زهرا ایرانشاهی /
نشست خبری مدیرعامل شرکت راهآهن به مناسبت هفته دولت دیروز (یکشنبه) در محب ساختمان راه آهن برگزار شد. سعید رسولی در این نشست، ضمن تبریک هفته دولت اظهار کرد: در ۴ ماه ابتدایی امسال ۲۵۹ دستگاه انواع ناوگان به ارزش ۴۹۴ میلیارد تومان به شبکه اضافه شد که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۴۸ درصدی را نشان می دهد.
رسولی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری راه آهن با گمرک جمهوری اسلامی ایران در بندر خشک آپرین در ادامه افزود: ۶۵۱ دستگاه واگن فرسوده داشتیم که با برنامه ریزی های صورت گرفته، امسال ۲۷۷ دستگاه از این واگن ها برای بازسازی به کارخانه های داخلی فرستاده شده و بقیه هم بابت تامین مالی این بازسازی به فروش می رسد. این در حالی است که امسال پس از ۱۵ سال حمل مستقیم غلات از کشتی به قطار به مقاصد مختلف محقق شد.
مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: تا پیش از شیوع کرونا برنامه ریزی شده بود تا از طریق بهره وری ناوگان مسافری و صندلی ایجادی بیشتر، رکورد حمل مسافر در سال ۹۸ را در بخش ریلی بشکنیم اما این هدفگیری متاسفانه به دلیل شیوع کرونا محقق نشد.
رسولی اضافه کرد: پس از شیوع کرونا ستاد پیشگیری از بیماری های واگیردار در راه آهن نیز راه اندازی شد و همچنین با ایجاد اورژانس ریلی، اقدامات خوبی در ایستگاه های ریلی انجام خواهد شد.
وی افزود: شرکت های ریلی در ضدعفونی ناوگان به خوبی عمل کرده اند و اقدامات ایشان مورد تقدیر اتحادیه بین المللی راه آهن و وزارت بهداشت ایران نیز قرار گرفته است و مدیر اتحادیه بین المللی راه آهنها از ما درخواست کرد تجربه خود را در اختیار آنها قرار دهیم.
رسولی خاطرنشان کرد: همچنین در کوپه قطار بیش از ۲ مسافر وارد نمی شود مگر اینکه جملگی اعضای یک خانواده باشند و بخواهند در کنار یکدیگر باشند.
رسولی درباره تسهیلات حمایتی دولت از شرکت های ریلی در دوران شیوع کرونا نیز گفت: شرکت ها به بانک عامل معرفی شده اند و وام حمایتی با سود کم و تنفس ۶ ماهه به شرکت ها ارائه می شود؛ امیدواریم هر چه زودتر این تسهیلات پرداخت شود.
احداث خط دوم ٥ مسیر ریلی در هفته دولت
مدیرعامل راهآهن در ادامه اظهار داشت: در بهرهوری لکوموتیو ۱۶ درصد و در بهرهوری ناوگان باری ۹ درصد رشد داشتهایم اما شاخص علمی در عملکرد راهآهن تنکیلومتر است و چون بارهای ریلپسند دو ویژگی حجیم بودن و انتقال در فواصل بالاتر را دارند، این معیار خوبی است.
رسولی با استقبال از این طرح که همه قطارهای باری همچون حوزه مسافری برنامه ای شوند، اضافه کرد: با استقرار تونلهای ضدعفونی در مبادی ورودی و خروجی مرزهای ریلی، اعتماد کشورهای همسایه را جلب کردهایم.
وی با بیان اینکه در بروز بحران، شبکه ریلی ایمن است، گفت: طی قراردادی که با سازمان اورژانس کشور داریم، ۳۰ درصد آمبولانس ریلی برای شرایط بحران ساخته خواهد شد که یک دستگاه آن طراحی شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: برای ارتقای کیفیت سفرهای ریلی، مکانیزه کردن بلیت قطارهای حومهای در دستورکار قرار گرفت. همچنین صدور بلیت یکپارچه سفرهای قطارهای حومهای و درون شهری (مترو) با همکاری شهرداری تهران دنبال میشود.
مدیرعامل راهآهن یادآور شد: سال گذشته ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان تولید داخل به شبکه ریلی اضافه شد. براین اساس، سامانهای با همکاری متخصصان راهآهن طراحی کردهایم که سامانه جامع رونق تولید است. قطعات ساخته شده در داخل با مشخصات فنی و نام و آدرس سازنده معرفی میشود.
رسولی گفت: قطعات ساخته نشده را هم احصا کردهایم و طی فراخوانی اعلام میکنیم تا شرکتهای تولیدکننده داخل، این قطعات را بسازند. همچنین با تولیدکنندههای خوشنام داخلی، طرح سابکوی ریلی را دنبال میکنیم، قطعهسازی در حوزه ریلی به صورت استاندارد و ادامهدار در کشور پیگیری میشود.
رشد ۱۶ درصدی در بهرهوری لکوموتیو
مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: شاخص علمی در عملکرد راهآهن تنکیلومتر است و چون بارهای ریلپسند دو ویژگی حجیم بودن و انتقال در فواصل بالاتر را دارند، در این حوزه مورد توجه است.
وی افزود: در بهرهوری لکوموتیو ۱۶ درصد و در بهرهوری ناوگان باری ۹ درصد رشد داشتهایم.
وی با تأکید بر اینکه برنامهای شدن قطارهای باری اهمیت دارد، اضافه کرد: با استقرار تونلهای ضدعفونی در مبادی ورودی و خروجی مرزهای ریلی، اعتماد کشورهای همسایه را جلب کردهایم.
رسولی با بیان اینکه در بروز بحران، شبکه ریلی ایمن است، گفت: طی قراردادی که با سازمان اورژانس کشور داریم، ۳۰ درصد آمبولانس ریلی برای شرایط بحران ساخته خواهد شد که یک دستگاه آن طراحی شده است.
وی از احداث پایگاههای امداد و نجات ریلی در ایستگاههای مختلف کشور خبر داد.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: برای ارتقای کیفیت سفرهای ریلی، مکانیزه کردن بلیت قطارهای حومهای در دستورکار قرار گرفت.
وی افزود: همچنین صدور بلیت یکپارچه سفرهای قطارهای حومهای و درون شهری (مترو) با همکاری شهرداری تهران دنبال میشود.
مدیرعامل راهآهن بیان کرد: سال گذشته ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان تولید داخل به شبکه ریلی اضافه شد.
وی افزود: سامانهای با همکاری متخصصان راهآهن طراحی کردهایم که سامانه جامع رونق تولید است. قطعات ساخته شده در داخل با مشخصات فنی و نام و آدرس سازنده معرفی میشود.
رسولی گفت: قطعات ساخته نشده را هم احصاء کردهایم و طی فراخوانی اعلام میکنیم تا شرکتهای تولیدکننده داخل، این قطعات را بسازند.
وی گفت: با تولیدکنندههای خوشنام داخلی، طرح سابکوی ریلی را دنبال میکنیم، قطعهسازی در حوزه ریلی به صورت استاندارد و ادامهدار در کشور پیگیری میشود.
ورود ۷۰ دستگاه انواع ناوگان داخلی به شبکه ریلی به ارزش ۷۳ میلیارد تومان
مدیرعامل راهآهن در ادامه گفت: امسال تاکنون چهار مرحله بهرهبرداری از ناوگان جدید داشتیم که اولین مرحله ۱۰ اردیبهشت، ۵۳ دستگاه به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان و دومین مرحله ۳۰ اردیبهشت ۸۸ دستگاه به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان بود.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: همچنین ۱۰ تیرماه ۶۵ دستگاه انواع ناوگان به ارزش ۱۵۶ میلیارد تومان و ۵ تیرماه ۵۰ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۶۹ میلیارد تومان وارد شبکه شد.
رسولی گفت: به زودی پنجمین مرحله که ۷۰ دستگاه ناوگان ریلی که به ارزش ۷۳ میلیارد تومان است وارد شبکه ریلی میشود و جمعا ۳۲۹ دستگاه انواع ناوگان به ارزش ۵۶۷ میلیارد تومان وارد شبکه خواهد شد.
وی گفت: به زودی در دو مسیر رشت – مشهد و اراک – مشهد قطار پنج ستاره خواهیم داشت که مردم میتوانند از این طریق از این قطارها استفاده کنند.
تجهیز ۵۰ ایستگاه راه آهن برای رفاه افراد توانخواه
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ۵۰ ایستگاه راه آهن که محل تردد و مبدا و مقصد ۹۵ درصدمسافران ریلی است برای تردد راحت افراد توانخواه مجهز شد، هنگام خرید بلیت اگر مسافر درخواست کمک برای سوار و پیاده شدن قطار علامت بزند ۲ پیامک برای رییس گروه مسافری ایستگاه های مبدا و مقصد ارسال می شود که فرد توانخواه در قطار داریم.
مدیرعامل راه آهن بیان کرد: در حوزه حمل بار طبق بند ۲۵ سیاست کلی برنامه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری وظیفه داریم با اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی بهره وری خطوط و ناوگان را ارتقا دهیم.
وی گفت: ۱۱۶۰۰ کیلومتر خط اصلی ریلی داریم و ۲۵۰۰ کیلومتر خطوط ایستگاهی داریم؛ در سال ۹۸ میزان ۴۸ میلیون تن بار جا به جا شد که در ۱۱۶۰۰ کیلومتر خط ریلی محقق شد.
وی بیان کرد: تقاضاهای موجود ۵۷ تقاضا از مراکز بار داریم که نشاندهنده این است صاحبان صنایع بزرگ به استفاده از حمل ریلی توجه دارند. با وجود انکه قیمت سوخت گازوییل هنوز مزیت ریلی را نمایان نکرده است چون یک هفتم جاده ای مصرف سوخت دارد.
وی بیان کرد: ۱۰۸ پروژه در دست مطالعه و اقدام داریم و ۸۲۴ کیلومتر خط احدات می شود و ظرفیت انتقال ۱۱۸ میلیون تن بار به شبکه ریلی ایجاد میکند.
ورود ۷۰ دستگاه انواع ناوگان داخلی به شبکه ریلی
مدیرعامل راهآهن گفت: امسال تاکنون چهار مرحله بهرهبرداری از ناوگان جدید داشتیم که اولین مرحله ۱۰ اردیبهشت، ۵۳ دستگاه به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان و دومین مرحله ۳۰ اردیبهشت ۸۸ دستگاه به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان بود.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: همچنین ۱۰ تیرماه ۶۵ دستگاه انواع ناوگان به ارزش ۱۵۶ میلیارد تومان و ۵ تیرماه ۵۰ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۶۹ میلیارد تومان وارد شبکه شد.
رسولی گفت: به زودی پنجمین مرحله که ۷۰ دستگاه ناوگان ریلی که به ارزش ۷۳ میلیارد تومان است وارد شبکه ریلی میشود و جمعا ۳۲۹ دستگاه انواع ناوگان به ارزش ۵۶۷ میلیارد تومان وارد شبکه خواهد شد.
وی گفت: به زودی در دو مسیر رشت – مشهد و اراک – مشهد قطار پنج ستاره خواهیم داشت که مردم میتوانند از این طریق از این قطارها استفاده کنند.
افتتاح ۶۳ پروژه ریلی با ۵۵۵ میلیارد تومان اعتبار در هفته دولت
رسولی در انتهای این نشست بیان کرد: سه پروژه مدیریت استعدادها در راهآهن آغاز شده است که هدف آن کشف، شناسایی، ارتقاء مهارت و ارزیابی استعداد در راهآهن است.
وی گفت: در پروژه مدیریت استعدادها با اقدامات برای دیده شدن افراد مستعد و تسهیلگری و ایجاد حمایت از بروز خلاقیت سعی میکنیم خلاقیتها به زودی بروز و ظهور یابد.
وی با اشاره به اجرای پروژه مدیریت داراییها در راهآهن گفت: مطمئناً با مولد کردن سرمایههای غیرمولد موجود، اقدامات ارزشمندی انجام خواهد گرفت که بهرهوریها را افزایش میدهد.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال جهش تولید و همزمان با هفته دولت ۶۳ پروژه ریلی با اعتبار ۵۵۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه ریلی به بهره برداری می رسد.