ابلاغ شده است تاکید می‌کند؛ بدیهی است استقرار فرایند هماهنگی، عقد قرار داد و ارائه و خرید خدمات، در کوتاه مدت با چالش‌هایی همراه خواهد بود که با گذشت زمان تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد.
به اعتقاد وی، سازمان بیمه سلامت در عقد تفاهم نامه با سازمان بهزیستی پیشقدم بوده و امضای تفاهم نامه قبل از ابلاغ اعتبار، نشان دهنده عزم جدی سازمان در ورود به موضوع است.
رضایی با اشاره به اینکه تعیین ارزش نسبی، تعرفه خدمات سلامت و سهم سازمان از تعرفه‌های مصوب خدمات در صلاحیت این سازمان نبوده و خدمات توانبخشی نیز بدون صدور مجوز از مراجع ذی صلاح، از این رویه مستثنی نخواهند بود، اظهار کرد: پیرو جلسه فراکسیون بهزیستی مجلس شورای اسلامی و مطرح شدن مشکلات حوزه توان بخشی معلولان، جلسه‌ای با دعوت از شبکه‌های ملی حوزه‌های معلولان بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی جهت بررسی کارشناسی چالش‌های موجود در مسیر دریافت خدمات توان بخشی توسط بیمه شدگان مذکور برگزار گردید که در این بین، فقط شبکه ملی معلولین جسمی حرکتی در جلسه حضور یافتند.
وی ادامه می‌دهد: در نهایت مقرر شد تمام شبکه‌های ملی یادشده، مشکلات و پیشنهادات عملی خود را مکتوب اعلام نمایند. همچنین بلافاصله، جلسه‌ای در روز دوشنبه مورخ پانزدهم آذر با انجمن علمی اورتز و پروتز ایران به منظور بررسی شایع‌ترین اورتز و پروتزهای مورد نیاز معلولان برگزار گردید که این روند تا زمان افزایش بسته خدمات توان بخشی مورد نیاز معلولان ادامه دارد.
در راستای اجرای ماده «۶» قانون حمایت از حقوق معلولان و افزایش رضایتمندی بیمه شدگان مشمولان قانون، پیگیری راهکارهای اجرایی ازجمله اخذ مجوز برای افزایش پرداختی بیمه (سهم سازمان)، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان، افزایش بسته خدمات توان بخشی مورد نیاز معلولان و همچنین اصلاح قوانین بالادستی مربوطه در دست اقدام است.
سازمان‌های بیمه گر اگر از اجرای قانون تخطی کنند، بدون شک باید نسبت به افکار عمومی و قانونگذار پاسخگو باشند؛ از همین رو، سازمان بیمه سلامت ایران نه تنها نسبت به اجرای قانون در هیچ دوره‌ای بی توجهی نداشته است، بلکه بارها عملکرد رو به رشد آن مورد تشویق مسئولان، کارشناسان و صاحبنظران حوزه بیمه قرار گرفته است.
به گفته دست اندرکاران در حوزه بهداشت و درمان، نگاه ویژه وزارت بهداشت و درمان و سازمان‌های بیمه گر به حوزه توان بخشی در همه ادوار وجود داشته است مسئولان ذی ربط حل مشکلات معلولان را با اولویت پیگیری کرده و در اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان نهایت همکاری و تلاش خود را به کار خواهند بست.

 

نامه رییس کل بیمه مرکزی به وزیر اقتصاد در پی تغییرات بودجه‌ای

رئیس کل بیمه مرکزی در نامه‌ای به وزیر اقتصاد نسبت به برخی تغییرات بیمه‌ای لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ در هیئت دولت و پیش از تقدیم به مجلس مواردی را مطرح کرد.
در این نامه با اشاره به افزوده شدن هلال احمر و صداوسیما به دریافت کنندگان درآمدهای دولت از محل فروش حق بیمه شخص ثالث از سوی شرکت‌های بیمه گر در جلسات هیئت دولت، سازمان صداوسیما و هلال احمر را دستگاه‌های غیر مرتبط از نظر محتوایی با اهداف صنعت بیمه و بدون داشتن نقشی در کاهش مرگ و میر سوانح جاده‌ای عنوان کرده است.
صداوسیما هم از حق بیمه شخص ثالث می‌گیرد هم با شرکت‌های بیمه قرارداد می‌بندد
به گفته بیمه مرکزی، صداوسیما در حال حاضر مبالغ قابل توجهی از شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی برای ساخت و پخش برنامه‌های فرهنگ سازانه در جهت کاهش سوانح جاده‌ای و تصادفات ترافیکی اخذ می‌کند.
کسر ۵۰۰ میلیارد تومان از شرکت‌های بیمه، صنعت را ورشکسته می‌کند
بیمه مرکزی در این نامه تغییر رقم کسر ۴۰۰ میلیارد تومان از درآمد فروش حق بیمه شخص ثالث ار شرکت‌های بیمه به ۵۰۰ میلیارد تومان را سبب ورشکستگی مالی شرکت‌های بیمه گر و افزایش نارضایتی آنها عنوان کرده است.
محل مصارف درآمد ۵۰۰ میلیارد تومانی فروش بیمه شخص ثالث شفاف نیست
در این نامه محل مصارف درآمد دولت از کسر ۵۰۰ میلیارد تومان از پرتفوی شرکت‌های بیمه، غیر شفاف و بدون واگذاری نظارت بر نحوه هزینه کرد این ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان شده است.
متن پیشنهادی بیمه مرکزی برای جایگزینی با متن فعلی لایحه بودجه
در این نامه، بیمه مرکزی خواهان جایگزینی متن پیشنهادی این نهاد با متن فعلی لایحه بودجه ۱۴۰۱ شده که به شرح زیر است:
«شرکت های بیمه‌ای مکلفند مبلغ چهار هزار میلیارد (۴,۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از اصل حق‌بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که بر اساس فروش بیمه (پرتفوی) هر یک از شرکت‌ها تعیین و به‌تصویب شورای‌عالی بیمه می‌رسد، به صورت ماهانه به درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۱۱ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.
وجوه واریزی شرکت‌های بیمه موضوع این بند به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود. منابع حاصله پس از تأیید بیمه مرکزی در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان اورژانس کشور قرار می‌گیرد تا در ردیف‌های مربوط به این دستگاه‌ها در جدول شماره (۷) این قانون در امور منجر به کاهش تصادفات و مرگ و میر، هزینه شود. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به نظارت بر اجرای این بند است.
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، نیروی انتظامی و سازمان اورژانس کشور موظفند گزارش عملکرد خود را هر سه‌ماه یک‌بار از نحوه هزینه وجوه مذکور به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور گزارش کنند. نحوه توزیع وجوه واریزی موضوع این بند بین دستگاه‌های مرتبط و دریافت گزارش هزینه‌کرد آنها در چارچوب دستورالعملی است که ظرف مدت ۳ ماه پس از تصویب این قانون، به پیشنهاد بیمه مرکزی ج. ا. ایران به تصویب شورای‌عالی بیمه خواهد رسید. تخصیص اعتبار سه‌ماهه به دستگاه‌های اجرایی فوق‌الذکر پس از تأیید بیمه مرکزی و توسط سازمان برنامه و بودجه کشور بر اساس عملکرد صورت می‌پذیرد.»

 

رونمایی از طرح شجره طیبه بیمه کوثر

رونمایی از طرح شجره طیبه بیمه کوثربانک و رسانه:طرح بیمه‌ ای شجره طیبه به منظور افزایش ضریب نفوذ بیمه و ارایه خدمات مناسب به بسیجیان و خانواده‌ های معزز آن‌ها با حضور مقامات سازمان بسیج و شرکت بیمه کوثر رونمایی شد.
در این مراسم سرهنگ شکوهی‌نیا نماینده معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه و سرهنگ رفیعی رییس اداره سرمایه انسانی سازمان بسیج و همچنین ابوالفضل آقادادی مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران بیمه کوثر حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه، محمد تاجیک مشاور طرح و مجری پروژه شجره طیبه، مختصرا روند شکل‌گیری این طرح را که از سال ۹۷ کلید خورده بود شرح داد و اظهار امیدواری کرد با تدوین جامع‌ترین بسته بیمه‌ای خانواده و بهره‌مندی از توانایی نیروهای بادانش و پرتلاش بسیجی، گسترده‌ترین شبکه ارایه خدمات بیمه در سطح کشور شکل گیرد.
ابوالفضل آقادادی با اشاره به معنای «خیر کثیر» که از نام بیمه کوثر بر می‌آید، تاکید کرد: خواست قلبی و برنامه عملی ما در بیمه کوثر این است که در همکاری‌های اقتصادی و ارایه خدمات بیمه‌ای به نحوی عمل کنیم که همه طرف‌ها از خیر و نفع مادی و معنوی بهره‌مند شوند.
مدیرعامل بیمه کوثر صیانت از دارایی‌های مشهود و نامشهود سازمانی و شخصی بازار هدف را یکی از مسئولیت‌های مهمی دانست که بر دوش بیمه کوثر گذاشته شده است و افزود: خوشحالیم که در کنار فروش بیمه‌نامه به مردم عزیز کشورمان، به ویژه جامعه هدف، توفیق خدمت‌گزاری مناسب به آنان را در شرایط سخت و حوادث داریم تا مرهمی باشیم بر مشکلات و اندوه آنان. یکی از مصادیق این خدمت‌رسانی برتر را توانستیم در زلزله اخیر استان هرمزگان به نمایش بگذاریم که همکارانم بلافاصله پس از حادثه در منطقه حاضر شدند و پس از پنج روز پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان را که بخش اعظم آن از جامعه هدف، به ویژه بازنشستگان گرامی بودند آغاز کردیم. همچنین با افتخار می‌گویم که ۳۰میلیارد تومان خسارت به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه پرداخت شده است.
وی در پایان طرح شجره طیبه را دارای آینده‌ای روشن و برکات فراوان دانست و افزود: گسترش فرهنگ بیمه از طریق شبکه وسیع و قابل اعتماد بسیج در سراسر کشور فرصتی فراروی بیمه کوثر و صنعت بیمه است که می‌تواند در افزایش ضریب نفوذ بیمه نیز اثر مثبتی داشته باشد.